عدم تامین بخشی از منابع مالی اجرای قانون هوای پاک/ بسیاری از تکالیف برای کاهش آلودگی هوا بر زمین مانده است

عدم تامین بخشی از منابع مالی اجرای قانون هوای پاک/ بسیاری از تکالیف برای کاهش آلودگی هوا بر زمین مانده است


 «داریوش گل علیزاده» سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به کیفیت پایین هوای این روزهای تهران، اظهار کرد: این آلودگی کنونی به دلیل گرد و غبار ناشی از ناپایداری هوا است.


وی افزود: با این حال آلودگی نیمه دوم سال ناشی از اثر سکون و وارونگی هوا است که موجب انباشت آلاینده‌های خودرویی و صنعتی شده و در نتیجه شاهد شرایط اضطرار آلودگی هوا می‌شویم.


گل‌علیزاده در رابطه با اقدامات سازمان محیط زیست برای کاهش شرایط اضطرار اظهار کرد: همه دستگاه‌های مسئول برای اجرای قانون هوای پاک مکلف شده‌اند. خوشبختانه هماهنگی‌های خوبی بین نهادهای مختلف انجام شده است و همه آنها بارنامه‌های خود را داده‌اند که تا پایان دولت هم سازمان بازرسی کل کشور و هم سازمان محیط زیست بر آن نظارت خواهد کرد.


وی بیان کرد: کیفی سازی سوخت پالایشگاه‌های کشور را با وزارت نفت و مدیران ۱۰ پالایشگاه کشور جمع‌بندی و نهایی کردیم و تا حداکثر طی سه سال آینده کل سوخت تولید و توزیعی کشور مبتنی بر استاندارد یورو باشد. در حال حاضر در کل کشور توزیع سراسری سوخت استاندارد مبتنی بر یورو نداریم.


این مقام سازمان محیط زیست در رابطه با چرایی اجرا نشدن قانون هوای پاک اظهار کرد: این قانون که در سال ۱۳۹۶ تصویب و آیین‌نامه اجرایی آن در سال ۱۳۹۷ تدوین شد، تکالیفی را بر عهده برخی از سازمان‌های اجرایی گذاشته است. اجرای این تکالیف نیازمند منابع مالی است که بخشی از آنها تأمین نشد و مثلا برای توسعه حمل و نقل عمومی، کیفی سازی سوخت و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌توانستیم با منابع مالی موجود آنها را در اولویت خود قرار دهیم که متأسفانه انجام نشد. از سوی دیگر برخی از پروژه‌های دیگر نیز نیاز به تأمین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه داشته است که آنهم اجرا نشد این‌ها موجب این شد تا بسیاری از تکالیف  اصلی و اثربخش در قانون هوای پاک که منجر به بهبود کیفیت هوا و کاهش آلودگی می‌شد، بر زمین بماند.

نتایج مطالعه بالینی فاز ۳ واکسن نورا منتشر شد
هم اکنون بخوانید


وی در ادامه با بیان اینکه  در دولت جدید دستگاه‌های دولتی برنامه‌های خود را برای اجرای قانون هوای پاک اعلام کرده‌اند، گفت: در لایجه بودجه امسال هم ردپایی برای اجرای قانون هوای پاک گذاشتیم تا با ریل‌گذاری دولت به سمت اجرای قانون هوای پاک برویم.


او یادآور شد: اجرای قانون هوای پاک یک پروسه مستمر بوده و در کنار این تکالیف، برخی از اقدامات را که مغایر با سیاست‌های قانون هوای پاک بوده و موجب افزایش مصرف انرژی و بارگذاری آلودگی‌ها می‌شود باید پایان داد.


این مقام سازمان محیط زیست در ادامه با بیان اینکه بارگذاری فعالیت‌ها در حوزه آلودگی هوا باید بر اساس ظرفیت تهویه باشد، گفت: هوا باید ظرفیت پالایش و تهویه این آلودگی‌های منتشره را داشته باشد. اگر خودروهای ما استانداردها نباشند با توجه به اینکه عمده سوخت مصرفی آنها و همچنین سوخت‌های کارخانه‌جات و منازل مسکونی فسیلی است، اثرات تجمعی آنها در زمان آلودگی هوا و وقتی که باد مؤثری ندارد منجر به تشدید آلودگی هوا می‌شود. در تابستان هم این آلاینده‌ها وجود دارد با این حال انباشت آلودگی نداریم و باد موثر وجود داشت. لذا اگر امسال باد موثر وجود نداشته باشد و این آلودگی را پخش نکند، امسال در تمام روزها هوای آلوده را خواهیم داشت.


گل‌علیزاده تأکید کرد: باید یکسری اقدامات مانند بهبود کیفیت سوخت، نظارت بر معاینه فنی خودروها و نظارت بر موتورخانه منازل مسکونی و حرکت به سوی کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی که عامل اصلی آلودگی در بسیاری از کشورهای دنیا است را انجام دهیم.

برنامه وزارت بهداشت برای تشخیص زودرس چهار بیماری
هم اکنون بخوانید


وی در ادامه با اشاره به آلودگی هوای ناشی از ریزگردها و گرد و خاک اظهار کرد: در موضوع گرد و غبار یک منشأ داخلی داریم که حدود ۷ میلیون هکتار منشأ داخلی تولید گرد و غبار داریم که اگر در آن نواحی باد افقی و عمودی را داشته باشیم، خیزش گرد و غبار رخ داده و آن را به سایر نقاط منتقل می‌کند، همچنان که در تابستان امسال هم این مسأله در بسیاری از شهرهای کشور رخ داد. منشأهای داخلی نیاز به مدیریت منابع آب،‌ آبخیز داری و جلوگیری از تخریب سرزمین و بیابان‌زایی دارد.


سرپرست مرکز ملی هوا و تغیر اقلیم سازمان محیط زیست در رابطه با منشأ خارجی گرد و غبار و سفرهای رئیس سازمان محیط زیست در این رابطه اظهار کرد: این موضوع نیازمند تقویت دیپلماسی بین کشورهای متأثر از این گرد و غبارها بوده که در این راستا ذیل یک سند همکاری منطقه‌ای با مشارکت و همکاری نهادهای بین‌المللی این کانون‌های گرد و غبار از بین بروند. بر این اساس باید یک صندوق بین‌المللی شکل بگیرد.


وی همچنین با اشاره به برگزاری جلسه‌ای مشترک با شهرداری‌های مناطق ۲۲ گانه تهران، اظهار کرد: در اطراف تهران زباله سوزی وجود دارد که یکی از منشأهای آلودگی هوا بوده و این وضعیت باید پایش شده و باید از این کار جلوگیری شود از سوی دیگر باید برنامه‌‎های مشترکی برای روزهای اضطرار برگزار کنیم.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا