داروهای گیاهی باکیفیت و آزمون‌شده به توسعه دیگر صنایع کمک می‌کند

به گزارش خبرگزاری برنا؛ چند سالی است که گیاهان دارویی تنها به عنوان محصولاتی برای داروسازی به حساب نمی‌آیند بلکه دیگر صنایع هم از این محصولات استفاده می کنند مانند فناوری همگرا که مدتی است از این محصولات استفاده می کنند و تولیدات خود را برپایه این گیاهان ارتقا می دهند. گیاهانی از دل طبیعت با خواص شگفت انگیز و کارآمد در توسعه صنایع مختلف.

در واقع توسعه صنعت گیاهان دارویی به نوعی گرایش و بازگشت مجدد انسان به طبیعت است. طبیعتی که سلامتی و کاهش بیماری ها را به انسان هدیه داده است. انسان به عنوان جزیی از طبیعت، می تواند از اصل و ریشه وجودی خود برای توسعه زندگی و حفظ بقای نسل بعد کمک بگیرد. بهترین راه آن هم استفاده از خوص گیاهان دارویی و به نوعی محصو لات طبیعی است. اما لازمه این کار ارتقای کیفیت و اطمینان از محصولاتی است که در این حوزه کاربرد دارند. به همین دلیل بدون استفاده از تست های دقیق و متقن، امکان آسیب رسیدن به سلامتی مصرف کنندگان وجود دارد.

اما متولیان این حوزه با کمک تست های درست و قابل آزمون و خطا به دنبال این هستند که کیفیت محصولات صنعت گیاهان دارویی را ارتقا دهند. ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم به عنوان نهادی که متولی توسعه استفاده از فناوری در این صنعت است؛ به حمایت و تجهیز آزمایشگاه‌های مرجع و آکرودیته از طریق شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شبکه آزمایشگاهی گیاهان دارویی همت کرده است تا در گسترش اصولی و علمی این صنعت نقشی اثرگذار بازی کند.

14 هزار محصول دانش بنیان برای رفع نیازهای فناورانه کشور
هم اکنون بخوانید

طبق برآوردهای صورت گرفته در سال‌های اخیر، ارزش بازارهای جهانی داروهای گیاهی که شامل گیاهان دارویی و فرآورده‌های آنها است، همواره با رشد قابل توجهی رو به افزایش بوده است؛ اما سهم ایران از این بازار بکر و بومی بسیار ناچیز است. کش.ری که روزی مهد استفاده از این محصولات بود؛ چند سالی است که با اقبال عمومی مردم و نظام بهداشت و درمان به داروهای شیمیایی، جایگاه خود را در درمان بیماری‌ها از دست داده‌اند که با اقدامات اخیر؛ این صنعت در حال احیا و بازسازی است.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + بیست =

دکمه بازگشت به بالا