وظایف رئیس دیوان عدالت اداری برای کاهش شکایات و پیشگیری از وقوع تخلفات مشخص شد

نمایندگان مردم در خانه ملت در جریان اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، وظایف و تکالیف رئیس دیوان را برای کاهش شکایات و پیشگیری از وقوع تخلفات مشخص کردند.


به گزارش ایلنا، نمایندگان در نشست صحن علنی امروز (یکشنبه ۲۸ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح اصلاح قانون تشکیلات وآیین دادرسی دیوان عدالت اداری، مواد (۶۰) تا (۶۶) را بررسی و تصویب کردند.


نمایندگان با ماده (۶۰) طرح مذکور با ۲۰۱ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.


در ماده (۶۰) آمده است: در صدر ماده(۱۱۱) قانون واژه «دادرس» به «قاضی» اصلاح و یک بند به عنوان بند (۵) و یک تبصره به شرح زیر به ماده مذکور الحاق می‌شود:


«۵- اعلام مراتب از سوی واحد اجرای احکام پس از انقضای مهلت یکساله به سازمان برنامه و بودجه کشور که در این‌صورت سازمان مذکور موظف است ظرف سه‌ماه، محکومٌ‌به را بدون رعایت محدودیت‌های جابه‌جایی از ردیف بودجه سنواتی دستگاه مربوط کسر و مستقیماً به‌حساب محکومٌ‌له پرداخت کند.


تبصره- در صورتی که قاضی اجرای احکام تشخیص دهد رأی صادره از طرف محکومٌ‌علیه اجراء شده است و اقدام دیگری ندارد، قرار خاتمه اجرای حکم را صادر می‌کند و پرونده بایگانی می‌شود. قرار صادره به محکومٌ‌له ابلاغ می‌شود و چنانچه وی به هر دلیل مدعی عدم اجرای کامل یا بخشی از رأی صادره از سوی محکومٌ‌علیه باشد، حداکثر ظرف یک‌ماه پس از ابلاغ قرار مذکور مهلت اعتراض نسبت به آن را دارد. در این صورت پرونده به شعبه صادر کننده رأی قطعی ارسال و برابر تصمیم شعبه مذکور اقدام می‌شود.»

ورود بانوان به استادیوم فوتبال اشکال شرعی و فقهی ندارد
هم اکنون بخوانید


نمایندگان با ماده (۶۳) طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری با ۲۰۸ رأی موافق، یک رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که به شرح زیر است: ماده (۱۰۹) قانون به شرح زیر اصلاح و تبصره ذیل آن حذف می شود:


در ماده(۱۱۷) قانون کلمه «دادرس» به «قاضی» اصلاح می‌شود.


همچنین نمایندگان با ماده (۶۴) طرح مذکور با ۱۹۵ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.


در ماده ۶۴ این طرح آمده است: ماده (۱۱۸) قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود: «رئیس دیوان جهت کاهش شکایات و پیشگیری از وقوع تخلفات، اقدامات زیر را انجام می‌دهد:


۱-در مواردی که در جریان رسیدگی به پرونده‌ها در دیوان، ایرادات و نواقصی در قوانین و مقررات مشاهده شود که منشأ طرح شکایت در دیوان شده است، پیشنهاد‌های اصلاحی خود را حسب مورد، به رئیس‌جمهور یا رئیس قوه قضائیه یا رئیس مجلس شورای اسلامی و یا دیگر مراجع ذی‌ربط واضع مقررات اعلام می‌نماید.


۲- اقدامات و تدابیر پیشگیرانه مناسب را در چهارچوب قوانین و مقررات، جهت کاهش موجبات طرح شکایت در دیوان با همکاری دستگاههای اجرائی مربوط به‌عمل می‌آورد.»


گفتنی است نمایندگان با ماده (۶۵) طرح مذکور با ۱۹۰ رأی موافق، یک رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.


بر اساس ماده ۶۵ مصوب مجلس؛ در ماده(۱۱۹) قانون کلمه «دادرس» به «قاضی» اصلاح می‌شود.

چشم‌انداز توافقنامه نوستراک محقق نشد/ ایران آمادگی دالان ترانزیتی قابل اعتماد برای همسایگان را ندارد
هم اکنون بخوانید


به گزارش خانه ملت، نمایندگان با ماده (۶۶) طرح مذکور با ۲۰۴ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که عبارت است از: ماده (۱۲۰) قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:


« به منظور حفظ حقوق عامه و جلوگیری از تضییع آن در حدود صلاحیت دیوان عدالت اداری، رئیس دیوان یکی از معاونان قضائی خود را برای انجام وظایف زیر تعیین می‌کند:


۱- طرح شکایت از اقدامات و تصمیماتی که به جهات مذکور در ماده (۱۰) این قانون موجب تضییع حقوق عامه می‌شود، نزد شعب دیوان و حسب مورد تجدیدنظرخواهی نسبت به آرای مذکور .


تبصره- در موارد موضوع این بند، پرداخت هزینه‌ دادرسی و رعایت تشریفات مواعد قانونی طرح شکایت لازم نیست.


۲- شناسایی آیین‌نامه‌ها، مقررات و سایر نظامات ناظر بر حقوق عامه که مغایر جهات مذکور در ماده (۱۲) این قانون است و درخواست ابطال آنها


تبصره- دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده(۱۲) این قانون مکلفند یک نسخه از مصوبات، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های خود را بلافاصله پس از وضع یا صدور، در پایگاه الکترونیکی دیوان قرار دهند. خودداری از اجرای این تکلیف از سوی دستگاههای مذکور تخلف اداری محسوب می‌شود.»


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + بیست =

دکمه بازگشت به بالا