نقش کسری بانک‌ها در ثبت صعود نرخ سودها

به گزارش خبرگزاری برنا، روند نرخ سودها در بازارهای مالی هفته پایانی مرداد ماه معکوس هفته قبل بوده است. در این هفته آمارهای ثبت شده در بازارهای بین بانکی و اوراق بدهی دولتی نشان از روند صعودی نرخ سود در همه بده بستان‌های مالی داشته است در حالی که این شاخص ها در هفته قبل روندی نزولی را ثبت کرده بودند.

رشد نرخ سود در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی

در هفته پایانی مرداد ماه دولت رکورد بالاترین فروش هفتگی اوراق را در بازار ثبت کرد. در این معاملات سطح فروش اوراق در بازار اولیه به ۳ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان رسیده که بیشترین میزان را در مقایسه با هفته های قبل داشته است.

یکی از مهم ترین عوامل رشد این حجم در معاملات نرخ سود بالای اوراق فروخته شده در بانک ها و بازار سرمایه بوده است. در نهایت محاسبات نشان می دهد نرخ سود مورون در این معاملات برابر با ۲۱٫۷۷ درصد بوده که ۰٫۰۷ واحد درصد از هفته قبل بالاتر بوده است.

رشد نرخ سود در بازار باز

بانک های خریدار اوراق در بازار اولیه می توانند این برگه ها را ضامن استقراض خود در بازار باز کنند. در این معاملات بانک هایی که دارنده اوراق هستند می توانند اوراق خود را به بانک مرکزی عرضه کرده و متعهد شوند تا با نرخ سود معلوم و تاریخ سررسید هفت روزه آن را دوباره از بانک مرکزی خریداری کنند. این بده بستان به نوعی همان استقراض بانک ها از بانک مرکزی تلقی شده که حجم آن در دو هفته اخیر در مرز ۷۰ همت ثابت مانده است. این در حالی است که بانک مرکزی نرخ سود در این بازار را ارتقاء داده و از کف ۲۰ درصد در این هفته ها به ۲۰٫۳ درصد رسانید. یعنی بالاترین نرخ سود بازار باز در سه هفته اخیر. به نوعی میزان افزایش نرخ سود در این بازار ، بیشترین مقدار رشد در مقایسه با سایر بازارها بوده است.

یوسفی: داوران در زمان بازیگری مجیدی هم علیه او موضع داشتند/ استقلال قبل از حذف‌شدن خوشحال بود!
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =

دکمه بازگشت به بالا