تعداد واقعی نخبگان ایران چقدر است؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ ساعت ۱۱ پیش از ظهر امروز شنبه در سالن کنفرانس بنیاد ملی نخبگان نشست خبری قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با خبرنگاران و اهالی رسانه برگزار شد.


در ابتدای این نشست دکتر ناصر باقری‌مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از برنامه‌های بنیاد و رسالت بنیاد ملی نخبگان گفت و برای شروع اینگونه طرح موضوع کرد: «بحث اینجا این است که به فرموده رهبری چگونه نخبگان مدیریت تحولات کشور را به دست بگیرند؟»


رقم واقعی نخبگان ایران باید حدود یک میلیون نفر باشد


به گفته‌ی باقری‌مقدم در پایگاه‌های اطلاعاتی بنیاد ملی نخبگان ۵۰ هزار نفر نخبه شناسایی شده‌اند که بر اساس نرم‌های بین‌المللی و اینکه هر جامعه یک درصدش را نخبگانش تشکیل می‌دهند، رقم واقعی نخبگان ایران باید حدود یک میلیون نفر باشد. که در نسبت به تعداد ۵۰ هزار نفری نخبگان شناسایی شده توسط بنیاد ملی نخبگان، هنوز ایجاد هسته اولیه حکمرانی نخبگان به عنوان یک هدف در کشور دست یافتنی نیست، مگر اینکه حامعه نخبگانی کامل شناسایی شوند.


باقری مقدم در ادامه از رویکرد سه سال آینده و راهکارهای بنیاد برای شناسایی بهتر نخبگان سخن به میان آورد و گفت: برای اینکه نخبگان بیشتری بدون کاهش استانداردهای نخبگی شناسایی شوند و برای افزایش جامعه نخبگانی، راهکارهایی شناسایی کرده‌ایم.


او به نخبگان شناسایی نشده اشاره کرد که دارای ظرفیت‌های علمی، صنعتی، هنری، کارآفرینی و … هستند اما خود را عرضه نمی‌کنند و شناسایی آن‌ها وظیفه بنیاد ملی نخبگان است.


در ادامه قائم مقام بنیاد ملی نخبگان یکی از راه‌های شناسایی نخبگان را تنوع بخشی به شیوه‌نامه‌های شناسایی نخبگان دانست و گفت: «رویکرد تاکنون تحقیقات دانشگاهی و علمی بوده اما نخبگان در ساحت‌های دیگر مثل همین حوزه رسانه و حوزه‌های دیگر هم باید شناسایی شوند و چه بسا این نخبگان گاه بهتر به جهت دهی صحیح اجتماعی کمک کنند.»



رویکرد دیگری که باقری مقدم از آن برای نقشه‌ی راه بنیاد ملی نخبگان سخن می‌گوید، لزوم ایجاد تغییرات راهبردی برای اثربخشی نخبگان است: «فراهم شدن زمینه افزایش اثربخشی نخبگان در امور اجتماعی با اشتغال آنان در دستگاه‌های دولتی و کانون های تفکر و تصمیم‌گیری و زمینه اشتغال در شرکت های دانش بنیان بخش خصوصی.»

تصویر رنگین کمان خاص که یک خلبان ثبت کرد!
هم اکنون بخوانید


توجه ویژه به نخبگان علوم انسانی و علوم پایه از دیگر محور سخنان قائم مقام بنیاد ملی نخبگان بود: «به جز نخبگان علم و فناوری که تا کنون مورد توجه قرار گرفته‌اند، در حوزه علوم انسانی و علوم پایه نیز دنبال ساز و کار اثربخشی نخبگان هستیم که برای حل مشکلات کشور از آنان بهره ببریم.»


او بر ضرورت ایجاد بسترهای جدید برای نخبگان رشته‌های مختلف در رشته‌هایی مثل جامعه شناسی، فلسفه و… تاکید کرد.


قائم مقام بنیاد ملی نخبگان همچنین ابراز امیدواری کرد که بنیاد ملی نخبگان بتواند مقدمه‌ی جذب دوباره نخبگان مهاجرت کرده از کشور را فراهم کند: «مهاجرت و گردش نخبگان در دنیا امر طبیعی است. دلیل اصلی آن هم نیاز نخبگان به استفاده از علوم روز در دنیاست. بنیاد ملی نخبگان هم به این منظور کمک می‌کند برای ایجاد فرصت‌های مطالعاتی و سپس برگشت فرد نخبه به کشور به طور دائم یا موقت که از نتایج تخصص و علم افراد نخبه در پروژه‌های مشترک یا جذب هیات علمی و یا ایجاد شرکت های دانش بنیان استفاده شود.»




 


شعار محوری حکمرانی نخبگان برای سرآمدی ایران


در ادامه این نشست دکتر عباس ابراهیمی دبیر دوازدهمین همایش ملی نخبگان و معاون سرآمدان بنیاد ملی نخبگان از شعار محوری حکمرانی نخبگان برای سرآمدی ایران گفت که به همین منظور دوزادهمین همایش ملی نخبگان پس از سه سال تاخیر در ۲۶مهرماه با مشارکت ۵۰۰ نخبه و دستگاه‌های دولتی برگزار می‌شود و به گفته‌ی وی: «فضای مغتنمی است برای تعامل و هم اندیشی.  همایشی با حضور مسئولان و نخبگان که رییس جمهور و معاون علمی و فن‌آوری ایشان به اضافه پنج نفر از  نخبگان کشور سخنرانش هستند.»

بازدید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از شهرک گلخانه‌ای نودهک تاکستان
هم اکنون بخوانید


ابراهیمی از برگزاری چهار نشست نیز در بعد از ظهر روز همایش خبر داد با موضوع حکمرانی نخبگان در چهار حوزه اقتصاد، سیاست داخلی و خارجی، علم و صنعت و فرهنگ و رسانه.




 


نیازمند نظرات و حضور نخبگان در عرصه مدیریت کشور هستیم


دکتر سیدمحمد صادق موحد معاون مستعدان و آینده سازان بنیاد ملی نخبگان نیز در همین نشست از دوران مختلفی گفت که بنیاد ملی نخبگان پشت سر گذاشته است: «دوره تاسیس، دوره گسترش، دوره تثبیت بینش و در نهایت دوران جدید» که از نظر موحد آغاز شده است که در آن برگزاری برنامه‌هایی همچون همایش ملی نخبگان برای از سرگیری فعالیت‌های حل مسائل راهبردی کشور ضروری است. به ویژه که شخص اول اجرایی کشور برای حضور در این همایش دعوت شده که به معنای انتقال این پیام به نخبگان کشور است که ما نیازمند نظرات و حضور آن ها در عرصه مدیریت کشور هستیم.



پرسش‌ها و دغدغه‌های رسانه‌ای


در پایان این نشست، خبرنگاران نیز پرسش‌ها، دغدغه‌ها  و نظرات خود را با مسئولان بنیاد ملی نخبگان بیان کردند.


انتقاد از بی‌اثر شدن نقش نخبگان واقعی در مدیریت کشور و مشکلات و بحران‌های آن، اشاره به نقش و تاثیر جامعه نخبگانی در رفع مشکلات زیست محیطی مثل خشک شدن دریاچه ارومیه و یا لزوم استفاده از مدیریت نخبگان برای پیشگیری از اتفاقاتی مشابه حوادث اخیر در کشور از جمله‌ی موارد مطرح شده توسط برخی خبرنگاران بود.


قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از کیفیت برنامه‌های پیش روی بنیاد خبر داد و از خبرنگاران خواست در آینده از او کمیت و عدد بخواهند که چقدر پررنگ شدن نقش نخبگان در مدیریت کشور عملی و اجرایی شده است.


انتهای پیام/




آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس ۰ رای موافق و ۰ رای مخالف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =

دکمه بازگشت به بالا