رونمایی از مستند «پشت دیوارهای این خانه»/ بغض و اندوه علی رفیعی در مراسم بزرگداشتش

علی رفیعی در مراسم رونمایی از مستند «پشت دیوارهای این خانه» که درباره نمایش «خانه برناردا آلبا» ساخته شده است، از دردی گفت که اگر تئاتر کار می‌کرد با او همراه نبود.


به گزارش ایلنا، مراسم رونمایی از مستند «پشت دیوارهای این خانه» به کارگردانی لیلا جعفری و تهیه‌کنندگی ستاره اسکندری شامگاه روز ۲۲ دی همزمان با تولد ۸۴ سالگی علی رفیعی با حضور جمعی از چهره‌های فرهنگی و هنری در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. 


در ادامه این برنامه مستند «پشت دیوارهای این خانه» برای حاضرین به نمایش گذاشته شد. 


ستاره اسکندری در این مراسم گفت: از طرف خودم، دوستان نمایش «خانه برناردا آلبا» و همه کسانی که برای ساختن این مستند تلاش کردند، یادداشت کوتاهی را برای دکتر علی رفیعی نوشتیم. 


متن این یادداشت به این شرح است: «در این روزگار تلخ گزنده، در این روزهای شمع‌های روشن به یاد رفته‌ها، تولد شما نشان از برندگی نور است بر تاریکی که همیشه گفته‌اید زندگی بر مرگ پیروز است. زیبایی بر زشتی، خیال و رویا بر واقعیت. تولدتان دنیا را زیباتر می‌کند، اندیشه را بارورتر و عشق را جاری‌تر، تولدتان رنگ بر جهان خاکستری می‌پاشد. فصل از پی فصل. پشت دیوارهای این خانه، یادگاری است از آنچه به ما آموختید، تجربه شیرین گروه خانه برناردا آلبا که راهبرش شما بودید و هنوز که هنوز است خانه تئاتر را روشن نگاه می‌دارد، خانه‌ای که برای ما چراغش همیشه در دستان شماست. تولدتان مبارک این سرزمین است و ما شاگردان همیشه شما هستیم. در این میان سپاسگزار همراهانی هستیم که یاری‌مان کردند تا این مراسم را برگزار کنیم.» 

با شوخی‌های مبتذل می‌توانستم فروش بالای «کوزوو» را تضمین کنم/ نباید به بهانه خنداندن فرهنگ و اخلاق را نشانه گرفت
هم اکنون بخوانید


اگر تئاتر کار می‌کردم، هیچ دردی نداشت! 


در ادامه مراسم علی رفیعی روی صحنه رفت و با بیان اینکه اگر تئاتر کار می‌کردم، هیچ دردی نداشت، با اندوه و بغض گفت: آمادگی همه‌ چیز را داشتم جز حرف زدن؛ سخنرانی بماند بعد از اجرای آینده. 


خانه هنرمندان در کنار علی رفیعی است


مجید رجبی معمار (مدیر عامل خانه هنرمندان ایران و مدیر تماشاخانه ایرانشهر) در ادامه این برنامه به دعوت ستاره اسکندری روی صحنه آمد و در سخنانی گفت: امشب بسیار خوشحال و مفتخریم که میزبان برنامه‌ای برای گرامیداشت و تولد جناب دکتر علی رفیعی هستیم. خانه هنرمندان همیشه در کنار ایشان است و اگر قابل بدانند به همه صورت در خدمتشان خواهیم بود. اگر بخواهند اجرایی به صحنه ببرند در اینجا به رویشان باز است. رجبی معمار در ادامه تابلویی را به مناسبت تولد علی رفیعی به او اهدا کرد. 


پشت دیوارهای این خانه چه خبر است؟ 


مستند «پشت دیوارهای این خانه» روایتی کامل از چگونگی شکل‌گیری نمایش «خانه برناردا آلبا»؛ آخرین اثر به صحنه رفته از علی رفیعی را به تصویر کشیده و به گفته سازندگان منبع مهمی برای دانشجویان و دنبال‌کنندگان هنر نمایش به شمار می‌آید. 


در این اثر، علی رفیعی در کنار دیگر عوامل تولید نمایش، سعی می‌کنند با توضیح درباره روند تولید نمایش «خانه برناردا آلبا»، صفر تا صد چگونگی روی صحنه بردن یک نمایشنامه را در مقابل دوربین بیان کنند. همچنین در میان توضیحات، بخش‌هایی از این اثر که سه سال پیش در تالار وحدت به صحنه رفت برای مخاطبان به نمایش گذاشته می‌شود. 

آنتونیونی، اورسن ولز و مارتین اسکورسیزی در قاب مستند
هم اکنون بخوانید


علی رفیعی در بخش‌هایی از فیلم با تاکید بر این نکته که نمایشنامه «خانه برناردا آلبا» درباره دیکتاتوری فرانکو در اسپانیاست، می‌گوید، بیش از ۷۰ سال از نگارش این متن می‌گذرد، اما همچنان جامعیت دارد. گارسیا لورکا از نبود عشق در آن دوره می‌گوید. خشونت موجود در متن نیز متاثر از فقدان عشق است. 


وی در بخش دیگر صحبت‌هایش با اشاره به اهمیت طراحی صحنه در نمایش‌های مختلفی که به صحنه برده است، می‌گوید: هیچوقت برای نمایش‌ها دکور نساخته است، بلکه تلاش کرده تا برای نمایشنامه‌های مختلف در صحنه، فضا خلق کند. او زیبایی‌شناسی در تئاتر را اصلی مهم دانسته و تاکید می‌کند که همه‌چیز در صحنه باید زیبا تصویر شود. 


لیلا جعفری (کارگردان)، ستاره اسکندری (تهیه‌کننده)، فرزام شکاری (مجری طرح)، فرزین شکاری (مدیرفیلمبرداری و تدوین) عوامل تولید مستند «پشت دیوارهای این خانه» به شمار می‌آیند. 


کورش نریمانی، سیامک صفری، منوچهر شجاع، مریم سعادت، الهام کردا، حمیدپور آذری، مائده طهماسبی، افسانه ماهیان، مسعود پاکدل، هدی ناصح، رضا موسوی، المیرا دهقانی، ساقی عطایی، سام کبودوند،ابراهیم حسینی، داوود بنی‌اردلان و علیرضا تابش از جمله چهره‌های فرهنگی و هنری حاضر در این مراسم بودند.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا