ضرورت توجه به تاریخ شفاهی رزمندگان و فرماندهان

عبدالرضا قیصری معاون فرهنگی حوزه هنری استان فارس در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ضرورت پژوهش در زمینه دفاع مقدس بیان کرد:دفاع مقدس تجربه ارزشمند ملت ایران است که برای ما به عنوان یک سرمایه مهم در عرصه‌های علمی قابل تحقیق خواهد بود. هشت سال دفاع مقدس از وجوه مختلفی برخوردار است که می‌تواند مورد پژوهش قرار گیرد.

وی افزود: یکی از اولویت‌های پژوهش در دفاع مقدس، توجه به سخنان امام(ره) و مقام معظم رهبری پیرامون آن است چرا که ما با کلیدواژه‌های آشنا می‌شویم که در حوزه‌های سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع تأثیرگذار هستند. به عنوان مثال «ما توانستیم در جنگ دوست و دشمن خود را بشناسیم» یا «دفاع مقدس به ما درس ایستادگی داد.»بخشی از جمله‌های این بزرگواران است که می‌تواند سرفصل‌های مهمی در زمینه پژوهشی باشند.

این نویسنده حوزه دفاع مقدس یادآور شد: زبان بی‌تعارف و نگاه علمی ضرورت کار پژوهش است.  خوشبختانه هرچه از جنگ می‌گذرد نگاه بی‌طرفانه‌تری نسبت به آن شکل می‌گیرد که باعث می‌شود از جملات شعاری رها شویم. اکنون برخی از نهادها و متولیان  دفاع مقدس چنین رویکردی را در دستور کار خود دارند و متفکرانی همچون آقای فهیمی، سنگری، کافی و سرهنگی در حوزه هنری فعالیت‌های قابل توجهی نسبت به انجام کار پژوهشی دارند.

قیصری با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در فراگیری پژوهش در زمینه دفاع مقدس توضیح داد: من از دانش‌آموختگان رشته ادبیات پایداری دانشگاه شهید باهنر کرمان هستم. خوشبختانه ایجاد این رشته گامی بلند برای پژوهش در حوزه دفاع مقدس بود و دانش آموختگان آن افرادی کنجکاو و پرتلاش در زمینه پژوهش دفاع مقدس بودند. یکی از نتایج ایجاد این رشته در دانشگاه این بود که توانستیم دفاع مقدس و ادبیات مرتبط با آن را به طور علمی مورد پژوهش قرار دهیم تا نسل‌های آینده بدانند که چه چیزی در جنگ و هشت سال دفاع مقدس اتفاق افتاد.

جشنواره بازی‌های بومی- محلی و عشایری در زنجان
هم اکنون بخوانید

وی در بخش دیگر این گفت‌وگو اظهار کرد: توانستیم ۱۵۰۰ مدخل را در قالب دانشنامه دفاع مقدس استان فارس شناسایی و ثبت کنیم. هر یک از این مدخل‌ها می‌تواند به عنوان موضوعی مورد تحقیق و پژوهش قرار بگیرد. این موضوع بستر انسجام و همگرایی را ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که از پراکنده گویی پرهیز کنیم. یکی از مسائلی که در زمینه پژوهش ضرورت دارد توجه به تاریخ شفاهی رزمندگان و فرماندهان است، واز درون همین روایت‌ها می‌توان مدخل‌های بسیاری را شناسایی کرد.

قیصری در پایان یادآور شد: در این میان رسانه‌ها نقش مهمی را برای گویاسازی پژوهش پیرامون دفاع مقدس دارند. رسانه‌ها حاصل تلاش دانشجویان و اساتید را به جامعه عرضه می‌کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =

دکمه بازگشت به بالا