رونمایی از ۶۰ محصول دانش‌بنیان دارویی تولید داخل/ هند در حال خارج کردن بازار سلامت عراق از دست ماست

رونمایی از ۶۰ محصول دانش‌بنیان دارویی تولید داخل/ هند در حال خارج کردن بازار سلامت عراق از دست ماست


به گزارش خبرنگار ایلنا، ظهر امروز یکشنبه مراسم رونمایی از ۶۰ محصول جدید دانش‌بنیان مرکز رشد واحد‌های فناوری فرآورده‌های دارویی، افتتاح بخش آنژیوگرافی مغز بیمارستان دکتر شریعتی و بهره‌برداری از دستگاه دوم آنژیوگرافی مرکز قلب بیمارستان بهارلو، با حضور  بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سید حیدر محمدی، معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، سید حمید خویی، رئیس مرکز رشد فناوری‌ فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران و  احمدرضا جمشیدی، رئیس بیمارستان دکتر شریعتی برگزار شد. 


حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در این مراسم ضمن تقدیر از پیشرفت‌های مرکز رشد این دانشگاه در تولید داروهای دانش‌بنیان گفت: در سال‌های اخیر جوانان ایرانی در همان کانکس‌های کوچک مرکز رشد، توانسته‌اند به پیشرفت‌های بزرگی در حوزه تولید داروهای دانش‌بنیان دست یابند و بخش مهمی از نیازهای مردم به داروهای خارجی را بخصوص در حوزه سرطان برطرف کنند. 


وی افزود: ما برای توسعه تولید دارو توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، به دنبال تاسیس «شهر علم شهید سلیمانی» هستیم و اکنون زمینی را در منطقه یافت‌آباد تهران برای این منظور در نظر گرفته‌ایم که در حال ساخت‌وساز در آن هستیم و قصد داریم در آینده شرکت‌های دانش‌بنیان دارویی را در آن مستقر کنیم. تا امروز تمام منابع مالی مورد نیاز برای این کار از بودجه‌های محدود خود دانشگاه علوم پزشکی تهران تامین شده است، اما انتظار کمک بیشتری از وزارت بهداشت برای تکمیل این پروژه داریم. 


لزوم اصلاح بروکراسی شرکت‌های دانش‌بنیان برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان 


قناعتی با تاکید بر لزوم اصلاح بروکراسی موجود در فرآیند تایید محصولات دارویی دانش‌بنیان گفت: برای این که شرکت‌های دانش‌بنیان دارویی بتوانند با انگیزه بیشتری فعالیت کنند، حتما باید قوانین دست‌وپاگیر از سر راه این شرکت‌ها برداشته شود، زیرا اگر ما نتوانیم از ظرفیت جوانان مشتاق ایرانی در حوزه تولید داروهای دانش‌بنیان استفاده کنیم، ممکن است این نخبگان به سمت مهاجرت سوق پیدا کنند. این در حالی است که بسیاری از نخبگانی که مهاجرت می‌کنند، دلشان با همین کشور است، اما بعضا چاره‌ای نمی‌بینند جز این که برای پیشرفت علمی خود به کشورهای دیگر بروند. 


رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه ادا: ما باید در حوزه بازاریابی نظام سلامت و صنعت دارو بسیار قوی‌تر از شرایط امروز عمل کنیم و حتما روی مارکتینگ توریسم درمانی فعالیتی جدی داشته باشیم. متاسفانه اکنون در حال از دست دادن بازار قوی گردشگری سلامت ایران در کشور عراق هستیم و با وجود این که هزینه‌های درمانی در ایران بسیار پایین است، اما در حال حاضر هندی‌ها در حال خارج کردن بازار سلامت عراق از دست ما هستند.  

«سیستونوزیس» بیماری ناشناخته برای پزشکان و جامعه/ پسرم روزی ۸۰ عدد قرص می‌خورد
هم اکنون بخوانید


وی در ادامه تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران حتما به یک کارخانه داروسازی البته در اندازه کوچک احتیاج دارد تا هم دانشجویان ما بتوانند در حین تحصیل با فرآیندهای صنعتی حوزه دارو آشنا شوند و هم ما بتوانیم مدل کوچکی از اقداماتی را که در صنعت داروسازی انجام می‌شود، در مجموعه‌ای زیر نظر خود دانشگاه انجام بدهیم. در همین راستا نیز به دنبال تهیه یک زمین ارزان‌قیمت یا کم‌هزینه در جزیره کیش هستیم. 


تولید بیش از ۱۲۰ محصول دارویی دانش‌بنیان در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی تهران 


 سید حمید خویی، رئیس مرکز رشد فناوری‌ فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این مراسم گفت: مرکز رشد در سال ۱۳۸۰ به عنوان اولین مرکز تحقیقات دارویی کشور و اولین مرکز تولیدکننده محصولات دارویی مبتنی بر فرآورده‌های بیوتکنولوژی در منطقه افتتاح شد. 


وی افزود: در دو دهه گذشته بیش از ۱۲۰ محصول دارویی در مرکز رشد تولید شده است که از جمله آنها می‌توان به تمام فاکتور هشت مورد نیاز بیماران هموفیلی کشور، برخی داروهای ام‌اس، فرآورده‌های پروبیوتیک، مواد اولیه پیشرفته دارویی، داروهای شیمی‌درمانی، فرآورده‌های ضد سرطان و موارد دیگری اشاره کرد که پیش از این، نیاز به واردات آنها به کشورمان وجود داشت. 


رئیس مرکز رشد فناوری‌ فرآورده‌های دارویی ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های دارویی زیرمجموعه مرکز رشد، توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران و سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تاسیس شده است و جوانان ایرانی در این شرکت‌ها مشغول تولید محصولاتی هستند که علاوه بر سازمان غذا و داروی کشورمان، از آژانس دارویی اتحادیه اروپا و سایر نهادهای بین‌المللی تاییدیه گرفته‌اند. 


وی با اشاره به رونمایی از ۶۰ محصول دانش‌بنیان دارویی در مراسم امروز گفت: بیشتر محصولاتی که امروز از آنها رونمایی می‌شود، در ماه‌های اخیر وارد بازار دارویی کشور شده‌اند و بقیه محصولات نیز در مراحل نهایی دریافت مجوز برای ورود به بازار هستند. بنابراین محصولاتی که در مرکز رشد تولید می‌شود، همگی کاربردی هستند و می‌توانند نیاز بیماران کشورمان را برطرف کنند. 

تولید تراشه‌های کوچک تسریع می‌شود
هم اکنون بخوانید


حمایت عملی لازم از شرکت‌های دانش‌بنیان دارویی انجام نمی‌شود 


خویی با انتقاد از کند پیش رفتن روند صدور مجوز برای عرضه تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان دارویی گفت: مقام معظم رهبری شعار امسال را «تولید دانش‌بنیان» تعیین کرده‌اند، اما متاسفانه در عمل حمایت لازم از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه دارو انجام نمی‌شود؛ به نحوی که فرآیند صدور مجوز و تایید محصولات تولیدی این شرکت‌ها در سازمان غذا و دارو بسیار طولانی است، البته اخیرا رئیس جدید سازمان قول‌هایی را برای حل این معضل داده‌اند که امیدواریم عملیاتی شود. 


رئیس مرکز رشد فناوری‌ فرآورده‌های دارویی ادامه داد: امیدواریم وزیر محترم بهداشت، دستورات مشخصی را برای افزایش حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دارویی صادر کنند که هم روند اداری مربوط به تایید محصولات این شرکت‌ها کوتاه‌تر شود و هم تسهیلات مناسبی در اختیار آنها قرار گیرد که شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند طرح‌های پژوهشی خود را که همگی مرتبط با نیازهای خاص دارویی مردم است، با سرعت بیشتری پیش ببرند. 


وی در پایان تصریح کرد: در سال گذشته محصولات دارویی تولیدشده توسط شرکت‌های زیرمجموعه مرکز رشد، مجموعا به ارزش ۶۷۱ هزار دلار صادر شد. البته ما اکنون کمتر از ۵ درصد ظرفیت صادارت داروهای دانش‌بنیان در کشور را استفاده می‌کنیم و اگر زیرساخت‌های این حوزه تقویت شود، می‌توان ظرفیت صادرات محصولات دارویی ایرانی را تا چند برابر افزایش داد. 


گفتنی است، در مراسم امروز که در تالار دارالفنون ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ۶۰ محصول دارویی دانش‌بنیان تولیدشده توسط شرکت‌های زیرمجموعه مرکز رشد فناوری‌ فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه داروهای شیمی‌درمانی، ضد سرطان و فرآورده‌های بیوتکنولوژی رونمایی کرد و همزمان به صورت ویدئوکنفرانس، بخش آنژیوگرافی مغز بیمارستان دکتر شریعتی و دستگاه دوم آنژیوگرافی مرکز قلب بیمارستان بهارلو نیز به بهره‌برداری رسید. 


رونمایی از 60 محصول دانش بنیان دارویی 3


رونمایی از 60 محصول دانش بنیان دارویی 4


رونمایی از 60 محصول دانش بنیان دارویی 5


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 5 =

دکمه بازگشت به بالا