تأثیر مثبت تعرفه گذاری پلکانی در مهار مشترکین پرمصرف/ هدررفت بالای انرژی در ساختمان‌های غیر استاندارد

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری برنا، بررسی‌ها نشان می‌دهد که سرانه مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی در ایران به شکل قابل ‌توجهی بالاست. کسری تراز گاز کشور در فصل زمستان به قطع گاز صنایع بزرگ، استفاده غیراقتصادی از سوختهای مایع همچون گازوئیل و مازوت در نیروگاه‌ها و آلودگی‌های محیط زیستی منجر میشود و زیان‌های اقتصادی قابل‌توجهی بر اقتصاد ملی وارد میکند. به همین دلیل ضرورت دارد به مدیریت مصرف گاز طبیعی در کشور پرداخته شود.


بررسی دقیق ساختار مصرف مشترکین گاز طبیعی در بخش خانگی نشان می‌دهد که عمده مردم مصرفی مناسب و در چارچوب الگوی مصرف دارند. این در حالی است که اقلیت مطلقی که کمتر از ۳ درصد از مشترکین هستند، مصارف نامتعارف دارند. میانگین مصرفی آن ها ۵ برابر بیشتر از مشترکین کم‌مصرف است.


برخی معتقدند اعمال سیاستهای قیمتی بر پرمصرفها که زیان چند میلیاردی بر صنایع وارد میکنند، میتواند راهکاری برای مدیریت مصرف باشد. در این روش، مشترکان کم مصرف متحمل هزینهی اضافی نمیشوند، اما پرمصرفها که عمدتاً در طبقات بالای جامعه جای میگیرند، بهای اضافه مصرف خود را به صورت آزاد پرداخت میکنند.


در این رابطه علیرضا پاک فطرت، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که ما کمبود گاز در کشور نداریم، تصریح کرد: با وجود اینکه منابع عظیم گازی در کشورمان وجود دارد اما باید به مدیریت مصرف بپردازیم و با درست مصرف کردن از مزایای این موهبت بهرهمند شویم.


این نماینده ادامه داد: متاسفانه مصرف گاز در کشور ما چند برابر متوسط مصرف در دنیاست و این نشان میدهد که قدر این مادهی ارزشمند را نمیدانیم و با استفادهی نادرست آن را هدر میدهیم. شاید ما به تنهایی به اندازهی کل اروپا در بخش خانگی گاز مصرف کنیم که خبر خوبی نیست.

رگ‌های صادراتی طلای سرخ ایرانی جان دوباره می‌گیرد
هم اکنون بخوانید


وی در ادامه گفت: یکی از دلایل بالا بودن مصرف گاز در کشور ما، ارزان بودن آن است. از طرف دیگر، منازل مسکونی در کشورمان به صورت استاندارد ساخته نمی شوند. در و پنجرهها، دیوارها، مصالحی که به کار میبریم، استاندارد نیستند و هدررفت انرژی زیادی دارند. همین امر به افزایش مصرف منجر شده است.


پاک فطرت ادامه داد: ما متاسفانه دچار روزمرهگی شدهایم. به جای اینکه مسکنی بسازیم که صد الی ۲۰۰ سال عمر کند، منازلی میسازیم که استانداردهای لازم را ندارند و فقط برای بالا بردن آمار ساخت مسکن در کشور آن ها را می سازیم.


این نماینده افزود: این منازل نیاز به انرژی زیادی برای گرم شدن دارند. ایران کشور سردسیری نیست و فقط در برخی مناطق و در برخی ماههای سال سرمای شدیدی را تجربه میکنیم. اکثر استانهای کشور سرد نیستند و میتوانیم با حداقل انرژی آنها را گرم نگه داریم. ایران مثل کشورهای اروپایی آب و هوای سردی ندارد. بنابراین، این حجم از مصرف گاز در بخش خانگی قابل قبول نیست.


پاک فطرت با اشاره به یارانه گاز افزود: برای حل مشکل ناترازی گاز در کشور باید به واقعیسازی قیمت گاز و فرهنگسازی برای درست مصرف کردن روی بیاوریم. اگر واقعیسازی قیمت گاز در دستور کار قرار گرفت، باید یارانهی آن را در اختیار مردم قرار دهیم.


وی افزود: با دستمزدهای پایین کارگران و کارمندان در کشور ما، قیمت گاز الان هم زیاد است. باید قیمتها را واقعی کنیم، اما یارانهی آن را به مردم بدهیم. با استفاده از این روش، میتوانیم مصرف گاز را در کشور تا نصف کاهش دهیم.


این نماینده ادامه داد: از طریق کاهش مصرف گاز در زمستان میتوانیم از قطع گاز صنایع بزرگ جلوگیری و به این ترتیب از وارد آمدن صدمات جبران ناپذیر به اقتصاد ملی خود اجتناب کنیم. باید نگاه تازهای به مصرف انرژی در کشورمان داشته باشیم تا مجبور نشویم قطع گاز خانگی و صنایع را داشته باشیم. قیمتها را باید واقعی کنیم و عاقلانه تصمیم بگیریم.

رئیس کل بانک مرکزی: نرخ مرکز مبادله ارز و طلا مرجع قیمت گذاری خواهد شد
هم اکنون بخوانید


پاک فطرت گفت: طبیعی است کسی که آپارتمان ۵۰۰ متری و ویلای چند صد متری دارد، نسبت به کسی که یک آپارتمان ۶۰ متری دارد به گاز بیشتری نیازمند است. باید قیمت انرژی در کشورمان واقعی شود تا افراد نسبت به مصرفی که دارند، هزینه پرداخت کنند.


این نماینده با اشاره به مشکل ناترازی گاز در کشور افزود: در حال حاضر صنعت کشور از مشکل ناترازی گاز متضرر میشود و باید مدیریت مصرف در بخش خانگی کلید بخورد. تعرفه گذاری پلکانی پرمصرفها تأثیر بسیار مهم و مثبتی در مدیریت مصرف به خصوص کاهش مصرف مشترکان پرمصرف خواهد داشت.


وی افزود: فاز اول این موضوع در زمستان ۱۴۰۰ انجام شد و تا وقتی که قیمتها واقعی و غیر یارانهای نشود، مصرف خارج از الگو تداوم خواهد داشت. زیرا مبنای قیمت انرژی در کشور پایین است و حتی اگر به صورت پلکانی هم از افراد هزینه را دریافت کنیم، باز هم قیمتها واقعی نخواهد بود.


پاک فطرت در انتها خاطر نشان کرد: ما باید تابع ضوابطی باشیم که در کشورهای همسایه وجود دارد. حدود ۵۰۰ میلیون نفر در اطراف کشور ما زندگی میکنند و وقتی قیمت انرژی در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر پایینتر است، زمینه برای مشکلاتی همچون قاچاق و مصرف اسراف کارانه فراهم میشود.


انتهای پیام/




آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس ۰ رای موافق و ۰ رای مخالف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا