بلیزر، پیرمرد جاده‌های ایران که جان دوباره می‌گیرد

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا، سال ۲۰۲۳ سال حساسی برای برنامه جنرال موتورز جهت تغییر خط تولید خود و اختصاص بخش اعظم آن به تولید خودروهای برقی است، در میان تقریباً ده خودروی برقی که انتظار می‌رود تا پایان سال آینده معرفی شوند، نام نسخه‌های برقی سه مدل از پرفروش‌ترین انواع شورولت‌های تاریخ یعنی سیلورادو، اکینوکس و بلیزر نیز دیده می‌شود. سیلورادو و اکینوکس احتمالاً مهم‌ترین ورودی‌ها به دلایل بسیار متفاوت هستند اما بلیزر در مقابل برخی از رقابت‌های سخت قرار خواهد گرفت.

سیلورادو رهبر حجم و گاو نقدی شورولت است و می‌تواند به طور مستقیم با فورد F150 لایتنینگ، Ram 1500 EV و شاید روزی یک تسلا تسلا + ۰٫۹ درصد Cybertruck رقابت کند، همزمان با کاهش فروش سدان، بخش کراس اوورهای کامپکت به بزرگترین بخش غیر کامیون در بازار خودرو تبدیل شده است، بر همین اساس شاید که Equinox یک رهبر بازار نباشد اما هنوز هم یک مدل پرفروش است. 

بلیزر  که برای دهه‌ها شاسی بلندهای دو در بزرگ شوروی را زینت می‌داد، در سال ۲۰۱۹ به‌عنوان یک کراس اوور سایز متوسط احیاء و به بازار عرضه شد. در حالی که اندازۀ مدل‌های سیلورادو، اکینوکس نبود اما قیمت بالاتری داشت که در موفقیتش بی‌تأثیر نبود. موفقیت تسلا مدل Y با اندازه مشابۀ بلیزر و اکنون فورد موستانگ Mach-E، منطقی است که شورلت خواهان ورود به عرصۀ خودروهای الکتریکی باشد.

مانند سایر خودروهای الکتریکی جدید جنرال موتورز، بلیزر ۲۰۲۴ از سیستم پیشرانه الکتریکی اولتیوم شامل باتری‌ها، موتورها، الکترونیک قدرت و سیستم کنترل آب و هوا مبتنی بر پمپ حرارتی استفاده می‌کند. بر اساس مشخصات اولیه ارائه شده توسط شورولت، این وسیله نقلیه به وضوح مستقیماً Mach-E فوق الذکر را البته با محدوده رانندگی و قیمتی تقریباً یکسان هدف قرار می‌دهد.

شورلت در این مرحله،  مشخصات کامل بلیزر EV را ارائه نمی‌کند اما گزارش‌های غیرشفاهی قبل از رونمایی به وضوح نشان می‌دهد که این خودرو از نظر اندازه شبیه به Mach-E و Model Y است اما ظاهری متمایز از آنان دارد، البته گفته می شود که خودروی مذکور از نظر اندازه شبیه بلیزر فعلی است که حدود شش اینچ از فورد و تسلا بلندتر و پنج اینچ از کادیلاک لیریک کوتاه تر است.

مورایس: قطعاً 3 بازیکن در جام جهانی خواهیم داشت/ بازی ایران و انگلیس جذاب می‌شود
هم اکنون بخوانید

ماشین

طراحان Chevy در این خودرو به‌جای خط سقف شیب‌دار رقبا، نمای واگن‌مانند آن را حفظ کرده‌اند که بیشتر شبیه به SUV‌های سنتی است اما در عین حال تفاوت‌های زیادی با ICE Blazer فعلی دارد، در این خودرو به جای خط کمربند عقب شیب دار رو به بالا با ستون عقب بسیار ضخیم، EV دارای پوشش شیشه ای بیشتر و دید بهتر است.

ماشین 2

برخلاف تسلا، بلیزر چیزی را حفظ می‌کند که در جلو شبیه جلوپنجره است اما خالی است. مانند Mach-E، جلوپنجره مصنوعی در تریم‌های پایه LT رنگ بدنه است اما برای کمک به شکستن فضای ملایم موجود در تسلا، قاب مشکی دارد. مانند بسیاری دیگر از خودروهای برقی جدید، شورلت برای ارائه برخی شخصیت‌ها به نشانه‌های روشنایی متکی است. جالب توجه است که چراغ‌های امضای جلوی بلیزر شباهت عجیبی به چراغ‌های «چکش ثور» در مدل‌های فعلی ولوو و پولستار دارند. طراحان شورلت توضیح می‌دهند که نشانه‌های دو عنصری را که از جلوپنجره‌های کنونی شورلت در ساختار نور دو قسمتی گم شده حفظ می‌کنند. جذاب است و با ماهیت اسپورت بلیزر کار می‌کند.

ماشین 3

بلیزر الکتریکی بر روی شاسی مدل ICE ساخته شده‌است و گوش ماهی عمیقی در آن وجود دارد که تاحدودی خودروی مذکور را شبیه دریچه پشت چرخ‌های جلو می‌کند. بخشی از این در سمت راننده به عنوان درب پورت شارژ عمل می‌کند که هنگام لمس باز می‌شود، دقیقاً مانند خودروی کادیلاک لیریک شناخت خوبی از آن وجود دارد به طور کلی، جدا از چراغ‌ها، ظاهری کاملاً متمایز دارد که جایگزین جالبی برای Mach-E و Modely Y است.

باید اذعان کرد که کابین داخلی،  بلیزEV پیشرفت قابل توجهی نسبت به همنام ICE خود دارد. خودروی نمایشی که ما دیدیم یک SS بود اما جدای از ترکیب رنگ‌ها و برخی آپشن‌ها، گفته می‌شود که تریم‌های LT و RS از مواد و تناسب و پرداخت یکسانی برخوردارند. دریچه‌های گرد مدل فعلی حفظ شده‌اند و دارای فلوت‌های جالب در اطراف محیط هستند. برخلاف تسلا با دریچه‌های مخفی که باید از طریق رابط صفحه نمایش لمسی تنظیم شوند، می‌توان مستقیماً بدون نگاه کردن، آن‌ها را به سرعت دستکاری کرد که این مزیتی در هنگام رانندگی است.

دو نسخه پرطرفدار ویندوز از بین رفتند 
هم اکنون بخوانید

ماشین 4

کنسول میانی این خودرو شامل یک صفحه نمایش ۱۱ اینچی است و کمی به سمت راننده متمایل شده است. مانند سایر خودروهای جدید جنرال موتورز، این خودرو نیز دارای سیستم اطلاعات سرگرمی مجهز به Android Automotive است که شامل GoogleGOOG +3.2% Assistant، Maps و Play Store برای دانلود مستقیم برنامه‌ها می‌شود. کاربران اپل نیز می‌تواند از CarPlay بی سیم نیز استفاده کنند.

همانطور که در مورد لیریک و ماخه وجود دارد، کف کاملاً صاف است و بین دو ردیف فضای کافی برای پنج بزرگسال وجود دارد. اتاق پای عقب مانند کادیلاک بسیار جادار است. درب آسانسور روی خودروی نمایشی کار نمی کرد، اما فضای بار در عقب نیز باید فراوان باشد، اگرچه مانند کادیلاک، هیچ خرواری وجود ندارد. یکی از جزئیات جالبی که شورولت به صورت اضافه در این خودرو قرار داده، باز شدن درب قسمت بارش با نزدیک شدن خودرو و مالک به یکدیگر است که وقتی با یک جاکلیدی به خودرو نزدیک می‌شوید، بدون تکان دادن پای خود در زیر سپر عقب، درب عقب به‌طور خودکار باز می‌شود.

فوربس در گزارش خود اضافه می‌کند: یکی از مزایای بزرگ پیشران‌های الکتریکی این است که ترکیب و تطبیق اجزای آن برای موارد مختلف بسیار آسان است. بلیزر جدید اولین مدل الکتریکی ارائه شده توسط جنرال موتورز با انتخاب دیفرانسیل جلو، محرک عقب یا تمام چرخ محرک خواهد بود.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهرا وجدانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا