کسی حق ندارد پاتوق‌های دستفروشی اجاره دهد/ ایجاد شادابی در پایتخت با عرضه سیار صبحانه

کسی حق ندارد پاتوق‌های دستفروشی اجاره دهد/ ایجاد شادابی در پایتخت با عرضه سیار صبحانه


به گزارش خبرنگار ایلنا، طرح «زیست شبانه» تهران در دوره پنجم مدیریت شهری پایتخت با هدف ارتقای نشاط و شادابی در طول شب در نقاط مختلف شهر، ارتقای سطح امنیت شبانه برخی مناطق که شب‌ها به بستر وقوع جرایم مختلف تبدیل می‌شوند، بهبود وضعیت فضاهای بی‌دفاع شهری در طول شب و رفع آسیب‌های اجتماعی موجود در این فضاها، رونق برخی کسب‌وکارهای خرد بخصوص مشاغل سیار و بی‌کانون، ایجاد سرگرمی برای شهروندانی که در طول روز فرصت کمتری برای تفریح دارند، ارتقای سطح پویایی کلانشهر تهران در طول شب و افزایش ساعات بهره‌مندی شهروندان از امکانات شهری، مطرح شد. 


در طرح زیست شبانه قرار بود در برخی محدوده‌های شهر تهران، فضاهایی برای ایجاد گذرهای گردشگری، عرضه سیار غذاهای ارزان‌قیمت، ساماندهی ون‌کافه‌ها و دیگر مشاغل سیار بی‌کانون و گذراندن اوقات فراغت برای شهروندان در طول شب ایجاد شود. اما از همان سال ۹۸ که محدوده‌های مختلفی برای اجرای این طرح انتخاب شد، به جز خیابان ۳۰ تیر، تقریبا در هیچ معبر دیگری، طرح زیست شبانه نتوانست کارکرد خود را داشته باشد. در ایام کرونا نیز فعالیت طرح زیست شبانه حتی در همان خیابان ۳۰ تیر متوقف شد و در حال حاضر که کرونا فروکش کرده است، بازهم همان خیابان ۳۰ تیر، تنها مکانی که ون کافه‌های مربوط به طرح زیست شبانه همچنان در آن فعالیت می‌کنند. 


لازم نیست ایجاد نشاط و شادابی فقط معطوف به شب باشد 


در چنین شرایطی با توجه به لزوم تداوم ایجاد نشاط و شادابی در سطح شهر و با توجه به صحبت‌هایی که اعضای شورای شهر و مدیران شهری دوره ششم درباره احیای طرح زیست شبانه تهران مطرح کرده‌اند، از سعید بیگی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران پرسیدیم که مدیریت شهری کنونی چه برنامه‌ای برای اجرای مجدد طرح زیست شبانه یا برنامه‌های مشابه دیگر در سطح شهر تهران دارد؟ همچنین با توجه به انتقاداتی که در ماه‌های اخیر، مسئولان اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران درباره رواج قاچاق حیات وحش و خرید و فروش گونه های غیرمجاز پرندگان و سایر حیوانات در بازار پرندگان خلیج فارس مطرح کرده‌اند، از بیگی پرسیدیم که شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران چه راهکارهایی برای بهبود وضعیت این بازار و جلوگیری از وقوع تخلفات آن دارد؟ 


سعید بیگی در پاسخ به این سوالات به خبرنگار ایلنا گفت: طرح زیست شبانه تهران در دوره قبلی شورای شهر تصویب شد و برداشت ما از متن این طرح حاکی از آن است که دوستان می‌خواستند از فضاهای بی‌دفاع شهر استفاده کنند تا ضمن رفع آسیب‌های موجود در آنها، نوعی شادی و سرزندگی را در طول شب به برخی نقاط شهر تزریق کنند. اما از نظر ما لازم نیست که ایجاد نشاط و شادابی در سطح شهر فقط معطوف به شب باشد، زیرا بسیاری از شهروندان ممکن است نتوانند شب‌ها از فضای شادابی که در برخی نقاط ایجاد می‌شود، استفاده کنند. بنابراین حتما باید فضاهای مشابهی وجود داشته باشد که در طول روز هم این شادابی و سرزندگی در آن وجود داشته باشد. 

مخالفان سعی در بد جلوه دادن سیاست‌های خوب دارند
هم اکنون بخوانید


تاثیر توزیع صبحانه ارزان در کاهش نزاع در سطح شهر 


مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با بیان این که فضاهای اندکی در پایتخت برای توزیع وعده صبحانه وجود دارد، عنوان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که در تهران دچار معضل کمبود فضای لازم برای ارائه وعده صبحانه هستیم، این در حالی است که یکی از فواید صبحانه خوردن، ایجاد آرامش روانی در افراد است و بسیاری از کسانی که صبحانه کامل مصرف نمی‌کنند، در طول روز عصبی هستند و ممکن است تا قبل از این که نهار را میل کنند، عصبانی و با دیگران درگیر شوند. بنابراین ما باید فضاهایی را در سطح شهر ایجاد کنیم که در‌آنها صبحانه مناسب و ارزان‌قیمت به افراد ارائه شود و به این ترتیب، احتمالا بخشی از نزاع‌ها در سطح شهر تهران نیز کاهش خواهد یافت. 


بیگی ادامه داد: در دوره جدید بخشی از برنامه ما برای ایجاد نشاط و شادابی برای شهروندان معطوف به صبح خواهد بود و قرار است مراکزی را برای عرضه سیار صبحانه در سطح شهر مستقر کنیم تا در ساعات ابتدایی صبح به افراد پک‌های ارزان‌قیمت، بهداشتی و مناسب صبحانه عرضه کنند. همچنین در ماه مبارک رمضان فضاهایی را در نظر خواهیم گرفت که از افطار تا سحر، غذاهای سیار در آنها عرضه شود و برنامه‌های دیگری نیز در این فضاها برای نشاط و سرگرمی شهروندان اجرا شود. 


وی در ادامه اظهار داشت: برنامه ما برای ایجاد نشاط و سرگرمی در سطح شهر و ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون، صرفا معطوف به زمان خاصی از روز نخواهد بود و از تمام ظرفیت‌ها برای این ایجاد گذرهای گردشگری و فراهم کردن فرصت شادابی شهروندان تهرانی استفاده خواهیم کرد. در این زمینه نیز هشت محل را در سطح شهر با هدف بازیابی فضاهای بی‌دفاع شهری در مناطق ۴، ۸، ۱۱، ۱۲، ۱۶، ۲۰، ۲۲ و … در نظر گرفته‌ایم، البته این کار دیگر در قالب طرح زیست شبانه انجام نمی‌شود، بلکه می‌توانیم عنوان «گذر گردشگری» را برای این برنامه در نظر بگیریم. 


محیط‌زیست تهران را برای ساماندهی بازار خلیج فارس پای کار آورده‌ایم 


بیگی همچنین درباره راهکار برخورد با قاچاق حیات وحش در بازار پرندگان خلیج فارس نیز توضیح داد: تا چند ماه پیش محیط‌زیست تهران صرفا درباره این مساله اعتراض می‌کرد، ولی ما به دوستان گفتیم شما که به خرید فروش گونه‌های جانوری غیرمجاز اعتراض می‌کنید، خودتان متولی رسیدگی به این مساله هستید، زیرا ما در شهرداری تهران تخصص شناخت گونه‌های جانوری مختلف و تشخیص گونه‌های مجاز از غیرمجاز را نداریم، اما کارشناسان محیط‌زیست چنین تخصصی را دارند و می‌توانند تشخیص دهند که در داخل یا حاشیه بازار خلیج فارس چه کسی تخلف می‌کند. 

چرا هر انتقاد و اعتراض به حق را اقدام علیه امنیت ملی تلقی می‌کنیم؟
هم اکنون بخوانید


مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران ادامه داد: خوشبختانه از چند ماه پیش محیط‌زیست تهران پای کار آمده است و در همین هفته گذشته دوستان سه اکیپ را در این بازار مستقر کردند و قرار است هر هفته استقرار این اکیپ‌ها ادامه داشته باشد تا خود عوامل محیط‌زیست بر نحوه خرید و فروش پرندگان زینتی در بازار خلیج فارس نظارت کنند. همچنین سازمان دامپزشکی نیز در این زمینه پای کار آمده است و از این دوستان هم خواسته‌ایم که هم به مسائل بهداشتی مربوط به خرید و فروش پرندگان در بازار خلیج فارس نظارت کنند. 


وی در ادامه تاکید کرد: مسائل بازار خلیج فارس به دو بخش تقسیم می‌شود، یکی داخل بازار که در آن قرار شده است ماموران شهرداری و محیط‌زیست تهران مستقر شوند و جلوی خرید و فروش گونه‌های غیرمجاز را بگیرند و یکی هم حاشیه بازار که اغلب تخلفات در این بخش رخ می‌دهد. برای ساماندهی این بخش نیز از دادستانی حکم گرفته‌ایم تا با کمک مراجع انتظامی و امنیتی این بخش را پاکسازی کنیم و خوشبختانه وضعیت حاشیه بازار نسبت به گذشته بهتر شده است. البته ما در ادامه نیز هر هفته عوامل شرکت ساماندهی را در حاشیه بازار مستقر خواهیم کرد تا احتمال وقوع تخلف در این بخش به حداقل برسد. 


موارد اجاره پاتوق دستفروشی را به ۱۳۷ اطلاع دهید 


بیگی همچنین در پاسخ به این سوال که برنامه شهرداری تهران برای مقابله با افرادی که با قلدری جلوی پهن کردن بساط توسط دستفروشان خرده‌پا در نقاط پرتردد شهر را می‌گیرند و اجاره این پاتوق‌های دستفروشی که بارها در خبرها اعلام شده، چیست؟ توضیح داد: هیچ کس حق ندارد بابت اجاره پاتوق دستفروشی از شخص دیگر پول بگیرد، اگر کسی که چنین تخلفی انجام می‌دهد،‌ مامور شهرداری است، سازمان بازرسی و حراست شهرداری تهران باید با آن فرد برخورد کنند و اگر هم مامور شهرداری نیست، عوامل انتظامی موظف به برخورد با آن فرد هستند. 


مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران ادامه داد: اگر یک نفر که خودش مامور شهرداری نیست، بابت اجاره دادن پاتوق دستفروشی به دیگران از افراد پول می‌گیرد، دستفروشان می‌توانند موضوع را به عوامل انتظامی و دستگاه‌های نظارتی خود شهرداری اطلاع دهند. البته بعضا افراد به دلیل مراوده ناسالمی که با یکدیگر دارند، چنین مسائلی را به بازرسی شهرداری اعلام نمی‌کنند که در اینجا خبرنگاران و عموم شهروندان دغدغه‌مند می‌توانند به محض مشاهده تخلفات، موضوع را از طریق سامانه ۱۳۷ به سازمان بازرسی شهرداری تهران اطلاع دهند. 


وی در پایان تصریح کرد: از عموم شهروندان می‌خواهیم اگر موضوع اجاره پاتوق‌های دستفروشی چه توسط ماموران شهرداری و چه توسط افراد دیگر را مشاهده کردند، با شماره تلفن ۱۳۷ تماس بگیرند و دستگاه‌‌های نظارتی شهرداری را در جریان این تخلفات قرار دهند. 


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + چهار =

دکمه بازگشت به بالا