وعده «گرانی فقط ۴ قلم کالا» نباید مطرح می‌شد/ مجلس قطعا با پیشنهاد حذف جبران مابه‌التفاوت حذف ارز ۴۲۰۰ مخالفت خواهد کرد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وقتی دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف می‌کند نمی‌شود انتظار داشت که تنها ۴ قلم کالا گران شود، هرکسی که این حرف را گفته اشتباه کرده است، این اتفاق نمی‌تواند منطقی باشد و سایر کالاها متاثر از افزایش قیمت این کالاها خواهند بود.


لطف‌الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با سرنوشت اقدام جبرانی دولت برای حمایت معیشت خانوارها پس از اجرای طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: وقتی دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف می‌کند نمی‌شود انتظار داشت که تنها ۴ قلم کالا گران شود، مثلا آرد یک کالای پایه است، روغن و شکر هم کالاهای پایه هستند وقتی نرخ آرد تغییر می‌کند تا شیرینی و بیسکوییت و ماکارونی هم تغییر می‌کند یا روغن و شکر هم همینطور. بنابراین این انتظاری که بعضی افراد از دولت دارند که فقط نرخ ۴ قلم کالا تغییر کند، حتما غلط است.


وی ادامه داد: همینطور این انتظار که دولت بتواند قیمت را برمبنای ۱۴۰۰ نگه دارد هم انتظار نادرستی است.


سیاهکلی درخصوص راهکارهای جبرانی، اظهار داشت: راه این است که دولت بیاید مابه‌التفاوت را به صورت نقدی یا کالایی به شهروندان بدهد. خب برخی معتقدند که نقدی تورم ایجاد کرده و باعث افزایش میزان نقدینگی در اقتصاد کشور می‌شود و همچنین از سوی دیگر ممکن است که برخی سرپرستان خانوار مبلغ پرداختی را برای خانواده هزینه نکنند.


وی افزود: بعضی‌ها هم به کالابرگ اعتقاد دارند که هم تورم را دامن نمی‌زند هم خانوار مجبور است که کالا بگیرد و مصرف کند این به بعضی از خانواده‌هایی که ممکن است سرپرستش کم توجهی کند، کمک می‌کند. من هم به شخصه با کالابرگ موافق هستم و فکر می‌کنم که این کار خوبی است و دولت برای اینکه مردم در این جا‌به‌جایی قیمت مواد غذایی دچار بحران نشوند و خانوار دچار سوءتغذیه نشود، حتما باید به جبران هزینه‌ها و گرانی‌ها کمک کند و اگر به صورت کالا کمک کند بهتر است. 

واکنش فدراسیون فوتبال روسیه به برگزاری بازی دوستانه با ایران
هم اکنون بخوانید


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به اینکه انتظار گرانی فقط ۴ قلم کالا توسط دولتمردان مطرح شد و وعده داده شد، عنوان کرد: به نظر من اشتباه کردند، هرکسی که این حرف را گفته اشتباه کرده است، این اتفاق نمی‌تواند منطقی باشد و سایر کالاها متاثر از افزایش قیمت این کالاها خواهند بود. نباید این مساله گفته می‌شد که انتظار ایجاد کند آن هم در شرایطی که چنین امری اصلا منطقی نیست.


نماینده مردم قزوین در پاسخ به این سوال که «اکنون دولت پیشنهاد حذف قید “شهریور ۱۴۰۰” را در قالب لایحه آورده است، موضع مجلس چه خواهد بود؟»، ابراز داشت: شرط مجلس این بود که خانوار به قیمت ۱۴۰۰ بخرند و مابه التفاوت را دولت بدهد، البته من هنوز لایحه اخیر دولت را مطالعه نکردم اما حتما دولت پیشنهادی می‌آورد که مابه‌التفاوت را پرداخت کند.


وی تصریح کرد: اگر پیشنهاد به این صورت باشد که بخواهد این مساله را کاملا حذف کند، مجلس قطعا با این مخالفت خواهد کرد. 


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + ده =

دکمه بازگشت به بالا