امیرخانی: در دنیای امروز تامل و توجه را نداریم

به گزارش ایسنا و به نقل از کمیسیون ملی یونسکو – ایران، نخستین نمایشگاه بین‌المللی خوشنویسی راه ابریشم «رقص قلم» با حضور جمعی از اهالی فرهنگ، هنر، مسئولان و اهالی رسانه در فرهنگسرای هنر افتتاح شد.

حجت‌الله ایوبی در این مراسم با تقدیر از همراهان برپایی نمایشگاه رقص قلم عنوان کرد: همه ما افتخارات این روزها را به عنوان زادروز استاد امیرخانی به پیشگاه این استاد تقدیم می‌کنیم.

همچنین احمد پاکتچی، سفیر ایران در یونسکو در سخنانی با قدردانی از برپایی نمایشگاه رقص قلم نیز عنوان کرد: ایران در مسیر جاده ابریشم یک نقطه عطف است و نقشی ویژه در این جاده به عنوان حلقه وصل شرق و غرب داشته است. ایرانیان در مسیر جاده ابریشم همواره در کنار تجارت، فرهنگ و دانش و هنر صادر کرده و می‌کنند.

سفیر ایران در یونسکو تاکید کرد: اگر بخواهیم به جایگاه ویژه ایران در جاده ابریشم بنگریم در هنر ایرانی غلبه محتوا بر فرم را داریم، بر خلاف هنرهای امروزی که فرم‌زده هستند و خواستگاه انسانی را در نظر ندارند. هنرمندان ایرانی در گذشته و حال نشان دادند که محتوی اهمیت دارد.

پاکتچی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم با توجه به این که ما کلیت فلسفه هنر را داریم و در حوزه فلسفه خوشنویسی نیز کم کار کرده‌ایم به این مهم بپردازیم تا گوهرهای نهفته در خوشنویسی را نمایان کنیم. در این راستا نگاه هنرمندان و مورخان ما به خوشنویسی اهمیت دارد و این نگاه کمک می‌کند که فرم‌های آفریده‌شده به دست هنرمندان، محتوای عالم را به تصویر بکشد.

او با اشاره به نوشتار استاد شیبانی از ادیبان ۱۲۰۰ سال پیش گفت: نگاه وجودشناسانه‌ای را در تعابیر این اندیشمند ملاحظه می‌کنیم و گویی این کلام را امروز در باب خوشنویسان نگاشته‌اند. زیبایی‌شناسی خط از وجودشناسی خط مبرا نیست. این محتوی باید مورد توجه باشد تا در فضای راه ابریشم و در دنیای کوچک شده امروز بتوانیم به جهانیان بگوییم که هنر و جهان پیرامون، درهم تنیده‌ شده است.

همچنین محمد حیدری، هنرمند خوشنویس نیز در این مراسم اظهار کرد که ما گرفتار افسون رازآلود خوشنویسی شده‌ و دست‌هامان را در زیبایی خوشنویسی شسته و پشت دانایان اردو زده‌ایم.

این هنرمند خوشنویس افزود: پس از بازگشت از همدان و برگزاری راه ابریشم، موضوع رقص قلم در دستور کار قرار گرفت و در نهایت به اجرا رسید. با هنرمندان کشورهای دیگر از طریق هنرمندان، رایزنان و همکاران رایزنی و از ۳۰ کشور بیش از ۱۰۰۰ اثر دریافت کردیم و ۶۵۰ اثر در نمایشگاه‌های مجازی قرار داده شد و هر شب بخشی از این آثار افتتاح می‌شود.

آخرین بار کی روزنامه دست گرفتی؟
هم اکنون بخوانید

حیدری یادآور شد: نمایشگاهی نیز در بازار بزرگ ایران افتتاح می‌شود که در اختتامیه این رویداد از آن رونمایی می‌شود. از دیگر نکات جالب توجه این رویداد این است که پاکستان بیشترین مشارکت را در این نمایشگاه داشته است. 

در ادامه این مراسم اسماعیلی، رییس فرهنگستان اظهار کرد: وجود مبارک هنرمندان موجب تعالی هنر خوشنویسی و نگارگری بوده است. راه ابریشم مسیر زندگی است و جلوه هایی از فرهنگ و هنر و اقتصاد در آن جاری است. جهان انسان غربی و شرقی از طریق راه ابریشم ارتباط یافته است. در مسیر زندگی است که هنر و خلاقیت شکل می‌گیرد. 

رییس فرهنگستان هنر عنوان کرد: ملت‌های کهن این مسیر با تکیه بر استحکام و ظرافت، از تمدن‌های کهن باقی مانده‌اند تا حال و آینده جهان انسانی را بسازند. در بیان شاعران و ادبیان در هنر راه ابریشم تجلی یافته و ادبیات و هنر، زبان و فهم مشترک مردمان راه ابریشم است که با صلح و سلامت به اقتصاد شکوفا رسیده‌اند.

او ادامه داد: مرزهای فرهنگی ایران فراتر از مرزهای جغرافیایی است و هنرمندان با هنرشان مرزهای فرهنگی این مملکت را ساختند. هنر خوشنویسی همچون خطی مرزی شرق و غرب آسیا را به هم متصل می‌کند. این هنر مقدس در فرهنگ و هنر اسلامی جاری بود و مفاهیم را نهادینه کرده و به این صورت، فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی را ساخته است.

غلامحسین امیر خانی، هنرمند پیشکسوت عرصه خوشنویسی نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: خوشنویسی باید به عنوان یک میراث گرانقدر جایگاه خود را حفظ کند و شاگردان باید حق‌شناسی کنند. بر اساس سخن جامعه‌شناسان بزرگ، سه رکن دانش، کار و اخلاق در جهان اهمیت دارد. ما در دنیای امروز تامل و توجه را نداریم، زیرا سرعت این دوره این اجازه را به ما نمی‌دهد.

آثار راه‌یافته به بخش «پویانمایی» جشنواره فیلم شهر معرفی شدند
هم اکنون بخوانید

او عنوان کرد: توجه به این که اجداد فرهیخته از ما راضی هستند، بخشی از فرهنگ ما است. باید بدانیم که چقدر حق نعمت را ادا کرده‌ایم و در همین راستا باید در نشستی علمی و فرهنگی و غیرسیاسی به این سوالات جواب دهیم.

این استاد خوشنویسی ادامه داد: بعد از جنگ‌های جهانی بشر به این نکته رسید که چه شد همدیگر را کشتیم؟ این نقص از کمبود اخلاق است. به همین خاطر است که باید خرد و اخلاق را سرلوحه قرار دهیم. 

امیرخانی گفت: امکانات در کنار همت و شجاعت و احساس وظیفه می‌تواند کاروان زندگی را در جامعه به صحت برساند. آیا نیرومندی یک کشور به سیاست و سلاح است یا اندیشه و تربیت فرزندان، فرهیختگان و فرزانگان؟ چرا ما به استاد شجریان میدان ندادیم؟ اگر مثنوی قبل افطار استاد استفاده می‌شد، کدام شنونده‌ای در برابر آن زانو نمی‌زد؟ چه کسانی این مشق غلط را می‌دهند که این صدای آسمانی محدود شود؟

وی تاکید کرد: ما باید امکان رساندن صدای ناب را به گوش‌های منتظر فراهم کنیم. امروز سخن از چین و راه ابریشم است. راه ابریشم مقدمه‌ای است که مدیران، اندیشه را به جهانیان ارائه کنند که خوشبختانه آغوش جهانیان نیز برای این مهم باز باشد. در فرهنگ ما تک ستاره پیدا می‌شود، اما رشد به معنای مشارکت جمعی هنوز ایجاد نشده است. امروز باید کوشش کنند سازمان مللی از منتخبین فرهنگی به دور از سیاست تشکیل شود. 

در افتتاحیه این مراسم هنرمندان و مقامات مسئول دیگری همچون فلسفی، کابلی، امیرخانی (اساتید خوشنویسی)،  یارزاده (رییس موسسه فرهنگی صبا)، کیانی (مدیر کل همکاری های بین المللی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات)، نیکزاد (نایب رییس مجلس شورای اسلامی)، پاکتچی (سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو)، علی نوریجانی (رییس فدراسیون باشگاه ها و معاون حقوقی و پارلمانی در مجلس)، جواد صباغ (معاون اجرایی و دکتر امیر روشن معاون ارتباطات و مشارکت های کمیسیون ملی یونسکو )و احمد محیط طباطبایی (رییس ایکوم و رییس کمیسیون حافظه جهانی) حضور داشتند.

در انتهای این  اعتماد نو به نقل از برنامه از تمبر یادبود رقص قلم رونمایی شد. 

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 7 =

دکمه بازگشت به بالا