ایران در رتبه سوم کشورهای فعال در هفته جهانی فضا

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا؛ هفته جهانی فضا همه ساله در تاریخ ۴ الی ۱۰ اکتبر در سراسر جهان برگزار می‌شود که ایران از سال ۱۳۸۰ (۲۰۰۱ میلادی) به این رویداد جهانی پیوست.

شعار انتخاب شده برای هفته جهانی فضا در سال جاری «فضا و توسعه پایدار» بود که به همت سازمان فضایی ایران و با همکاری پژوهشگاه فضایی ایران، پژوهشگاه هوافضا و سایر مراکز علمی با برگزاری ۱۲۸ رویداد برای گروه‌های مختلف اعم از کودکان، دانش‌آموزان، دانشجویان و متخصصان و عموم جامعه در میان ۸۵ کشور برگزارکننده برنامه‌های هفته جهانی فضا در رتبه سوم قرار گرفت.

از مجموع ۱۲۸ رویداد برگزار شده در هفته جهانی فضا، ۱۴ رویداد برای کودکان، ۴۱ رویداد برای دانش‌آموزان، ۲۶ رویداد برای دانشجویان و متخصصان حوزه فضایی و ۴۷ رویداد برای عموم جامعه برگزار شد.

همچنین ۹۴ رویداد با موضوع کاربرد فناوری فضایی، ۳۰ رویداد با موضوع نجوم و اکتشافات فضایی برگزار و فراخوان و اطلا‌ع‌رسانی در خصوص ۴ مسابقه اعلام شد.

بر اساس اعلام سازمان فضایی، در این هفته بیش از ۳۷ ساعت برنامه تخصصی با موضوع آشنایی با کاربرد داده‌های ماهواره‌ای در حوزه‌های مختلف (با ارائه اساتید و متخصصین حوزه سنجش از دور) تحت عنوان برنامه ارایه و همچنین ایده‌پردازی شرکت‌های فعال در حوزه فضایی تحت عنوان برنامه ایده تا آغاز تولید و از طریق وبسایت سازمان فضایی، آپارات و تلویزیون اینترنتی آیو (شبکه آیو جهان‌بین) بصورت زنده (بیش از ۱۰ ساعت) و یا تولیدی (بیش از ۲۷ ساعت) پخش شد.

برگزاری بیش از ۳۰ ویژه برنامه دانش‌آموزی

از سوی دیگر سازمان فضایی با همکاری پژوهش‌سراها و مدارس کشور بیش از ۳۰ ویژه برنامه دانش‌آموزی با موضوعات اینترنت اشیای فضاپایه، سکونت‌گاه‌های انسانی در فضا، زمین زیر سایه ماهواره، فضا و مدیریت پایدار منابع آبی، زندگی در ایستگاه فضایی، پیوند فناوری‌های نوین با فناوری فضایی، زیست فضا و نقش آن در ارتقا کیفیت زندگی بشر، مدیریت مخاطرات طبیعی با استفاده از فناوری فضایی، کاربردهای سنجش از دور در مطالعات زمین‌شناسی، تهدیدات محیط تشعشعی فضا بر فضانوردان و سامانه های فضایی، زیست فضا و تحقیقات علوم گیاهی، سکونت‌گاه‌های آینده بشر، نقش فضا در زندگی بشر، جذابیت‌های دنیای نجوم، معرفی و ساخت ابزارهای نجومی ساده، تاریخچه سیستم‌های کشت گیاهی فضایی، اهمیت ایستگاه های زمینی در صنعت فضایی، معدن‌کاوی فضایی، ماهواره و کاربردهای آن و نقش فناوری فضایی در کشاورزی برگزار کرد.

همچنین سه ویژه برنامه دانش‌آموزی با همکاری قطب کشوری نجوم و هوافضا در سطح کشور با بیش از ۱۰ هزار مخاطب در هر برنامه با موضوعات سکونت‌گاه‌های انسانی در فضا، فناوری فضایی و اینترنت اشیاء، و زمین زیر سایه ماهواره بصورت زنده در بستر مجازی و پلتفرم شاد برگزار شد.

توزیع ۴۰۰ بسته آموزشی ویژه دانش‌آموزان مناطق محروم

از دیگر برنامه های سازمان فضایی در هفته فضایی توزیع بسته های آموزشی ویژه دانش آموزان در مناطق محروم بود که در این راستا۴۰۰ بسته از محصولات آموزشی (شامل کتاب، ماکت و سی‌دی آموزشی) در بین دانش‌آموزان مناطق محروم یا کم برخوردار استان زنجان در قالب «برنامه آسمان برای همه» توزیع شد. همچنین در مدارس استان چهارمحال بختیاری نیز فیلم‌های کوتاه آموزشی با موضوع فناوری فضایی پخش شد.

اعلام فراخوان و اطلاع‌رسانی درباره مسابقات در سطح دانش‌آموزی، دانشجویی و عمومی

از سوی دیگر طی هفته جهانی فضا فراخوان دو مسابقه اعلام و درباره دو مسابقه دیگر که بصورت سالانه و بلند مدت در حال برگزاری هستند، اطلاع‌رسانی شد. مسابقه خلق آثار هنری دیجیتال بر پایه تصاویر ماهواره‌ای، مسابقه طراحی ایستگاه فضایی در مدار، مسابقات کن‌ست ایران و رقابت علمی و صنعتی طراحی و ساخت ماهواره مکعبی از این جمله بود.

صادرات 17.3 میلیارد متر مکعبی گاز در سال 2021
هم اکنون بخوانید


رسانه جدید


انتهای پیام/




آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس ۰ رای موافق و ۰ رای مخالف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 6 =

دکمه بازگشت به بالا