سامانه مودیان می تواند مانع پولشویی و سفته بازی شود/ سیستم الکترونیکی مالیاتی سبب واقعی شدن بودجه کشور می شود

محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری، درباره ظرفیت ها و معایب سیستم مالیاتی دهی کشور و راهکار حل این مشکلات گفت: سیستم مالیاتی فعلی در کشور ما ظرف هایی مثل عدم شفافیت و فرار های مالیاتی و همچنین ناعادلانه بودن مالیات برای بخش های شفاف اقتصاد را دارد و امروزه خیلی خوشحالیم که وزرا به فکر حل این مشکل افتاده اند و سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی را راه اندازی کرده اند.

جوکار در ادامه گفت: باید مودیان از بلاتکلیفی هر چه زودتر خارج می شدند. اگر سامانه مودیان به درستی کار خود را انجام دهد، مودیان خوش حساب اطمینان بیشتری پیدا کرده و همکاری انها با سیستم مالیاتی نیز بیشتر می شود و افرادی که مالیات پرداخت نمی کردند نیز شناسایی شده و نوعی عدالت برقرار و در عین حال از فرار مالیاتی نیز جلوگیری می شود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در ادامه بیان کرد: با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی عملکرد مالی تمام فعالان اقتصادی به طور کامل در این سامانه در دسترس است و سوداگران و دلالان نیز باید مالیات پرداخت کرده و فرار مالیاتی کاهش می‌یابد. اقتصاد زیرزمینی ما متوقف و جلوی پولشویی در کشور گرفته می شود. 

جوکار درباره تاثیر راه اندازی این سامانه بر شکل گیری درآمد پایدار برای دولت گفت: در آن چه که هر ساله دولت به عنوان لایحه بودجه تقدیم مجلس کرده و به قانون بودجه تبدیل می شود، میزان درآمدهای مالیاتی تعیین می شود، تحقق این درآمدهای مالیاتی بسیار مهم است و در صورت عدم وصول کامل این درآمد کشور با کسری بودجه مواجه می شود. اگر عدد و رقم مالیات در کشور کاملا روشن و شفاف باشد، هم منابع درآمدی پایداری برای دولت شکل گرفته و هم وصول این منابع قطعی می شود. 

حساب‌های مطالبه‌نشده و مازاد ریالی تعیین تکلیف می‌شود
هم اکنون بخوانید

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه سامانه مودیان مالیاتی در واقعی کردن بودجه سالانه کشور موثر است، ادامه داد: در حال حاضر مشکلی که ما در کشور داریم این است که بین درآمد ناخالص ملی و مالیات ها تعادلی وجود ندارد، درآمد فعلی کشور از فروش منابعی مثل نفت و گاز تامین می شود اما اگر این مالیات به درآمد ثابت دولت تبدیل می‌شود می‌تواند تاثیر به سزایی در رشد کشور بگذارد. نکته مهم دیگر اطلاع رسانی سازمان امور مالیاتی به مردم است؛ مردم باید بدانند این مالیاتی که توسط مودیان مالیاتی پرداخت می شود در کجا هزینه می شود. 

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با اشاره به اینکه با راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی درآمدی پایدار برای دولت ایجاد می شود تا به این وسیله صرف توسعه کشور شود ادامه داد: این آمار و ارقامی که از مالیات صرف امور کشور می شود، باید برای مردم بیان شود تا آنها هم در جریان قرار بگیرند و تصور این نباشد که مالیات مردم صرف مسایلی مثل حوزه نظامی کشور می شود. 

به گفته ی این مقام مسئول، سامانه مودیان مالیاتی می تواند با پول‌شویی، سفته‌بازی، اقتصاد دلالی و فرارهای مالیاتی که به دلیل عدم شفافیت اقتصادی بسیار زیاد هم هستند جلوگیری کند. 

جوکار گفت: وقتی این سامانه راه اندازی شود و تمام فرآیند اخذ مالیات الکترونیکی و دیجیتالی شود، نقش افراد یا همان ممیز های مالیاتی در تعیین مالیات حذف می‌شود و سامانه مودیان مالیاتی به طور خودکار مالیات مودیان را تعیین می‌کند. با این شیوه مودیان مالیاتی شفافیت در فرآیند اخذ مالیات را مشاهده می‌کند و اثرات آن به جامعه هم می‌رسد.

پولادگر: فدراسیون کشتی 70 میلیارد تومان بودجه داشت، اما 91 میلیارد پول گرفته است!
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =

دکمه بازگشت به بالا