روابط آمریکا و کوبا پنج سال بعد از گرم شدن یخ زده است

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری شینهوا، روند نزدیکی آمریکا به کوبا که تحت رهبری باراک اوباما، رئیس جمهور سابق امریکا در سال ۲۰۱۴ رقم خورد، خیلی زود از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی به وضع قبل بازگردانده شده و او از زمان به دست گرفتن ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۷ تاکنون به تشدید تحریم‌ها علیه کوبا پرداخته است.

کارلوس الزوگارای، دیپلمات سابق کوبایی می گوید: روابط دیپلماتیک کوبا و آمریکا در پنج سال گذشته را می توان به دو دوره متفاوت تقسیم کرد: دوره نخست مربوط به اجرای سیاست اوباما برای نزدیک‌تر شدن به این جزیره است و بعد از آن مدت سه سال و نیم گذشته از حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید است.

در هفدهم دسامبر ۲۰۱۴، اوباما و همتای کوبایی اش در آن زمان یعنی رائول کاسترو با صدور بیانیه ای تاریخی، فصل جدیدی از روابط دوجانبه کشورهایشان را با تمرکز بر ارتقاء روابط اجتماعی و اقتصادی شروع کردند. در ژوئیه ۲۰۱۵ آنها این روند از سرگیری روابط دیپلماتیک دو کشور را ادامه داده و اقدام به بازگشایی سفارت های هر یک از دو کشور در پایتخت های آنها کردند. اگرچه کنگره آمریکا محاصره اعمال شده علیه این کشور جزیره ای را بر نداشت اما دو کشور از زمان صدور اعلامیه مشترکشان منافع ویژه خود را در پیش گرفتند که این شامل سرمایه‌گذاری آمریکا در کوبا و صنعت گردشگری آمریکا در کوبا می شود.

گرمتر شدن روابط بین‌ آمریکا و کوبا منجر به بازگشایی سفارت های هر یک از آنها در خاک کشور دیگر شد. اوباما تبدیل به اولین رئیس‌جمهور آمریکا در حدود یک قرن قبل از آن شد که به این کشور جزیره ای سفر کرده است. بعد از این سفر جریانی از قانونگذاران و رهبران منطقه ای برای تقویت تجارت تلاش کردند. در سال ۲۰۱۶ رفت و آمد هوایی بین دو کشور مجدداً برقرار شد و آمریکایی ها با تعداد خیلی بیشتری نسبت به قبل از آن سفر به کوبا را شروع کردند. دولت اوباما حتی در سال ۲۰۱۷ اقدام به پایان دادن به سیاست موسوم به سیاست “پای خیس، پای خشک” کرد؛ بر طبق این سیاست رفتار ویژه ای برای مهاجران کوبایی که به آمریکا می آمدند در نظر گرفته شده و آنها اجازه ماندن در آمریکا به عنوان مقیم دائم را پیدا می کردند.

کاخ سفید: اسرائیل همچنان شریک "راهبردی" ماست/ نخست وزیر بعدی "هرکه باشد"، حمایت می‌کنیم
هم اکنون بخوانید

با این وجود وضعیت خیلی زود تغییر یافت. دونالد ترامپ به هنگام کمپین خود برای انتخابات ریاست جمهوری قبلی برای جلب نظر لابی سیاسی و مالی قدرتمند کوبایی ها در داخل آمریکا تلاش کرده و در این راستا به آنها متعهد شد در صورت رسیدن به ریاست جمهوری، جریان پیش آمده برای روابط آمریکا با کوبا را به حالت قبل برمی گرداند و به این وعده اش نیز عمل کرد.

در سال ۲۰۱۹ پروازهای آمریکا به تمامی شهرهای کوبا به جز هاوانا محدودیت پیدا کردند و همچنین کشتی های کروز آمریکا نیز از رفتن به بنادر کوبا منع شدند.

کاخ سفید تحت رهبری ترامپ حتی برای پول های حواله ای که کوبایی های مقیم آمریکا می توانستند برای خانواده هایشان در کشورشان بفرستند نیز محدودیت هایی را وضع کرد و جلوی دسترسی کارآفرین های کوبایی به مواد خام موجود در بازار آمریکا را نیز گرفت.

دولت ترامپ حتی در ماه مه سال گذشته میلادی نیز با وضع قانونی به اتباع و شرکتهای آمریکایی این حق را داد از شهروندان و کشورهای خارجی که در دارایی های ملی شده توسط دولت کوبا سرمایه‌گذاری می‌کنند شکایت کنند.

دولت آمریکا به موازات تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه کوبا همچنین خصومت و دشمنی خود علیه این کشور را افزود.

در سال ۲۰۱۷ آمریکا کوبا را متهم به دست زدن به حملات صوتی علیه پرسنل دیپلماتیک خود در خاک این کشور کرد و در ادامه گفت که برخی کارکنان دیپلماتیکش در خاک کوبا دچار اختلال شنوایی و اختلال های دیگر شده اند. واشنگتن سپس تعداد پرسنل سفارت خود در کوبا را کاهش داده و همچنین فرآیند صدور ویزا در آنجا را محدود کرد. ماه آوریل گذشته، یک حمله مسلحانه علیه سفارت کوبا در واشنگتن رخ داد که کاخ سفید از محکوم کردن آن خودداری کرد.

امضای ۵ توافقنامه همکاری با حضور اردوغان و نخست‌وزیر لیبی
هم اکنون بخوانید

آمریکا در تاریخ ۱۳ مه، نام کوبا را به فهرست کشورهایی که با تلاش‌های مبارزه با تروریسم آن همکاری کامل ندارند اضافه کرد.

 بحران همه گیری کووید ۱۹ نیز روابط دو طرف را حتی بدتر کرده است. در جریان این بحران، آمریکا در روند ارسال کمک‌های بین‌المللی به کوبا مداخله کرده و اعتبار تلاش های یگان های پزشکی کوبایی که برای کمک به بیش از ۲۰ کشور دیگر در زمینه مهار شیوع کرونا ویروس فرستاده شدند را زیر سوال برده است.

 انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − ده =

دکمه بازگشت به بالا