چینی‌ها می‌دانند ایران می‌تواند امنیت انرژی را تامین کند

چینی‌ها می‌دانند ایران می‌تواند امنیت انرژی را تامین کند


به گزارش ایلنا، مهدی صفری درباره سفر رئیس جمهور به چین اظهار داشت: سفر رئیس جمهور به چین از لحاظ پروتکلی یک سفر رسمی در بالاترین سطح بود. ملاقات‌های بسیار مهمی با شی جین پینگ رئیس جمهور چین، نخست وزیر و رئیس پارلمان داشت. همچنین جلسه‌ای با اقتصاد دانان و ابر شرکت‌های چینی داشتند که شرکت‌های چینی حضور داشته و مسائل شان را مطرح کردند و رئیس جمهور نیز اعلام کرد که در‌ها باز است، پروژه‌ها مشخص است، اگر موانعی باشد تلاش می‌کنیم رفع شود.


وی در مورد ارتباط این سفر با موضوع سند ۲۵ ساله همکاری‌های چین و ایران گفت: حدود ۹ ماه پیش در سفر وزیر خارجه به چین و همچنین در پایان ملاقات دو وزیر خارجه اعلام شد که این سند جامع اجرایی شود، اما به خاطر مسایل کرونا اقدام چندانی صورت نگرفته بود، بنده اخیرا سفری به چین داشتم که به خاطر شرایط ۷-۸ روزی هم در قرنطینه بودیم.


معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در برنامه جهان آرا با اشاره به این که بیشترین محصولات صادراتی ما اغلب کشاورزی است، تصریح کرد: در این مدت تلاش کردیم مجوز یکسری از محصولات کشاورزی از جمله سیب، کیوی، لبنی، مرکبات و زعفران را از چین بگیریم.


صفری افزود: در مورد ساخت مسکن، انرژی‌های پاک، حمل و نقل، کشاورزی و موضوعات دیگر در جریان این سفر گفتگو‌ها انجام و اسنادی نیز به امضاء رسید که اگر پی‌گیری شود، شاهد تحول خواهیم بود.


وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به همکاری‌های منطقه‌ای اظهار داشت: یکی از موارد همکاری‌های منطقه‌ای؛ شانگ‌های است که در خرداد ماه سال ۱۴۰۲ در هند به عضویت کامل در می‌آییم. در مورد بریکس هم طرف چینی ایران را پذیرفت که از ایران برای عضویت در بریکس حمایت خواهد کرد.

تکرار ادعاهای گروسی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران
هم اکنون بخوانید


معاون وزیر امور خارجه همچنین در ارتباط با سطح تعامل چین با دولت سیزدهم در مقایسه دولت‌های گذشته چگونه ارزیابی می‌شود؟ گفت: سیاست دولت‌ها فرق می‌کند، همیشه تاکید کردم که باید سیاست خارجی ما وابسته به دولت‌ها نباشد، حاکمیتی باشد که با یک دولت جهت ما عوض نشود، در این دولت گرایش محکمی به کشور‌های آسیایی وجود دارد همچنین آفریقا و اروپا. دولت هم اعلام کرده بود همسایگان در اولویت قرار دارند و همین سیاست دنبال می‌شود و طرف چینی هم متوجه این مساله است؛ بنابراین سطح روابط عالی است.


صفری همچنین درباره علاقه مندی چینی‌ها برای کار کردن با ایران هم گفت: معتقدم اقتصاد چین اول است، آمریکایی‌ها پول چاپ می‌کنند. ما در منطقه خلیج فارس و دریای عمان ۲۲۰۰ کیلومتر ساحل داریم، چین ۶ و نیم میلیون بشکه نفت را از این منطقه می‌برد آیا فقط تامین انرژی مهم است یا امنیت آن هم مهم است؟ کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران امنیت انرژی را هم تامین می‌کند و این یکی از مورادی است که ایران می‌تواند شریک استراتژیک باشد. چینی‌ها می‌دانند ایران می‌تواند امنیت انرژی را تامین کند؛ بنابراین امنیت تجارت و انرژی از سوی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند تاثیرگذار است.


وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ایران، کشوری است که با ۱۵ کشور همسایه است و از نظر جغرافیایی مسیر خوبی برای تجارت بوده لذا ارتباط ایران و چین برای امروز و دیروز نیست، تاریخی است ما هیچ وقت با چینی‌ها جنگ یا اختلاف مرزی نداشتیم.

مربی ژیمناستیک: رئیس جدید باید همدلی را بازگرداند/ مگر می‌توان قوانین داخلی را قبول نداشت؟
هم اکنون بخوانید


معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه یادآور شد: در این بحث‌هایی صورت گرفت؛ چینی‌ها معتقدند نظم نوین در حال شکل‌گیری است، رئیس جمهور تحلیلی در این مساله داشت که افول قدرت آمریکا و آمدن قدرت در منطقه آسیا و قدرت گرفتن سازمان‌های منطقه‌ای مانند شانگ‌های و بریکس به صورت دینامیک به سوی نظم جهانی می‌رود.


صفری ابراز عقیده کرد: چین از ابتدا قدرت بوده نو ظهور نیست، برای مثال روسیه یا همان شوروی سابق یک قدرت نظامی بوده نه اقتصادی. بنده روزی گفتم با فاصله کوتاهی ایران به ابر قدرتی نزدیک می‌شود دو سه نفر از دوستان در وزارت امور خارجه گفته بودند باید درس و آموزش به صفری دهیم، آن‌هایی که ابر قدرت می‌شوند را مطالعه کند، خواستم بگویم این کتاب‌ها را برای شما می‌نویسند و ترجمه شده غرب است که شما هیچ وقت تصور نکنید می‌تواند ابر قدرت شوید.


وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از لحاظ نظامی، اقتصادی و فاکتور‌های جغرافیایی خودش یک قدرت منطقه‌ای قوی است، این که قدرت منطقه‌ای تا کجاست قابل بحث است، بنابراین نظم جهانی شکل می‌گیرد، سازمان‌های منطقه‌ای قدرتمند می‌شوند.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − یک =

دکمه بازگشت به بالا