جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۲ /برد مشترک ۳ فیزیکدان

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا؛ سه فیزیکدان از فرانسه، آمریکا و اتریش به‌صورت مشترک جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۲ را به دست آوردند.


این جایزه به پاس پیشرفت‌هایی که آن‌ها در زمینه مکانیک کوانتوم رفتار ذرات زیراتمی حاصل کرده و موجب فراهم‌سازی بستر توسعه ابرکامپیوترها و ارتباطات رمزنگاری‌شده می‌شود، به آن‌ها اهدا گردید.


آکادمی علوم سلطنتی سوئد که متولی جایزه نوبل است، امسال جایزه بخش فیزیک را به «الین اسپکت»، «جان کلاوزر» و «انتون زیلینگر» داد و از آن‌ها به خاطر آزمایش در زمینه فوتون‌های درهم‌تنیده، پیاده‌سازی تعدی نابرابری‌های بل و پیشگام شدن در زمینه علوم اطلاعات کوانتومی تقدیر کرد.


این آکادمی در بیانیه‌ای نوشت: «حالا حوزه بزرگی از تحقیقات وجود دارد که شامل کامپیوترهای کوانتومی، شبکه‌های کوانتومی و ارتباطات امن و رمزنگاری‌شده‌ی کوانتومی می‌شود.» جایزه نوبل به همراه تقریبا ۹۰۰ هزار دلار پول به این سه نفر اهدا می‌شود.


اقدامات برندگان نوبل 


یکی از اعضای کمیته نوبل می‌گوید: «علم اطلاعات کوانتومی حوزه‌ای پرجنب و جوش و در حال رشد است. این حوزه پتانسیل‌های زیادی در زمینه‌های مختلف از جمله انتقال امن اطلاعات، رایانش کوانتومی و فناوری‌های حسی دارد.»


این کمیته می‌گوید کلاوزر ۷۹ ساله اولین بار در دهه ۱۹۶۰ تئوری‌های کوانتومی را در موقعیت‌های عملی به آزمایش گذاشت.


اسپکت ۷۵ ساله کسی بود که توانست حفره‌های این نظریه‌ها را از بین ببرد.


زیلینگر هم پدیده‌ای را نشان داد که تله‌پورت کوانتومی نام دارد و اجازه می‌دهد اطلاعات از فواصل دور منتقل شوند.

قتل کودکان در متاورس!
هم اکنون بخوانید


زیلینگر می‌گوید: «می‌توانید با استفاده از درهم‌تنیدگی همه اطلاعاتی را که توسط یک شیء حمل می‌شود، به نقطه دیگری از دنیا که همان شیء وجود دارد، بفرستید. این قضیه شبیه فیلم‌های استار ترک نیست که در آن خود اشیاء یا انسان‌ها از فواصل دور منتقل می‌شوند.»


انتهای پیام/




آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس ۰ رای موافق و ۰ رای مخالف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =

دکمه بازگشت به بالا