سخنان سردار کارگر درباره موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی

به گزارش ایسنا،  سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس،  امروز با حمید ملانوری استاندار خراسان جنوبی دیدار کرد.در این دیدار علاوه بر استاندار خراسان جنوبی، غلامرضا فلاحی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در خراسان جنوبی نیز حضور داشت و گزارشی اجمالی را از روند ساخت موزه دفاع مقدس در بیرجند ارائه کرد.

سردار کارگر بیان کرد: زمین مورد نظر در سال ۹۱ طبق توافقی، به این بنیاد تعلق گرفت که از ۱۳ هکتاری که قرار است موزه در آنجا ساخته شود، فقط ۳.۷ هکتار آن قرار است سند داشته باشد که اصلاًقابل قبول نیست و سند مابقی این زمین که ۹.۳ هکتار است نیز باید به اسم بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بخورد، اما این اتفاق هنوز انجام نشده است. نمی‌شود که بخشی از این زمین برای بنیاد باشد و بخشی دیگر برای دستگاه‌های دیگر، درضمن کل ۳۱ هکتار باید به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس واگذار شود. برای مثال بخش جنوبی این زمین برای بهره‌برداری و کارهای فضای سبز به شهرداری واگذار شده است و اگر ما مالکیت نداشته باشیم، نمی‌توانیم برای تجهیز موزه دفاع مقدس اقدام خاصی انجام دهیم و از همه مهم‌تر اینکه شاید با گذشت زمان وزارت راه و شهرسازی بخواهد کاربری این زمین را تغییر دهد؛ لذا کل زمین باید با سند به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس واگذار شود. درحال حاضر قرار بر این شده است تا با توافقی که با استانداری خراسان جنوبی داریم، مالکیت بخش باقی مانده این زمین نیز به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس واگذار شود.

وی ادامه داد: از طرفی مجموعه بنیاد برای ۳۱ هکتاری که در سال ۹۱ به ما واگذار شد، طراحی لازم را جهت ساخت موزه انجام داده بود، اما به ما اعلام شد که ۱۸ هکتار آن روی گسل قرار دارد، لذا پذیرفتیم که در مابقی این زمین که ۱۳ هکتار است موزه دفاع مقدس را بسازیم. استان خراسان جنوبی آخرین استانی در کشور است که موزه دفاع مقدس در آن نداریم که امیدواریم با همت استاندار خراسان جنوبی هرچه سریع‌تر موزه‌ای در شأن مردم این استان که شهدای بسیاری را در جنگ تحمیلی تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند، بسازیم.

آسیب گورستان 800 ساله شاعران زیر باران و برف
هم اکنون بخوانید

سردار کارگر گفت: اینکه زمین مذکور در اختیار وزارت راه و شهرسازی بوده و شهرداری در قسمت جنوبی آن بهره‌بردار باشد کار اشتباهی است که باید اصلاح شود. البته که این زمین با توافقات لازم و برطرف شدن موانع به بنیاد واگذار خواهد شد و شهرداری نیز می‌تواند در قسمت فضای باز آن کارهای مربوط به فضای سبز را انجام دهد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه وضعیت ساخت موزه‌ها و یادمان‌ها در سال ۹۱ مناسب نبود، افزود: وقتی که در سال ۹۱ وارد این بنیاد شدیم، مشاهده شد که سه استان خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی از سایر استان‌ها عقب هستند و یا اگر هم اقدامی برای ساخت موزه انجام شده، محل تعیین‌ شده برای ساخت موزه مناسب نبود. البته که با گذشت زمان در خراسان رضوی و شمالی اقدامات خوبی صورت گرفت و قابل ذکر است که شهرداری و استانداری همت کردند تا ساخت موزه‌ها در این دو استان انجام شود. موزه دفاع مقدس در استان خراسان شمالی در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه استانداران در کشور مسئول حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان خودشان هستند، خاطرنشان کرد: ما که همه‌جوره در خدمت عزیزان هستیم، اما همه دستگاه‌ها و نهادها باید پای کار بیایند و در حوزه ساخت موزه و یادمان‌هایی که موجب ماندگاری و ترویج فرهنگ دفاع مقدس می‌شود، کمک کنند. در استان خراسان جنوبی نیز استاندار باید برای دستگاه‌های مختلف وظیفه تعیین کند، چراکه صرف توجه به اعتبارات ملی برای ساخت موزه کفایت نمی‌کند. برای مثال شهرداری با توجه به ظرفیتی که دارد می‌تواند اقدامات خوبی را در فضای باز انجام دهد و از طرفی پیشنهاد ما به استانداری خراسان جنوبی این است که اگر برای پیش بردن پروژه ساخت موزه در این استان با قرارگاه خاتم الانبیا (ص) نیز وارد مذاکره شود، قطعاً نتایج خوبی حاصل خواهد شد. چراکه قرارگاه خاتم (ص) در برخی از استان‌های ما پروژه ساخت موزه را به بهترین نحو ممکن پیش برده است.

قاضی مرادی در چند سریال رمضانی بازی کرد؟
هم اکنون بخوانید

سردار کارگر در ادامه ضمن پیشنهاد بازدید استاندار خراسان جنوبی از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تهران و همچنین موزه حاج قاسم سلیمانی یادآور شد: ساخت موزه‌ای با عنوان پایان داعش به پیشنهاد سردار قاسم سلیمانی ساخته شد که بعد از شهادت ایشان، نام موزه را به موزه حاج قاسم سلیمانی تغییر دادیم. بازدید از موزه دفاع مقدس در تهران موجب ایده گرفتن برای ساخت موزه خراسان جنوبی خواهد شد. ما معتقدیم که از فضای باز موجود باید به بهترین نحو ممکن برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس اقدام کرد. برای مثال در همین موزه دفاع مقدس تهران، بارها مشاهده شده است که استقبال مردم و بازدیدکنندگان از فضای بیرونی موزه به مراتب بیشتر و بهتر از فضای داخلی آن است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا