فرصت کم کشور برای مواجه نشدن با بحران سالخوردگی

فرصت کم کشور برای مواجه نشدن با بحران سالخوردگی


به گزارش خبرنگار ایلنا، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی صبح امروز ۲۲ آذرماه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور که در دهه‌ آینده تبدیل به یک مشکل مهم خواهد شد موضوع سالخوردگی جمعیت است، گفت: ما فقط یک دریچه هفت‌ساله داریم که اگر این دریچه موفق به افزایش جمعیت کشور نشویم کشور دچار بحران سالخوردگی جمعیت خواهد شد.


عین‌اللهی بیان کرد: خوشبختانه در مجلس طرحی از به تصویب رسید که یک طرح مترقی در حمایت از حمایت خانواده و مجلس بود. قرارگاه جوانی جمعیت را با مسئولیت شخص وزیر در وزارت خانه‌ راه اندازی کردیم و طی آن ۱۵ جلسه این قرارگاه تشکیل شده است و توانسته‌ایم در روند اجرای این قانون تسریع سازی کنیم.


عین‌اللهی با بیان اینکه هماهنگی لازم در سطح ستاد وزارتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی برای اجرای قانون انجام گرفته است، اظهار کرد: در حال حاضر در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرارگاه جوانی جمعیت با مسئولیت رئیس دانشگاه ایجاد شده که در هر قرارگاه جوانی جمعیت ۹ کمیته وجود دارد.


وی ادامه داد: تا امروز ۷ دستورالعمل با امضای وزیر به همه دانشگاه‌ها و۲۴ بخشنامه نیز معاونان برای قانون جوانی جمعیت صادر شده است. هدف از این دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها، آسان‌سازی، ارزان‌سازی، کریمانه کردن، تکریم مادری و درمان ناباروری خدمات بهداشتی درمانی است.


وی یادآور شد: برای اولین بار اداره کل جوانی جمعیت در وزارت بهداشت ایجاد شد. همچنین اپلیکیشن‌ها با برنامه‌های مختلف همچون «هم نفس» ایجاد شد. طراحی طرح رویش جهت پرداخت‌کارانه پلکانی به بهورزان یکی از این موضوعات است. اگر در محل خدمت بهورزی، میزان بارداری افزایش یابد، بهورز مورد تشویق قرار می‌گیرد. در برگزاری جلسات توجیهی در دانشگاه‌ها و سمینار روسای دانشگاه‌ها در خصوص اهمیت توجه به جمعیت گفته شده و بر این اساس در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها توجه به قانون جوانی جمعیت یکی از شاخصه‌ها است

نیروهای عراق در نبرد با داعش حماسه‌ای کم‌نظیر را رقم زدند
هم اکنون بخوانید


عین‌اللهی افزود:  در همین رابطه سامانه ۱۹۰ و ثبت شکایات مردمی راه‌اندازی شده است تا بتوان در این زمینه شکایات مردم جمع‌بندی شود. اولویت‌بخشی به رسیدگی به تخلفات مربوط به قانون جوانی جمعیت از دیگر اقدامات انجام شده است، البته برای این اقدامات اعتباری در نظر گرفته نشده که امیدوارم در بودجه سال آینده اعتباری لحاظ شود؛ در نهایت درباره جوانی جمعیت باید فرهنگ‌سازی شود. رسانه‌ها و وزارت ارشاد توجه کنند و در برنامه هفتم به خانواده محوری توجه ویژه شود.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 13 =

دکمه بازگشت به بالا