کاوشی برای رفع یکی از کمبودهای تاریخی خراسان

به گزارش ایسنا، عمران گاراژیان توضیح داد: تپه برج یکی از آثار پیش از تاریخی مهم در دشت نیشابور است که پیش از این در اواسط دهه ۸۰ خورشیدی در این محوطه مهم، گمانه‌زنی‌هایی انجام و آثار دوره‌های نوسنگی تا آهن در لایه‌نگاری آن مشخص شد، بنابراین کاوش‌های انجام‌شده در این محوطه امسال تکمیل پژوهش‌های پیشین و حفاظت از اثر بود.

او با بیان این‌که گمانه‌زنی و کاوش‌ها در تپه برج به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم در این محوطه به صورت مستقل انجام شده‌اند، افزود: کاوش‌ها عموما در حاشیه‌های شمالی اثر متمرکز بودند. این اقدامات نشان داد آثار دوره‌های قدیم‌تر احتمالا اواخر نوسنگی و اوایل مس- سنگی (هزاره‌های ششم و پنجم پیش از میلاد) در شمال تپه در مقیاس گسترده وجود دارند.

او با تاکید بر این‌که کاوش‌ها تایید می‌کند فعالیت‌های گسترده‌ای در دوره آهن در سطح بالایی و در شمال شرق تپه انجام می‌شده، بیان کرد: این فعالیت‌ها شامل مراحل تولید آهن و ساخت و ساز بناهای دوره آهن بوده، فعالیت‌هایی که آثار دوره‌های قدیم‌تر را در حاشیه‌های شمالی دستکاری و مضطرب کرده‌اند.

سرپرست ایرانی پروژه گمانه‌زنی و کاوش تپه برج با اشاره به این‌که انجام گمانه‌زنی در این محوطه به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم با هدف حفاظت از تپه برج در این فصل آغاز شد و به انجام رسید، افزود: مراحل اداری و قانونی تعیین عرصه طی شده و رسما به وسیله میراث فرهنگی ابلاغ می‌شود.

گاراژیان افزود: تپه برج اثری پیش از تاریخی و کلیدی در خراسان است که امیدوارم دانشگاه نیشابور، مسئولان شهرستان و استانِ خراسان همراهی و پشتیبانی کنند تا طرح پنج‌ساله کاوش به سرانجام برسد و یکی از مهمترین نقصان‌ها و کمبودهای فرهنگی- تاریخی منطقه برطرف شود.

او این نقصان را نبود جدول گاه‌نگاری فرهنگ‌های پیش از تاریخی در خراسان دانست.

انتهای پیام

موافقت شورای پروانه ساخت با سه فیلم‌نامه
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 19 =

دکمه بازگشت به بالا