سناریوی لغو یارانه و بازی با مهره دلار، لبنان را وارد صحنه جدیدی کرد/ انتقال سوخت از ایران، تئوری تفرقه در کشور را خنثی کرد

مدیر ارتباطات مؤسسه پژوهش‌های بین‌المللی لبنان تاکید کرد که سال ۲۰۲۱ برای این کشور سال تحولات و چالش های فراوانی بود که با هوشیاری رهبری مقاومت، بسیاری از توطئه‌ها خنثی شد.


«علی عزالدین»، مدیر ارتباطات مؤسسه پژوهش‌های بین‌المللی لبنان در توصیف حیات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی این کشور در سال ۲۰۲۱ در گفت‌وگو با پایگاه خبری اعتماد نو به نقل از ایلنا گفت: بهترین و جامع‌ترین عنوان برای توصیف صحنه لبنان در سال ۲۰۲۱، عنوان فروپاشی است.  فروپاشی که در مقاطع مختلف اقتصادی و معیشتی رخ داد و سپس به حوزه امنیت رسید و نهادهای اجتماعی را دچار هرج و مرج و از هم گسستگی کرد. همه این حوادث، هدفمند و در چارچوب توطئه طراحی‌شده برای تغییر هویت لبنان و چرخش از محور مقاومت به دلیل نقش‌هایی بود که حزب‌الله در شکست پروژه جهانی آمریکا در یمن، عراق، سوریه ایفا کرد.

 

عزالدین گفت: پس از شکست پروژه جهانی آمریکا در منطقه، ذهنیت جنایتکار و وحشیانه به نسل‌های جدید جنگ منتقل شد و پس ازجنگ نرم و فرهنگی ما اکنون با انواع جنگ‌های پیشرفته در جبهه ها در مقابل بازیچه‌های عرب استکبار جهانی و مزدوران آنها در داخل لبنان مواجه هستیم.

 

وی افزود: معترضان در سال گذشته اعلام کردند که هدف از مسدود کردن جاده‌ها و بستن راه‌ها اعتراض به افزایش نرخ دلار و شرایط بد معیشتی است. اما در حقیقت هدف از آتش زدن خیابان‌ها و حمله به افراد غیر نظامی سوق دادن جبهه مقاومت به درگیری نظامی با بقایای عناصر خونخوار جنگ داخلی بود، که البته تعقل و ارزیابی جبهه مقاومت مانع از دستیابی به هر هدفی از ورای شعله‌ور شدن جنگ داخلی جدید شد.

 

این تحلیلگر لبنانی در ادامه گفت: انفجار بندر بیروت بخش بزرگی از آگاهی لبنان را تخریب کرد و نتیجه آن بر جای ماندن صدها شهید و متعاقب آن حمله سیاسی سازماندهی شده و کمپین‌های رسانه ای بود که تلاش می‌کردند مقاومت را به مسئولیت در این انفجار متهم کنند. این حملات تخریب کننده تا زمان آشکار شدن نتایج تحقیقات قضایی ادامه یافت. البته پس از این تحقیقات نیز همان سناریو بر اساس دیکته‌های آمریکا و عربستان تکرار شد و روند تحقیقات برای تضعیف برخی از شخصیت‌های سیاسی لبنانی در راستای خدمت به اربابانشان تحریف شد.

سازمان پزشکان بدون مرز در یمن خواهان افزایش کمک‌رسانی‌ها شد
هم اکنون بخوانید

 

وی افزود: پرونده تشکیل دولت نیز با چالش‌های فراوانی در سل ۲۰۲۱ مواجه شد. «سعد الحریری»،  پس از صرف چندین ماه زمان برای تشکیل دولت جدید و دست و پا زدن بین دیدارها و رایزنی ها و انتشار اطلاعیه‌ها و اعلام چالش ها سرانجام از تشکیل دولتی که بتواند حزب الله را منزوی کند، انصراف داد و به تبع، توطئه آمریکا برای تحقق هر نوع پیروزی در مقابل قدرت مقاومت با شکست مواجه شد.

 

عزالدین گفت: سناریوی لغو یارانه و بازی با مهره دلار لبنان را وارد صحنه جدیدی کرد. مشتقات نفتی توسط باندها و کارتل های وابسته به آژانس های تجاری انحصاری لبنان برای کنترل مسیر اقتصادی و تسلط بر آگاهی سیاسی جهت در تنگنا قرار دادن مقاومت از طریق ایجاد بازار آزاد برای تجارت غیرقانونی و قاچاق بنزین و گازوئیل به خارج از کشور و جلوگیری از وصول سوخت به مردم لبنان انحصاری شد تا برخی مشکلات در جامعه مدنی ایجاد شود و البته عده ای به منافع مالی کلان از راه های غیرقانونی دست یابند.

 

وی افزود: حال این پرسش مطرح می‌شود که پس از ایجاد مشکلات امنیتی در نتیجه فقدان مواد نفتی و افزایش قیمت مواد غذایی و همچنین وقوع درگیری‌های داخلی و به خطر افتادن صلح ملی که فضا را برای مداخله بین‌المللی مطابق با قانون سازمان ملل فراهم کرد، چه چیزی مانع از دستیابی به هر یک از اهداف مورد نظر این توطئه ها شد؟ در پاسخ باید گفت:

 

الف- جبهه مقاومت با شعار صبر و بصیرت هوشیاری بالایی از خود نشان داد و خشم خود را مهار کرد و اجازه نداد خواسته محور متخاصم تحقق یابد.

 

ب – تهیه مشتقات نفتی از جمهوری اسلامی ایران با ارسال کشتی‌های حامل این مواد از طریق سوریه به لبنان که رهبری مقاومت آنها را به صورت رایگان بین برخی گروه‌ها در سراسر خاک لبنان توزیع کرد و به تبع، با تأمین سوخت بازار سیاه را شکست و راه را بر دشمنان بست.

پوتین: هنوز تصمیمی درباره ملوانان اوکراینی گرفته نشده است
هم اکنون بخوانید

 

عزالدین تصریح کرد که هشدار «سید حسن نصر الله» دبیر کل حزب الله به پاسخ سخت به هر نوع تجاوزی از سوی رژیم صهیونیستی به خاک لبنان، دست اسرائیل را از حمله به کشتی های ایرانی که به لبنان آمدند، بست و در نتیجه، فیوز یک انفجار مردمی را کشید و نقشه های مخرب آمریکا برای هدف قرار دادن مردم لبنان را خنثی کرد.

 

وی در ادامه با اشاره به پرونده برگزاری انتخابات در لبنان گفت: آمریکا همیشه عمدا از طریق سفرای خود در امور داخلی لبنان مداخله می‌کند و آنچه را که می‌خواهد و به دنبال آن است، به مزدوران خود در داخل لبنان برای مقابله با حزب الله دیکته می‌کند، زیرا اولین و آخرین نگرانی آمریکا تأمین امنیت رژیم صهیونیستی است.

 

این تحلیلگر لبنانی افزود: با حمایت سازمان‌های غیردولتی و هدایت برخی از رسانه‌های لبنانی اغفال‌شده توسط رژیم‌های عربی حوزه خلیج فارس همه امکانات به کار گرفته شد تا بین حزب‌الله و متحدانش به ویژه جریان ملی آزاد تفرقه ایجاد شود.

 

وی تصریح کرد: برگزاری انتخابات یک خواسته ظاهری آمریکاست، اما آنچه در پشت صحنه انجام می‌دهد به ویژه پس از شکست همه جنگ‌ها علیه مقاومت و علم به اینکه انتخابات آتی قدرت مقاومت در صحنه سیاسی لبنان و افول جبهه مقابل را آشکار خواهد کرد، بسیار متفاوت است.

 

عزالدین در پایان گفت: سال ۲۰۲۱ سال تحولات و چالش‌های بزرگی بود که تلاش بسیاری شد تا پروژه مقاومت با شکست مواجه شود و متحدان این جبهه به عقب رانده شوند، اما رهبری آن در خنثی کردن همه مین‌ها و تبدیل هر بحرانی به فرصتی برای زندگی و تجدید مقاومت از لبنان تا آخرین نقطه حضور مظلومان از لبنان تا یافا و حیفا و شکست پروژه جهانی آمریکا درایت و خردمندی بالایی نشان داد و این اهداف قطعا محقق خواهد شد

 


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =

دکمه بازگشت به بالا