تاریخ یک‌صد ساله «چاپ، نشر و مطبوعات ایران» بررسی می‌شود

تاریخچه یک‌سده «چاپ، نشر و مطبوعات ایران» در نوزدهمین قسمت برنامه تلویزیونی «برسد به دست فردا» مرور می‌شود.


به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی برنامه، مرور یک‌صدسال تاریخچه «چاپ، نشر و مطبوعات ایران» موضوع نوزدهمین برنامه تلویزیونی «برسد به دست فردا»ست، که شامگاه جمعه ۱۱ شهریورماه روی آنتن‌ شبکه چهار سیما می‌رود.


‌«نگاهی به سیر تکاملی کتاب و ادبیات مکتوب»، «بررسی مطبوعات از گذشته تا امروز»، «قرن‌ها و هویت‌ها؛ از سیدمحمدرضا کردستانی متخلص به میرزاده عشقی تا احمد شاملو‌ و هوشنگ ابتهاج»، «نگاهی به صنعت چاپ و نشر در قرن ۱۴»، «مروری بر چالش‌های تاریخی استفاده از چاپگر‌ها در ایران» و «قلم زر و بومی شدن چاپ فارسی» از جمله مهمترین موضوعات مطرح شده در نوزدهمین قسمت «برسد به دست فردا»ست.


 در این قسمت منصور ضابطیان درخصوص آینده مطبوعات و صنعت چاپ و نشر با حجت‌الاسلام محمدرضا زائری به گفت‌وگو نشسته و معرفی مستند «آموزگار سخن در اساطیر ایران» از مجموعه حکایت دل به کارگردانی بیژن شکرریز، از دیگر بخش‌های این برنامه به شمار می‌رود.


«برسد به دست فردا» به نویسندگی و تهیه‌کنندگی علی زارعان و کارگردانی فواد صفاریان‌پور، کاری‌ است از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما، که می‌کوشد علاوه بر بررسی اساسی‌ترین مسائل قرن گذشته، تصویری از آینده را برای مخاطب ترسیم کند.


این برنامه با اجرای علی‌رضا شجاع‌نوری، در هر قسمت یکی از موضوعات و حوزه‌های مهم و اثرگذار اجتماعی را در قالب آیتم‌های متنوع، با دو رویکرد «بررسی تحولات یک سده گذشته» و «آینده‌نگاری و آینده‌پژوهی» مورد بررسی قرار می‌دهد.

عرصه «هنر» جولانگاهی برای مبارزه «اَبَر تیلیاردها»!
هم اکنون بخوانید


گفت‌وگو پیرامون گذشته و آینده موضوع برنامه، با حضور کارشناسان و متخصصان، از جمله آیتم‌های این برنامه است که در این بخش منصور ضابطیان با «نگاه به آینده» و کیانا فرهی با «مرور گذشته و رویدادهای قرن ۱۴» به بحث و تبادل نظر با میهمانان برنامه می‌پردازند.


اردشیر رستمی دیگر راوی این برنامه است که در حال و هوایی شاعرانه سرفصل‌های متنوعی را مطرح می‌کند و معین‌الدین زارعان در یک آیتم به معرفی مستندهای ساخته شده در سینما و تلویزیون کشور می‌پردازد، مستندهایی که تصویری روشن از قرن ۱۴ را برای مخاطب عرضه می کند.


از دیگر آیتم‌های این برنامه می‌توان به «دانستنی‌های قرن۱۴(مستند کوتاه)» و «پدیده‌های قرن۱۴؛ (رویدادها و حوادث) اشاره کرد.


«برسد به دست فردا» شامگاه جمعه هر هفته ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. بازپخش اول این برنامه ساعت ۱۶ روز بعد از پخش، بازپخش دوم دوشنبه هر هفته ساعت ۹ صبح و بازپخش سوم جمعه هفته بعد ساعت ۱۶ است.


شایان ذکر است، قسمت‌های اول تا هجدهم این برنامه با بررسی موضوعاتی چون «طنز در قرن ۱۴»، «بررسی تحولات جمعیتی ایران در قرن ۱۴»، «شهرهای تاب‌آور قرن ۱۴»، «یکصد سال نفت»، «حوزه علمیه»، «محیط زیست» و «مرور تاریخ صد ساله‌ی حرم رضوی»، «ارتباطات»، «یک‌صد سال معماری، «رادیو»، «یک سده سبک زندگی ایرانیان»، «اینترنت و ارتباطات نوین»، «نوستالژی»، «خانه و خانواده»، «آیین و مناسک ایرانیان»، «کودتای ۲۸ مرداد» و «یک قرن پزشکی در ایران» با حضور صاحب‌نظران روی آنتن رفته است.


انتهای پیام/

جلسه غیرعلنی مجلس به منظور بررسی گرانی‌های اخیر با حضور وزرای جهاد کشاورزی و اقتصاد
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 10 =

دکمه بازگشت به بالا