اقلیت ایغور، نقطه تیره شدن روابط میان پکن و آنکارا

اقلیت ایغور، نقطه تیره شدن روابط میان پکن و آنکارا


به گزارش ایلنا به  نقل از المانیتور، روابط بین ترکیه و چین اخیراً در یک نمایش عمومی نادر تیره شده است و دیپلمات ارشد ترکیه آشکارا گفت که پیشرفت در روابط دوجانبه به دلیل رفتار پکن با اقلیت اویغور «رو به کاهش گذاشته است.»


«مولود چاووش‌اوغلو»، وزیر ‌خارجه ترکیه هفته گذشته در نشست خبری پایان سال خود گفت: «چین از موضع ما در دفاع از حقوق ترک‌های اویغور در برابر جامعه بین‌المللی آشفته است.»


چین به طور گسترده توسط سازمان‌های حقوق بشر به سرکوب اویغورها، یکی از بزرگ‌ترین اقلیت عمدتا مسلمان این کشور متهم شده است.


عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر پکن را متهم کرده‌اند که ده‌ها هزار اویغور را در «اردوگاه‌ها» در سین‌کیانگ تجسم بخشیده و با نقض آشکار قوانین بین‌المللی به ابزارهای دیگر متوسل می‌شود تا هویت مسلمان این اقلیت را از بین ببرد.


چاووش‌اوغلو همچنین از پکن به خاطر آنچه که او آن را مانع از درخواست سفیر ترکیه برای بازدید از منطقه شمال غربی سین‌کیانگ با تلاش برای دیکته کردن شرایط توصیف کرده، ابراز تاسف کرد.


وی افزود: «چرا ما باید بدل به ابزار تبلیغات چینی‌ها باشیم؟»


اظهارات وی در بحبوحه تنش‌های ادعایی بین هواوی و اپراتور مخابراتی شریک ترکیه ای آن، ترکسل، بر سر یک مناقصه دفاعی بیان شد.


بر اساس گزارش‌ها، این غول فناوری چینی وقتی شریک ترکیه‌ای خود را در پی‌ اختلاف‌های متعدد تهدید به توقف عملیات قراردادی ‌کرد.


المانیتور نمی‌تواند به طور مستقل این گزارش را تأیید کند.

راه‌یابی «میان صخره‌ها» به جشنواره باف سوئد
هم اکنون بخوانید


غول چینی که در سال ۲۰۰۲ وارد بازار ترکیه شد، دومین مرکز بزرگ بین‌المللی تحقیق و توسعه خود را در سال ۲۰۱۰ در استانبول راه اندازی کرد. دومین مرکز هفته گذشته در آنکارا افتتاح شد.


چین هنوز واکنشی به اظهارات اخیر چاوو‌اوغلو نشان نداده است. 


 


 


 


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا