توصیه‌های معاون سیما به مجریان تلویزیونی

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، حمید شاه‌آبادی _ معاون سیما _ در نخستین  نشست با جمعی از مجریان فعال شبکه‌های تلویزیونی که به دلیل شیوع کرونا به صورت محدود برگزار شد، گفت: حرفه اجرا از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار است و ویترین رسانه محسوب می‌شود، طوری که گاهی به خاطر خطای سهوی مجری، تمام تلاش و زحمات عوامل یک اعتماد نو به نقل از برنامه و حتی آنتن تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و بسیاری اوقات هم بر اساس اقدام درست و تصمیم‌گیری به جا و منطقی مجری، رسانه سربلند می‌شود.

معاون سیما با بیان اینکه اصلاح سازوکار دعوت و جذب مجری از اهداف کمیته مجریان است، اظهار کرد: بر اساس گزارش‌ها، تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده، اما اکنون در موقعیتی هستیم که انتظار می‌رود مجری در تراز سازمان صداوسیما حضور و نقش آفرینی کند یعنی بتواند در لحظه و روی آنتن با هوشیاری، طوری تصمیم‌گیری کند که گویی یک شخص مجرب بعد از بحث و بررسی در رابطه با یک اقدام معین تصمیم به‌جا گرفته است.

شاه آبادی تاکید کرد: مجری باید در بزنگاه‌های خاص و شرایط ویژه‌ای که پیش می‌آید روی آنتن به گونه‌ای عمل کند که گویی یک عقبه غنی از تصمیم‌گیری‌های شوراها و اتاق فکر برای گفتار او وجود دارد و این مهم، نقش مجری را از سایر عوامل متمایز می‌کند.

او با تاکید بر لزوم آگاهی داشتن و رعایت سیاست‌های اصلی سازمان از سوی مجریان، گفت: مجریان نمایندگان رسانه ملی هستند و هر اظهارنظری از سوی آنان، به حساب رسانه ملی نوشته می‌شود و بخش زیادی از کارکرد ما با یک خطا و تک‌روی آسیب دیده و زحمت بقیه همکاران نیز لطمه می‌خورد به همین منظور مجریان باید با هوشیاری بیشتری عمل کنند.

شاه آبادی افزود: در عصر حاضر که ظرفیت‌های حوزه ارتباطات از گستردگی و تنوع بسیاری برخوردار است و نظام حکمرانی جهانی هم تغییرات چشمگیری کرده و بیشتر بار خود را در حوزه رسانه گذاشته است، ما هم باید با استانداردهای روز دنیا پیش رویم.

تعجب می‌کنم برخی در جامعه‌ ما توصیه به لیبرالیسم می‌کنند!/ عدالت ترمیمی تمرین دموکراسی است
هم اکنون بخوانید

معاون سیما خاطرنشان کرد: امروزه با حجم انبوهی از تولیدات مواجه هستیم که در برخی موارد منجر به جذب مجریان در بسترهای مختلف شده که شایسته و لازم است افرادی دارای تخصص و تبحر لازم و در شأن رسانه به این امر اختصاص یابد.

شاه آبادی با بیان اینکه انتظار فرهیختگان، اقشار مختلف مردم و مخاطبان روز به روز از رسانه افزایش می‌یابد، ادامه داد: باید به نقطه‌ای برسیم که بتوانیم بگوییم مجری ما در لحظه اجرا، از توانایی و مهارتی برخوردار است که می‌تواند از موقعیت‌های چالشی به درستی عبور کند و بیان او از اتقان و وجاهت علمی لازم برخوردار است.

معاون سیما با تاکید بر بازتعریف کارکرد کمیته مجریان تصریح کرد: رتبه‌بندی مجریان یک ضرورت است و باید نظام آموزشی این حوزه، جدی‌تر دنبال شود تا مجریان مدارج پیشرفت این حوزه را به صورت اصولی و صحیح طی کنند و سپس تحت سنجش و ارزیابی‌های دوره‌ای قرار بگیرند .

شاه آبادی گفت: هدف کمیته مجریان باید ارتقای سطح اجرای همکاران باشد و برای رسیدن به این مهم، هم مجریان و هم کمیته مربوطه باید با دانش و منابع جدید، خود را به روز کرده و کمیته مجریان نیز به صورت دوره‌ای عملکرد ایشان را ارزیابی کند.

معاون سیما افزود: برای رسیدن به قله موفقیت باید از نظام آموزش و ارزشیابی مستمر بهره برد تا مشخص شود برای هر اعتماد نو به نقل از برنامه چه کسی صلاحیت لازم را برای اجرا دارد. کار خطیر اجرا مجموعه ای از بایدها و نبایدها را می طلبد و یک مجری تراز ، علاوه بر ویژگی‌های حرفه‌ای و تجارب لازم ، باید دارای تعهد لازم در قبال رسانه باشد و ضمن وفاداری به سیاست‌های رسانه، اخلاق حرفه‌ای را نیز رعایت کند.

نگاهی آلبوم‌های تولید شده در سال ۱۴۰۱ / مجموعه‌هایی معدود اما متنوع از سبک‌های مختلف
هم اکنون بخوانید

معاون سیما ادامه داد: تلویزیون مجموعه‌ای از ساختارها و گونه‌های متنوع را شامل می‌شود که هر حوزه نیاز به یک مجری متخصص دارد و پرورش این مجریان، تشکیل هیات‌های تخصصی زیر نظر استادان، پیشکسوتان و صاحبنظران هر حوزه را می‌طلبد.

او افزود: به عنوان راهبرد عملیاتی، این هیات‌های تخصصی باید برای افراد، نسخه‌های آموزشی و مهارت‌های فردی تجویز کنند. اگر ما طی یک اعتماد نو به نقل از برنامه سه ساله نظام آموزش مجریان را به اجرا بگذاریم ظرف این مدت، تراز اجرا در رسانه به جایگاه مطلوبی می‌رسد.

شاه‌آبادی همچنین با اشاره به در پیش بودن سال جدید و نوروز گفت: نوروز ایام تغییر و تحول و امیدآفرینی است. به همین دلیل هم طراوت و شادی آفرینی در اعتماد نو به نقل از برنامه‌های این مناسبت، از ماموریت‌های اصلی سیما است و مجریان باید به این امر اهتمام ویژه ای داشته باشند.

معاون سیما همچنین با اشاره به انتخابات سال ۱۴۰۰، گفت: از آن جایی که یکی از تاثیرگذارترین قشرها در مدیریت افکار عمومی، مجریان هستند، در شرایطی که دشمنان نظام جمهوری اسلامی و بدخواهان به دنبال ایجاد فضای دو قطبی در جامعه در انتخابات پیش رو هستند این انتظار وجود دارد مجریان با هوشیاری، مدیریت و رفتار هماهنگ و منسجم برای جلوگیری از ایجاد چنین فضایی، مردم را برای مشارکت در انتخابات و انتخاب آگاهانه، تشویق و ترغیب کنند.

در این نشست مجریان هم دغدغه‌های خود را در حوزه‌هایی چون آموزش‌های منظم و ارائه منابع به روز، تعامل نزدیک تر مدیران با مجریان، استفاده از تجربیات پیشکسوتان و افراد خبره، امنیت شغلی و حمایت از مجریان، بازنگری در سیاست استفاده از سلبریتی ها به عنوان مجری، تربیت مجریان حوزه کودک، بیان کردند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 3 =

دکمه بازگشت به بالا