پوستر کاروان هنرهای نمایشی «آیینه داران آفتاب» رونمایی شد

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان آنکه آیین‌های مردمی حماسه عاشورا را زنده نگه داشته‌اند، یادآور شد: هنرمندان سراسر کشور با برنامه‌های زیبا؛ تجلی‌گر و بیان‌گر مسائل و مصائب قیام سیدالشهدا هستند.


به گزارش ایلنا به نقل از  پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، آیین رونمایی از پوستر کاروان هنرهای نمایشی «آیینه داران آفتاب» صبح امروز دوشنبه ۲۲ شهریور با حضور کاظم نظری (مدیر کل هنرهای نمایشی) و سیدعلیرضا فاطمیان‌پور (معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) برگزار شد.


کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) با تشکر از عوامل اجرایی کاروان هنرهای نمایشی «آیینه داران آفتاب» گفت: تا اینجای کار، زحمت بسیار زیادی کشیده شده است تا ۱۵۰ هنرمند را در کنار هم قرار دهند و در نتیجه آن بتوانند رویداد بزرگی را در پیاده‌روی اربعین رقم بزنند. چرا که همین آیین‌ها است که حماسه عاشورا و مسئله امام حسین (ع) را زنده نگه داشته است. امیدواریم که این هم‌افزایی بتواند اتفاقات خوبی را رقم بزند و ما بتوانیم از ظرفیت‌های سازمانی خود برای تعالی نظام جمهوری اسلامی بهره ببریم چرا که همگی در زیر چتر نظام جمهوری اسلامی هستیم و باید تلاش کنیم که اقتدار کشور را به رخ جهانیان بکشیم. آن‌ها باید بدانند که مردم ما به چه میزان بزرگ و آیین‌مدار هستند. 


وی افزود: در این نمایش آیینی تلاش شده است که هنرمندانی از اقصی نقاط کشور با آثار ماندگار خود بیانگر مصایبی باشند که امام حسین (ع) در زمان قیام خود با آن‌ها روبرو بوده است. امیدواریم که این اجراهای نمایشی، به بهترین شکل ممکن در مراسم افتتاحیه اربعین حسینی در معرض دید عموم قرار بگیرد. 


در بخش دیگری از این مراسم سیدعلیرضا فاطمیان‌پور دبیر ستاد اجرایی «لشکر حسین (ع)» در شهرداری تهران و معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضن عرض خیر مقدم به هنرمندان حاضر در جلسه گفت: راهپیمایی جاماندگان عزادار امام حسین (ع) ۹ سال پیش با جمعیتی حدود ۵۰۰ نفره آغاز شد و امروز به جمعیتی حدود ۳میلیون نفر رسیده است. تقریبا به همان اندازه‌ای که مردم توفیق حضور در عراق را خواهند داشت، افرادی هم در تهران توفیق حضور پیدا نمی‌کنند و به یادبود اربعین امام حسین (ع) این مسیر ۱۴کیلومتری را پیاده به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) می‌پیمایند. اگرچه فاصله کیلومتری مابین این دو پیاده‌روی در تهران و عراق وجود دارد اما حال مشابهی بر هر دو رویداد حاکم است، چه بسا افرادی که در تهران پیاده‌روی می‌کنند به واسطه فاصله زمانی و مکانی که دارند دل شکسته‌تر هستند. 

افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت برنج پرمحصول/ کمتر از ۱۰ درصد محصول از شهرهای شمالی خارج شد
هم اکنون بخوانید


وی بیان کرد: در این مسیر پذیرایی شاخصه اولی است که دقیقا مشابه عراق صورت می‌گیرد و مردم از هر قشری، هیئت‌ها، حسینیه‌ها، مساجد و تکایا تلاش می‌کنند میزبان خوبی برای مردمی که در این روز قدم می‌زنندُ باشند. زمانی حداکثر ۱۰۰ موکب در این مسیر برپا می‌شد اما امروز به حدود ۱۷۰۰ موکب رسیده‌ایم که داوطلب پذیرایی از مردم هستند. این پذیرایی از آب گرفته تا غذا و خدماتی دیگر که مشابه اتفاق‌های مسیر پیاده‌روی در عراق است. اما در تمام این سال‌ها، حلقه گمشده‌ای وجود داشت و آن هم ارائه آثار هنری فاخری است که اتفاقا می‌بایست در همین جایگاه عرضه شوند چرا که این هنر قالب است و زمانی که مفهوم به آن عمق می‌دهد، جاویدان می‌شود و برای مردم اثرگذار می‌شود. این مسیر دقیقا جایی است که مخاطبش حضور دارد. ما اصولا دچار معضلی هستیم که کارهای فاخر فرهنگی و هنری را در جای عرضه می‌کنیم که کمتر با مردم تماس دارد. وقتی کاری بسط پیدا می‌کند و با مردم ارتباط می‌گیرد، قطعا تاثیری دوچندان خواهد داشت. بسیاری از افراد تئاتر را در تلویزیون دیده‌اند ولی وقتی این هنر مردمی می‌شود و به خیابان‌ها می‌آید، تاثیر شگرفی ایجاد می‌کند که اتفاقا مایه افتخار خود هنر هم می‌تواند باشد. 


دبیر ستاد اجرایی «لشکر حسین (ع)» در شهرداری تهران گفت: کار ویژه‌ای که امسال قرار است اتفاق بیافتد و تدابیری که برای افتتاحیه‌ای متفاوت در نظر گرفته شده است قطعا مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد. کاروان هنرهای نمایشی «آیینه‌داران آفتاب» در مراسم افتتاحیه اربعین حسینی از ساعت ۷ صبح در میدان امام حسین (ع) میزبان جاماندگان و عزاداران حسینی خواهد بود و پس از آن در مسیر تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) جریان دارد. 

یادی از علی شیخ‌الاسلامی و کلاس‌هایش
هم اکنون بخوانید


در پایان این مراسم پوستر کاروان هنرهای نمایشی «آیینه داران آفتاب» با حضور کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اسرافیل فرج اللهی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران و سیدعلیرضا فاطمیان‌پور دبیر ستاد اجرایی «لشکر حسین (ع)» در شهرداری تهران و معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و علی عطایی، مدیر هنرهای نمایشی این سازمان رونمایی شد. 


کاروان «آیینه داران آفتاب» به همت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد و با مشارکت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و انجمن هنرهای نمایشی استان تهران روز شنبه ۲۶ شهریورماه هم‌زمان با اربعین حسینی از ساعت ۷ صبح در بخش‌های مختلفی چون آیین‌های عاشورایی، موکب‌های سیار، گروه‌های تعزیه، مقتل خوانی، روایتگری، تئاتر خیابانی طی هفت ساعت اجرا از میدان امام حسین (ع) به مقصد حرم عبدالعظیم حسنی (ع) همراه با جاماندگان و عزاداران اربعین حسینی به اجرای نمایش و آیین‌های عاشورایی می‌پردازند.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو − 1 =

دکمه بازگشت به بالا