مرکز گامانایف مجتمع بیمارستانی یاس افتتاح شد

مرکز گامانایف مجتمع بیمارستانی یاس افتتاح شد


به گزارش ایلنا، مرکز گامانایف مجتمع بیمارستانی یاس زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران، صبح امروز با حضور محمد اسلامی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی و بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهره‌برداری رسید.


در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از این مرکز، وزیر بهداشت، رییس سازمان انرژی اتمی، علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و جمعی از مدیران ارشد صنعت هسته‌ای کشور حضور داشتند.


گفتنی است، گامانایف دستگاهی است که در آن شیوه‌ای از پرتودرمانی با استفاده از تابانیدن اشعه ایکس به قسمت‌هایی از مغز که سلول‌های سرطانی در آن گسترش یافته‌اند، انجام می‌شود. سلول‌های بدخیم که با سرعت زیاد و خارج از کنترل در حال تکثیر هستند، نسبت به سلول‌های طبیعی حساسیت بیشتری به اشعه دارند و با دریافت اشعه از تکثیر بازمی‌مانند یا از بین می‌روند.


از دستگاه گامانایف عمدتا برای درمان توده‌های سرطانی مغزی استفاده می‌شود. این شیوه درمان نخستین بار در سال ۱۹۶۸ میلادی در بیمارستانی در سوئد انجام شد. پس از آن، در سال ۱۹۶۹، اولین بیماران مبتلا به تومور مغزی نورینوم آکوستیک و آدنوم هیپوفیز تحت درمان با این روش قرار گرفتند. یک سال بعد از آن، یعنی در سال ۱۹۷۰،  ناهنجاری‌های شریانی وریدی (AVM) بیماران نیز با استفاده از این تکنیک درمان شد. به مرور و از سال ۱۹۷۶، این روش برای درمان تومور مننژیوم نیز مورد استفاده قرار گرفت. امروزه در کشورهای مختلف از جمله ایران، جراحان مغز و اعصاب و متخصصین رادیوآنکولوژیست با همکاری یکدیگر از این تکنیک درمانی با استفاده از دستگاه گامانایف برای درمان توده‌های مغزی استفاده می کنند.

رئیس صدا و سیما و جمعی از نمایندگان مجلس نمایشگاه رصتا را افتتاح می‌کنند
هم اکنون بخوانید


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − پنج =

دکمه بازگشت به بالا