احتمال وقوع سیل در چهار حوضه آبریز

موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو از احتمال بالای وقوع سیل در چهار حوضه آبریز در این هفته خبر داد و اعلام کرد: هفته آینده بارش‌های پراکنده در برخی حوضه‌های آبریز شمالی به وقوع خواهد پیوست.


به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، بر اساس اعلام موسسه تحقیقات آب، هفته جاری وقوع بارش‌ها عمدتاً برای مناطق واقع در نیمه جنوبی کشور تا محدوده رشته‌کوه‌های زاگرس و سواحل دریای خزر پیش‌بینی می‌شود به‌طوری‌که در حوضه‌های آبریز کویر ابرقو سیرجان، کویر در انجیر، رودخانه‌های بلوچستان و کل مهران (به‌ویژه برای استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و فارس) با ریسک وقوع سیلاب همراه خواهد بود.


همچنین با توجه ‌به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی‌شده برای هفته آینده، وقوع بارش‌های پراکنده برای مناطق واقع در نواحی شمالی کشور، محدوده رشته‌کوه‌های زاگرس و بخش‌های از جنوب کشور مورد انتظار است.


حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان این هفته بیشینه بارش ۱۵۰ میلی‌متری و متوسط محدوده ۱۹ میلی‌متری را دارد که بیشترین میزان در بین حوضه‌های آبریز کشور است.


مقام دوم پربارش‌های این هفته مربوط به حوضه آبریز فلات مرکزی با بیشینه بارش ۱۵۰ میلی‌متری و متوسط محدوده ۹ میلی‌متری است.


وضعیت بارش در حوضه آبریز مرزی شرق هم بیشینه بارش ۱۴۶ میلی‌متری و متوسط محدوده ۷ میلی‌متری را شاهد است. بارش در حوضه آبریز دریای خزر هم بیشینه ۴۴ میلی‌متری و متوسط محدوده بارش ۵ میلی‌متری دارد.


در هفته جاری حوضه آبریز دریاچه ارومیه بیشینه بارش ۶ میلی‌متری با متوسط بارش یک میلی‌متر دارد و حوضه آبریز قره قوم هم بیشینه بارش ۵ میلی‌متر بدون متوسط بارش را دارا است.

بیانیه مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد برای حضور در راهپیمایی روز قدس
هم اکنون بخوانید


این هفته ۳۰ حوضه آبریز درجه‌ ۲ کشور و محدوده‌های ۹ گانه مدیریت حوضه‌های آبریز به فراخور بارش دارند.


هفته منتهی به ۱۴ مردادماه بازهم بالاترین میزان بارش در حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان با بیشینه ۹۳ میلی‌متر و متوسط محدوده ۳ میلی‌متری خواهد بود. همچنین مقام دوم پربارش‌ترین حوضه‌ آبریز اصلی در هفته منتهی به ۱۴ مردادماه متعلق به حوضه آبریز دریای خزر با بیشینه ۶۶ میلی‌متر خواهد بود که ۳ میلی‌متر هم متوسط محدوده خواهد داشت.


پس‌ازآن حوضه آبریز اصلی فلات مرکزی بیشینه بارش ۵۲ میلی‌متری و متوسط محدوده یک میلی‌متری را خواهد داشت و حوضه آبریز دریاچه ارومیه هم در هفته منتهی به ۱۴ مردادماه بیشینه بارش ۹ میلی‌متری و متوسط محدوده یک میلی‌متری را به خود می‌بیند.


بر این اساس، حوضه قره قوم هم در هفته منتهی به ۱۴ مردادماه بیشینه ۷ میلی‌متری و متوسط محدوده یک میلی‌متر را تجربه خواهد کرد.


حوضه آبریز مرزی شرق که در هفته منتهی به ۷ مردادماه ۱۴۶ میلی‌متر بارش داشت و در هفته منتهی به ۱۴ مردادماه کمترین میزان بارش با بیشینه بارش ۴ میلی‌متر بدون متوسط محدوده را تجربه خواهد کرد. با این احتساب از مجموع ۳۰ حوضه آبریز درجه‌ ۲ در ۴ حوضه قطره‌ای باران نخواهند داشت.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 3 =

دکمه بازگشت به بالا