وام‌های جدید برای شرکت‌های دانش بنیان گیلان

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا، فرزاد توکلی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان، با حضور در خبر ۲۰ مرکز صداوسیمای گیلان در خصوص بحث زیرساخت های ارتباطات استان، کسب و کارهای آنلاین و مشکلات پیش روی آنها، حمایت های وزارت ارتباطات و چگونگی صدور مجوزها برای این نوع از کسب و کارها توضیحاتی را ارائه داد.
وی با اشاره به توسعه ارتباطات ثابت، ضریب نفوذ در سطح استان را بالای ۴۲ درصد و ضریب نفوذ تلفن همراه در گیلان را بالای ۱۸۶ درصد اعلام کرد و گفت: در اینترنت ثابت و سیار با ضریب نفوذ به ترتیب ۱۴ و ۱۲۰ درصدی در رتبه هشتم کشوری هستیم.
توکلی با اشاره به رونق فضای کسب و کارهای آنلاین در استان و اینکه زیرساخت های استان با این مشاغل متناسب هستند افزود: یکی از عوامل توسعه کسب و کارهای مجازی زیرساخت ارتباطات است که برای این کسب و کارها به اندازه کافی زیرساخت در استان داریم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال مجری که مهمترین چالش های پیش روی کسب و کارهای آنلاین حوزه فاوا یا اشتغال در این حوزه چیست؟ پاسخ داد: مهمترین چالش بحث قوانین و مقررات سنتی که مورد بازبینی قرار نگرفته است. موضوع بعدی بحث مالیاتی و مشکلات تامین اجتماعی پیش روی این شرکت هاست که ما در سطح استان جلسات متعددی با مدیران این دو نهاد داشته ایم و تا حدود زیادی به این مباحث پرداخته شده ولی به لحاظ ساختاری همچنان مشکلاتی برای این حوزه وجود دارد.
وی افزود: خیلی از کسب و کارها نیاز به استعلام از چندین دستگاه دارند و این ارتباط بین دستگاه ها هنوز شکل درستی پیدا نکرده و فرآیند استعلامات و تعاملات باعث کندی صدور مجوز کسب و کارهای آنلاین می‌شوند. برای ساماندهی مجوز کسب و کارهای آنلاین درگاهی به نام پنجره واحد صدور مجوزها در سایت G4B.ir وجود دارد که هر کسب و کاری می تواند با مراجعه به این درگاه درخواستش را ثبت کرده و سپس به آن دستگاه اجرایی ارجاع می شود.
توکلی در پاسخ به سوال مجری که حمایت های وزارت ارتباطات برای توسعه این نوع کسب و کارها چیست؟ افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از طریق وام وجوه اداره شونده در قالب تبصره های مختلف وجود دارد که ما در بند الف تبصره ۱۸ حدود ۳۹ میلیارد تومان در استان داریم که حدود ۱۰ میلیارد تومان آن به متقاضیان پرداخت شده است. حمایت دیگر وزارت ارتباطات در بحث فضای کار اشتراکی است که خوشبختانه فضای مناسبی چه در پارک علمی و فناوری و چه در مجموعه بخش خصوصی در استان داریم و اگر استارتاپ ها یا شرکت های نوپا تبدیل به شرکت های دانش بنیان شوند می توانند از تسهیلات مالیاتی حوزه کسب و کارهای آنلاین هم استفاده کنند.
وی همچنین خطاب به کسانی که دنبال راه اندازی کسب و کارهای خود در این حوزه هستند افزود: در ابتدا باید مجوز صنفی را اخذ کرده و سپس با مراجعه به سایت نماد الکترونیکی(ای نماد) نماد خود را در آنجا ثبت کرده تا بتوانند فعالیتشان را در فضای سایبر ادامه دهند.
توکلی خاطرنشان کرد: اگر مصرف کنندگان کالا و خدمات شکایتی از کسب و کار آنلاینی داشته باشد می توانند با مراجعه به صفحه کاری آنها و با کلیک بر روی نماد آنها اقدام به ثبت شکایت کنند و اگر کسب و کاری هیچ یک از این نمادها را نداشته باشد، مردم می توانند به پلیس فتا مراجعه کنند.

چینی‌ها با گرافن، جوراب ضدباکتری تولید کردند!
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 2 =

دکمه بازگشت به بالا