استفاده بهینه از ظرفیت‌های مادی ومعنوی سیستان وبلوچستان ومیزان نقش وسهم مردم بومی

یادداشت

نام استان سیستان و بلوچستان معمولاً بامحرومیت ، تبعیض‌ ، کپرنشینی ، سوختبری ، هوتک ، حاشیه‌نشینی و… گره خورده است. این درحالی است که گنجینه‌های ارزشمند و ثروت‌های خدادادی و ذخایر زیادی در ضمیر این استان غریبانه نهفته است. استانی که در پهنای تنها بندر اقیانوسی ایران قرار گرفته و در شاهراه ارتباطی جاده ابریشم و کوریدور شمال و جنوب ؛ معادن و ذخایر طبیعی و خدادادی آن فراوان و از منظر طبیعت بکر و منابع انسانی بسیارغنی..! اما شاید بنا به بی‌تدبیری متولیان امور و یا سوءمدیریت مدیران درگذشته ، سهم مردم این استان از این همه منابع خدادادی ، درپایین ترین سطح ممکن بوده است. مردم شریف ، نجیب ، صبور و میهن دوست این استان ، ارزش و لیاقتشان بسیار بالاتر از این درجه از زندگی فعلی است.

آنچه که وظیفه متولیان امر در قبال این همه ثروت خدادادی در این استان می‌باشد ، این است که:

*شرایط را به درستی درک کنند و بین واقعیت‌های اجتماعی و زندگی مردم و ذخایر و گنجینه‌های موجود توازن ایجاد کنند.

* ازنیروهای بومی در استخراج گنجینه‌ها،کار گرفته و در نتیجه برای دگرگون کردن شرایط فعلی مردم استان و بهبود وضعیت آنان استفاده کنند.

ایجاد اشتغال با راه‌اندازی کارخانه‌ها و تولیدی‌ها، آسان‌سازی تجارت و صادرات و واردات ، فعال سازی بازارچه های مرزی ، اختصاص و صرف بودجه‌هایی در زمینه‌های اقتصادی ، عمرانی و هر برنامه‌ای که بتواند شرایط سخت زندگی مردم این استان را اندکی دگرگون کند ، مهم و حیاتی است.

 ورود به موقع و آگاهانه بر اساس منافع ملی در امور سیاست و امنیت جمعی ، اقتصاد جهانی ، محیط زیست ، برای بهره‌گیری از تحولات و فرصت‌هایی که متعاقب آن تحولات عمیق پیش می‌آیند ؛ که در نتیجه با ارتقای جایگاه منطقه‌ای و جهانی ؛ منتج به افزایش قدرت ملی ، ثروت ملی ، انسجام ملی و در نهایت به برخورداری عزتمندانه مردم از مواهب زندگی ختم خواهد شد،لازمه شرایط فعلی است.

دولتمردان و کارگزاران باید با تقسیم صحیح امکانات ، منابع ثروت ساز بالقوه ، ساماندهی امکانات موجود ، فرصت توسعه و تولید ثروت ملی را عملیاتی سازند. بدون کوچکترین تردیدی شناخت ظرفیت‌های بزرگ ، استعدادهای پیدا و پنهان خیل عظیم نیروی انسانی و به کارگیری همه توانمندی‌ها و استعدادهای درخشان شایستگان و توجه عملی به همه الزامات و مقدمات مشارکت فعال که منجر به راه یابی به میدان فرصت های ملی و منطقه‌ای و جهانی خواهد شد. زیراتوجه عقلانی و مدبرانه‌ به جهان پیرامون و مقتضیات آن ، با شناخت فرصت‌ها و همه ملزومات بازیگری در سیاست بین‌الملل و قرار گرفتن درجایگاه درست تاریخ امکان پذیر است. و این راهبرد بهترین و با ارزش ترین و اثرگذار ترین هنر حکمرانی برای ثروتمند کردن ملت خواهد بود. علاوه بر آن نشان دهنده اوج لیاقت ساختار سیاسی و اداری و بهره گیری از شایستگان و دانایان ایران زمین نیز می باشد.

پرویز سارانی – فعال سیاسی

پانزدهم آذرماه هزار و چهارصد و دو  

اقتصاد مقاومتی و ضرورت الگوگیری از دکتر محمد مصدق
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − دو =

دکمه بازگشت به بالا