داستان زندگی «حاج مهین»، زن کارآفرین روستایی امشب روی آنتن تلویزیون

کارگردان مستند «حاج مهین» گفت: این فیلم، پرتره‌ای از یک زن کارآفرین است که تلاش می‌کند شرایط بهتری را برای بقیه هم‌شهری‌هایش به وجود بیاورد.


به گزارش ایلنا، مستند «حاج مهین» به کارگردانی مریم طالبی انارکی در ششمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و امشب (دوشنبه ۲۱ شهریور) از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.


مریم طالبی درباره فیلم خود گفت: این مستند، پرتره‌ای از مهین طالبی، خانمی است که در شهر «انارک» زندگی کرده و برای مردم شهرش فعالیت‌های زیادی انجام داده است؛ او کارآفرینی کرده و تلاش می‌کند شرایط بهتری را برای بقیه هم‌شهری‌هایش به وجود بیاورد. برای مثال، با تاسیس کارگاه‌های قالی‌بافی، گلیم‌بافی، خیاطی و مزرعه گیاهان دارویی برای کسانی که شغلی ندارند، منبع درآمد ایجاد می‌کند.


وی ادامه داد: در این مستند، زندگی و فعالیت‌های حاج مهین را می‌بینیم؛ برای مثال، او مدتی به شورای شهر رفته، اما استعفا می‌دهد و بیرون می‌آید. می‌گوید: «من نمی‌توانم در آنجا کار کنم، چرا که اگر در شورا باشم نمی‌توانم حق مردم را بگیرم.» همچنین با داستان زندگی او بیشتر آشنا می‌شویم. او سال‌ها پیش همسرش را از دست داده و با اینکه می‌توانسته زیرپوشش کمیته امداد برود، خودش دخترش را بزرگ می‌کند و اکنون نیز زندگی معمولی دارد.


این مستندساز درباره انتخاب نام این فیلم گفت: «حاج مهین» لقبی است که مردم شهر به او داده‌اند و آنهم به واسطه فعالیت‌هایی است که برای بهتر کردن حال مردم انجام می‌دهد. شاید نوعی احترام به او باشد و شاید به واسطه فعالیت‌های مردانه‌ای است که انجام می‌دهد. با این حال، به نظرم بهترین لقب برای او این است که خودش را وقف شادی مردم کرده است

چطور از دست یک هیولا خلاص شویم/ کتابی برای خواهر برادرهای بزرگتر
هم اکنون بخوانید


وی درباره آشنایی خود با این سوژه گفت: خانم مهین طالبی همشهری من است و از قبل او را می‌شناختم.


طالبی درباره فرم روایی مستند «حاج مهین» گفت: این مستند نریشن ندارد و بیشتر با استفاده از مصاحبه‌ها پیش می‌رود. دوست داشتم خود واقعیت رخ بدهد و خیلی به دنبال بازسازی نرفتم. در فیلم می‌بینیم که آدم‌های مختلف درباره حاج مهین صحبت می‌کنند. هم چنین در زمانی که در بین مردم حضور دارد و فعالیت‌های روزمره‌اش را انجام می‌دهد، دوربین ما همراه اوست و او را دنبال می‌کنیم.


عوامل تولید این مستند ۴۲ دقیقه‌ای عبارتند از:


تهیه‌کننده: عطا پناهی، کارگردان: مریم طالبی انارکی، تصویربردار: مهدی آزادی، صدابردار: هادی بهشتی و تدوین: پدرام بهرامی


مستند «حاج مهین» امشب ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن فردا ساعت ۹ صبح و ۲۴ است.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + ده =

دکمه بازگشت به بالا