کشف گور متعلق به یک زن جنگجو در گورستان دوره نوسنگی

در یک گورستان دوره نوسنگی که مملو از گورهایی است که مردان شکارچی را در خود جای داده، قبری بدست آمد که یک زن با ادوات جنگجویان را در خود دارد.


به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از لایوساینس، دانشمندان DNA باستانی ۱۴ نفر را که در گورستانی که برای یادبود شکل گرفته و در فلوری سور-اورن دفن شده بودند، آزمایش کردند و دریافتند یکی از این افراد زن بوده است که در این گورستان اوایل دوره نوسنگی دفن شده.


محققان گورهای غول‌پیکری را که به نام «باروهای بلند» شناخته می‌شوند، بررسی کردند – تپه‌های خاکی بزرگ که اغلب صدها فوت طول دارند. از ۱۹ تدفین انجام گرفته در گورستان نوسنگی در فلوری-سور-اورن در نرماندی، تیم محققان ۱۴ گور را مورد بررس قرار دادند و مطالعات جدید نشان می‌دهد که در میان تدفین‌ها شاهد دفن مرموز یک زن به همراه چندین نوک پیکان هستیم که قدمتی در حدود ۶۵۰۰ سال دارد. ا ین گورستان در شمال فرانسه قرار دارد و بررسی‌های بیشتر می‌تواند جزئیاتی را از نحوه حضور زنان در آن جامعه در دوره نوسنگی یا عصر حجر جدید نشان دهد.


این احتمال وجود دارد که دفن تیرها به عنوان نمادی مردانه به همراه جسد این زن، نشان از جنگجو بودن او داشته باشد.


مائیته ریولات (باستان‌شناس و متخصص ژنتیک در دانشگاه بوردو، سرپرست تیم تحقیق) می‌گوید: ما معتقدیم که این آثار باستانی که نشان از مردانگی دارند (سرپیکان‌ها)، این زن را فراتر از هویت جنسی بیولوژیکی‌اش قرار می‌دهد. این نشان می‌دهد که این سازه‌های غول پیکر برای دفن جنگجویان بوده و داشتن چنین ویژگی‌هایی یک ضرورت برای دفن در این گورستان به حساب می‌آمد. گورستان فلوری-سور-اورن تقریباً منحصراً مردانه بود، بنابراین یافتن یک زن در یکی از باروها عجیب است. البته باتوجه به کمبود عناصر و یافته‌های باستانی نمی‌توان به صراحت درخصوص وضعیت و چگونگی دفن این زن در این گورستان صحبت کرد.

سینماها در حال از بین رفتن هستند
هم اکنون بخوانید


6


اولین گورهای تاریخی در فلوری-سور-اورن در نرماندی در اوایل دوره نوسنگی حدود ۶۵۰۰ سال پیش ساخته شد. آن‌ها از تپه‌های خاکی یا «باروهای بلند» تا طول ۱۲۲۰ فوت (۳۷۲ متر) فوت تشکیل شده‌اند.


نکته جالب توجه درباره این گورستان آن است که بر اساس قوانین اجتماعی فقط شکارچیان که عموما مرد بودند در این گورستان دفن می‌شدند و زنان در گورستان‌های دیگری که به همان فرهنگ سرنی نسبت داده می‌شود، در جاهای دیگر در شمال فرانسه دفن می‌شدند.


5


در تصویر زیر نمونه‌هایی از نوک پیکان‌ها و دیگر اشیاء سنگ چخماق که در باروهای فلوری-سور-اورن یافت شده‌اند، نمایش داده شده. گمان می‌رود که تدفین با پیکان، تیرک یا کمان، طبقه «شکارچی» مردانه را در فرهنگ سرنی متمایز می‌کند.


7


مشخص نیست که آیا زنی که در گورستان سرنی در فلوری-سور-اورن دفن شده بود به طور رسمی توسط جامعه خود به عنوان یک «شکارچی» در نظر گرفته شده است یا خیر، اما او با چهار نوک پیکان به خاک سپرده شده، عناصری که منحصراً مردانه و مخصوص شکارچیان در نظر گرفته می‌شود.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =

دکمه بازگشت به بالا