دانش‌ بنیان‌ها عزم کاهش تنش آبی در ایران را دارند

سیدحسین هاشمی، دانشیار پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اجتماعی اعتماد نو به نقل از برنا درباره شاخص‌های متعدد تنش آبی گفت: شاخص‌هایی وجود دارد که سرانه آب تجدیدپذیر به ازای هر نفر درسال برای ایران ۱۲۰۰ تا۱۵۰۰ متر مکعب است گفتنی‌ است این عدد با رشد جمعیت و کاهش نزولات جوی پائین‌تر می‌آید.


وی با اشاره به اینکه تنش آبی تعاریف متعددی دارد بیان کرد: برخی تنش آبی را براین اساس محاسبه می‌کنند که طبق آب موجود چند درصد از آن مصرف می‌شود، برخی دیگر معتقدند که سرانه آب تجدید پذیر از یک رقمی پائین‌تر بیاید همچنین شاخص دیگری وجود دارد که حکمرانی آب را بررسی می‌کند و معتقد است امکان دارد آب کم وجود داشته باشد اما مهم این است که چقدر از آن بهره برده شود یعنی چه پولی از آب به دست می آید.


هاشمی ادامه داد: به نظر من شاخص بهره‌وری مناسب تر است چراکه ممکن است آب وجود داشته باشد اما افراد از استفاده درستش ناتوان باشند.


دانشیار پژوهشکده علوم محیطی، دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه وضعیت کشور از نظر هر ۳ تعریف نامطلوب است خاطر نشان کرد: از جنبه استفاده،  بهره‌وری و حکمرانی وضعیت مناسبی نداریم اما از نظر سرانه آب تجدید پذیر نسبت به برخی کشور های منطقه اوضع مطلوب تری داریم.


وی درباره تاثیر شرکت های دانش بنیان و تکنولوژی‌ها در کاهش تنش آبی موجود اظهار کرد: این شرکت‌ها می‌توانند تاثیر مطلوبی برای کاهش تنش آبی داشته باشند. در دنیا فاصله بین تقاضا و منابع در دسترس و افزایش بهره‌وری را اقدام های مبتنی بر علم و دانش که بخشی از آن‌ها را شرکت‌های دانش بنیان برعهده دارند می‌توانند پر کنند.

اسب دریایی ؛ جدید ترین نقشه کشف شده از مغز
هم اکنون بخوانید


هاشمی تصریح کرد: برای بهبود حکمرانی آب، کاهش میزان برداشت از منابع طبیعی، برای بهبود وضعیت محیط زیست و در حالت کلی در جنبه‌های مختلف نیازمند همکاری شرکت‌های دانش بنیان هستیم.


انتهای پیام//

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا