وزارتخانه‌های صمت و راه‌وشهرسازی باید تفکیک شوند/ در بهشت معادن دنیا، چند هزار معدن رهاشده و راکد داریم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وزارت صمت باید به سه وزارتخانه تبدیل شود تا بخش صنعت برود کار تخصصی خودش را انجام دهد و وزارت معدن هم با تمرکز بر بخش معدن به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصاد کشور بیاید این حوزه را فعال کند و بخش بازرگانی هم حوزه بازار و معیشت مردم را مدیریت کند.


شهباز حسن‌پور بیگلری نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص نظر دولت مبنی بر تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی، گفت: به نظر من هم وزارت صنعت، معدن و تجارت و هم وزارت راه و شهرسازی باید تفکیک شوند، در گذشته با توجه به کوچک‌سازی دولت، مجلس تصمیمی را مبنی بر ادغام این وزارتخانه‌ها گرفت اما متاسفانه نه‌تنها کوچک‌سازی انجام نشد، بلکه هزینه‌های دولت بیشتر و بیشتر شد و کارآمدی کاملا تنزل پیدا کرد.


وی ادامه داد: در نتیجه با توجه به وضعیت مسائل معیشتی مردم و نیاز جدی به کنترل بازار، امروز تشکیل وزارت بازرگانی یک نیاز ضروری است.


نماینده مردم سیرجان با اشاره به وضعیت حوزه معدن، عنوان کرد: حتی بنده معتقدم که وزارت صمت باید به سه وزارتخانه تبدیل شود؛ چراکه اکنون گرایش و تمرکز این وزارتخانه روی صنعت قرار گرفته و معادن هم رها شده‌اند. یعنی در کشوری که بهشت معادن دنیاست امروز چند هزار معدن رها شده و راکد داریم.


وی افزود: در چنین شرایطی این وزارتخانه باید به سه وزارتخانه تبدیل شود تا بخش صنعت برود کار تخصصی خودش را انجام دهد و وزارت معدن هم با تمرکز بر بخش معدن به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصاد کشور بیاید این حوزه را فعال کند و بخش بازرگانی هم حوزه بازار و معیشت مردم را مدیریت کند. حتی در ملاقات و دیدار اخیر نمایندگان با مقام معظم رهبری، حضرت آقا نسبت به وضعیت معادن گلایه کردند.

واشنگتن در ارتباط با احیای برجام همچنان بر دیپلماسی متمرکز است
هم اکنون بخوانید


حسن‌پور در ادامه عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی هم هرچه سریع‌تر باید تعیین تکلیف شود، سالانه ۱۷ هزار کشته در جاده‌های ما زیبنده این کشور و این مردم که تا پای جان کنار نظام و انقلاب و رهبری ایستادند، نیست و از سوی دیگر وضعیت مسکن هم وضعیت مطلوبی ندارد و امروز مسکن یک دغدغه اصلی جوانان عزیز شده است. از یک طرف قانون جوانی جمعیت را تصویب می‌کنیم و از طرف دیگر کسانی که ازدواج کردند با مشکل مسکن مواجه هستند یا به دلیل دغدغه مسکن به سمت ازدواج نمی‌روند.


وی افزود: متاسفانه جای بسی تاسف است که بعضی از خانواده‌های اصیل و نجیب امروزه مجبورند محل زندگی خود را فرسنگ‌ها دور از محل کار خود انتخاب کنند که هیچ آرامشی نیست. فراموش نکنیم که مسکن چند بعدی است و به ابعاد مختلف مسائل اقتصادی، اجتماعی و حتی مسائل امنیتی ارتباط پیدا می‌کند.


نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: از سوی دیگر وقتی صنعت ساختمان و حوزه مسکن راه بیفتد و رونق بگیرد بیش از ۱۳۶ صنعت و شغل فعال می‌شود و باعث اشتغال و تولید می‌شود. شما همین امروز قیمت سیمان را در بازار ببینید، آدم خجالت می‌کشد در کشوری که همه زیرساخت‌ها را برای تولید دارد و باید امروز یکی از بزرگترین صادرکنندگان مواد معدنی مانند سیمان باشد برای تامین بازار داخلی سیمان هم با مشکل رو به رو هستیم.


وی افزود: در بحث فولاد هم ما می‌توانیم یکی از بزرگترین صادرکنندگان فولاد باشیم، قیمت‌های سر به فلک کشیده فولاد را نگاه کنید، این به خاطر این است که متولی خاصی در دولت مسئولیت این کار را ندارد. امیدواریم دولت ظرف مدت کمتر از دو ماه این وزارتخانه را تعیین تکلیف کند تا شاهد یک تغییر و تحول مثبت در وضعیت عملکردی این وزارتخانه در این حوزه‌ها باشیم.

​امیدوارم در زمانی کوتاه نتایج مملوسی در حوزه ساختمان‌های ناایمن شاهد باشیم
هم اکنون بخوانید


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 12 =

دکمه بازگشت به بالا