کتاب «آنومالی» برنده‌ی «جایزه‌ی گنکور» منتشر شد

کتاب «آنومالی» که برنده‌ی «جایزه‌ی گنکور» است با داستانی شگفت‌انگیز تردیدها و هراس‌های وجودی انسان و ذهن او را به تصویر می‌کشد.


به گزاش خبرنگار ایلنا، کتاب «آنومالی» نوشته اروه لو تلیه با ترجمه فاطمه ابراهیمیان و محمد امین بیک توسط نشر نو با قیمت ۱۲۰ هزار تومان روانه بازارشده است. 


آنومالی در فارسی معمولاً به «ناهنجاری» ترجمه شده است. آنومالی با همه‌ی آثار اِروه لو تِلیه متفاوت است: چه از لحاظ حجم، چه تعدد شخصیت‌ها و چه جاه‌طلبی روایی نویسنده. موفقیت آنومالی حتی برای خود لو تلیه هم غافلگیرکننده بوده چراکه برنده‌ی «جایزه‌ی گنکور» شد و فروش آن هم چند برابر. اوره لو تلیه معتقد است که علاوه بر داستانِ شگفت‌انگیزِ رمان آنچه در استقبال از آن نقش اساسی داشته عنوان کتاب است: «این هم از طنز روزگار! آنومالی که در آغاز عنوان ناجوری به نظر می‌رسید، آن هم با سال دیوانه‌واری که از سر گذرانده بودیم، ابعاد دیگری به خود گرفت.» 


آنومالی تردیدها و هراس‌های وجودی انسان و ذهن او را در مواجهه با وقایع و پدیده‌های غریب و ناآشنا می‌کاود. او را با روایتی نفس‌گیر مواجه می‌کند و در این روایت باورها و انگاشت‌های عادی او را در برابر پرسش‌های پی در پی قرار می‌دهد. این رمان برجسته در سال ۲۰۲۰ برنده‌ی «جایزه‌ی گنکور»، مهم‌ترین جایزه‌ی ادبی فرانسه، شد. از این رمان به‌عنوان یکی از بهترین رمان‌های نحله‌ی «اولیپو» نام می‌برند. 


ماجرا از آن قرار است که خلبان هواپیمای مسافربری فرانسوی پس از گذر از طوفانی سهمناک از برج مراقبت می‌خواهد که به طور اضطراری در فرودگاهی امریکایی فرود بیاید. برج مراقبت به جای این‌که در دم اجازه فرود را صادر کند، سوال‌های متعددی از خلبان می‌پرسد تا هویت او را شناسایی کند اما در نهایت شگفتی، چیزی نگذشته، جنگنده‌های ارتش در دو سوی هواپیما ظاهر می‌شوند و خلبان را تهدید می‌کنند که اگر از دستورات اطاعت نکند بلافاصله نابود خواهد شد. چه چیز در انتظار سرنشینان از همه‌جا بی‌خبر هواپیما است وقتی که همه‌چیز در زمین و هوا حاکی از پروازی معمولی است؟ خیلی زود معلوم می‌شود که اوضاع عادی نیست و اتفاق عجیبی رخ داده است. فقط یک‌چیز آشکار است: همین هواپیما چند ماه قبل با همین مسافران در فرودگاه فرود آمده است…

آیت‌الله اختری درگذشت دکتر طوبی کرمانی را تسلیت گفت
هم اکنون بخوانید


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 14 =

دکمه بازگشت به بالا