به جای دعوت از اقوام، دوربین ما به سراغ آنها رفت/ مخاطب امروز تلویزیون بیننده پذیرا و بی خبر دیروزی نیست

سید جواد سید محسنی تهیه‌کننده و کارگردان تلویزیون معتقد است مخاطبان امروز برنامه‌‌ها دیگر بینندگان پذیرا و بی خبر دیروزی نیستند و باید پابه‌پای آنها حرکت کرد.


به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدجواد سید محسنی (تهیه‌کننده، کارگردان و نویسنده برنامه‌های تلویزیون) آثاری همچون «همین الان یهویی»، «رستاخیز پول»، «خیابان پاستور»، «سلام»، «دوراهی»، «ماه در می‌زند»، «احوالپرسی»، «برفک»، «سفر ایمن» و… را در کارنامه کاری خود دارد. به بهانه پخش برنامه «احوالپرسی» که در مناسبت‌هایی همچون ایام شعبانیه و نوروز که مهمان مخاطبان شبکه دو بود، گفتگویی با این برنامه ساز تلویزیون انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:


از چه سالی و چگونه وارد فضای برنامه سازی در تلویزیون شدید؟


من با کار گرافیک و انیمیشن وارد فضای هنری شدم. شاید مجموعه انیمیشنی «بهار» را مخاطبان بیشتر به خاطر داشته باشند که درباره انرژی هسته‌ای و کاربردهای آن بود. اندکی بعد وارد فضاهای رئال شدم و کارگردانی هنری و تلویزیونی برنامه‌های مختلف را بر عهده گرفتم، برای مثال چند پروژه برای پلیس راهنمایی و رانندگی ساختیم که در آن زمان خدا را شکر خیلی دیده شد و سر و صدا کرد. فیلم‌های کوتاه و نیمه بلند و مستند هم ساختم که با موضوعاتی مثل «ایران»، «سوانح رانندگی» و… کار شد. چند سال هم انیمیشن و مستندهای مربوط به پلیس فتا را تولید می‌کردیم. 


تحصیلات شما مرتبط با نوع کار فعلی‌تان است؟ 


من لیسانس کارگردانی سینما و فوق لیسانس ادبیات نمایشی دارم. چندین جلد کتاب هم درخصوص آموزش تدوین، گرافیک و انیمیشن را به چاپ رساندم. 


برنامه‌هایی که کار کردید بیشتر برای شبکه دو بوده است که مورد استقبال هم بوده است، کدام برنامه‌ها بیشتر مورد توجه بودند و دلیل آن به نظر شما چیست؟


برنامه‌هایی همچون «همین الان یهویی»، «رستاخیز پول»، «خیابان پاستور»، «سلام»، «دوراهی»، «ماه در می‌زند»، «احوالپرسی»، «برفک»، «سفر ایمن» و… جزو برنامه‌هایی است که همه آن‌ها در بازه زمانی‌های مختلف از شبکه دو سیما پخش شده‌اند. 


من در سال ۱۳۹۷ دوره پرتلاشی را گذراندم و در تولید اثری همچون «همین الان یهویی» در کسوت تهیه‌کننده و کارگردان فعالیت داشتم که از مهمترین آثارم در این سال، بود و از آنجا به بعد کارهای متنوعی در قالبهای مختلف ترکیبی، گفتگو محور، مستند و… برای شبکه دو سیما تهیه و تولید کرده‌ام. 


برنامه «رستاخیز پول» کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه دو بود که با هدف بررسی عوامل مؤثر بر تورم در نظام پولی و مالی و بازگویی حقایق اقتصاد جهانی از ۳۰ اردیبهشت سال گذشته، پنجشنبه‌ها ساعت ۱۷ روانه آنتن می‌شد. در آن برنامه هم خانم ندا غفاری (مجری) و آقای احمد صالحی (کارشناسی برنامه) بودند. 


برنامه «خیابان پاستور» که به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری تهیه و تولید شده بود، کاری از گروه اجتماعی فرهنگی شبکه دو بود که با اجرای آقای محمد سلوکی به تبیین وجوه مختلف مسئولیتهای ریاست جمهوری، وظایف و اختیارات رئیس جمهور و وزارتخانه‌ها و معاونتهای زیرمجموعه و همچنین عملکردشان در حوزه اجرایی کشور، نگاه تخصصی داشت و تا ۲۷ خرداد، هرشب ساعت ۲۱ روانه آنتن شد. 


برنامه «سلام» در ایام نوروز سال گذشته بعد از خبر ۲۰:۳۰ به مدت ۲۵ دقیقه پخش می‌شد. در این برنامه فعالیت‌های نیروی انتظامی و زحمات و خدماتی که نیروهای پلیس در ایام نوروز به صورت تخصصی در زمینه‌های راهور، پیشگیری، مبارزه با مواد مخدر، مرزبان و… برای آسایش و راحتی هموطنانمان انجام می‌دادند در یک فضای شاد و مفرح تولید شد که بر طبق نظرسنجی برنامه‌های نظامی پخش شده ناجا، این برنامه «پرمخاطب‌ترین» برنامه شمرده شد. 


برنامه «دوراهی» که امسال با نام «سفر ایمن» پخش می‌شود، نوروز سال گذشته پیش از خبر ۲۲:۳۰ از شبکه دو روی آنتن می‌رفت. این برنامه نیز بر طبق نظرسنجی برنامه‌های ناجا، از نظر مخاطب «دومین برنامه» و بعنوان «جذاب‌ترین برنامه ناجا» انتخاب شد. 

مرور فیلم‌های ضد استعماری در شبکه نمایش
هم اکنون بخوانید


برنامه «ماه در می‌زند» کاری از گروه اجتماعی فرهنگی شبکه دو بود که به مناسبت محرم و صفر سال ۱۴۰۰ در ۶۰ قسمت به روی آنتن شبکه رفت. این برنامه حکایتی از زبان مردان و زنانی بود که هرکدام در جایی، زمانی و در شرایطی خاص با ماه محرم گره خورده بودند و گره از کارشان گشوده شده بود که از ۱۹ مرداد هرشب حوالی ساعت ۱۹:۱۰ از شبکه دو پخش شد. 


برنامه «احوالپرسی» یکی از برنامه‌هایی بوده که با توجه به نامش، سعی کرده در روزگاری که حال دل برخی مردم به دلیل برخی شرایط، خوب نیست؛ با دعوت از افراد موفق و چهره‌ها و خوانندگان، لحظات شاد و پرنشاطی را برای مخاطبان فراهم آورد. 


برنامه «سفر ایمن» هم عنوان یکی از برنامه‌های نوروزی شبکه دو سیماست که به همت تأمین برنامه شبکه دو با همکاری معاونت اجتماعی و فرهنگ پلیس راهنمایی و رانندگی و اجرای مجتبی نظری پخش می‌شود. این برنامه جهت یادآوری مسائل مهم در رانندگی بالأخص سفرهای نوروزی و مراقبتهایی که باید در حین سفر، مابین سفر و… انجام دهیم، مطالبی را عنوان می‌کند و در بخشهایی از برنامه به مصاحبه با سردار پلیس‌های راهور ناجا نیز پرداخته می‌شود که هرروز حوالی ساعت ۱۳:۵۰ روانه آنتن شبکه دو می‌شود. 


امسال برنامه ترکیبی احوال‌پرسی را روی آنتن داشتید، علت نامگذاری این برنامه و دلیل تولید آن برای نوروز چه بود؟


این برنامه کاری از گروه خانواده شبکه دو سیماست که در ابتدا در قالب برنامه‌ای شاد و آموزنده با هدف بیان موضوعات اجتماعی و خانوادگی در قالب طنز برای حال خوب کردن مردم، از هفتم آبان ماه پنجشنبه‌ها ساعت ۲۱:۱۵ به روی آنتن رفت. بعد از آن بنا به استقبال مردم و فضای شاد برنامه، شبکه تصمیم گرفت در ایام شعبانیه که اعیاد بی‌شماری در آن وجود داشت از ۱۵ اسفند، علاوه بر پخش روتین برنامه در پنجشنبه‌ها، از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۲:۳۰ نیز این برنامه را روانه آنتن نماید که در برنامه شعبانیه، هرشب به معرفی فوتبالیست‌های قدیمی، پهلوانان خیر، کشتی‌گیرهای پیشکسوت و… پرداخته شد و همچنین آیتمی تحت عنوان چراغانی ایام شعبان در شهرهای کشورمان نمایش داده شد. 


در برنامه نوروزی احوالپرسی هم هرروز از چهره‌ها و خوانندگان دعوت کردیم تا سال جدید را که مصادف با آغاز قرن جدید است برای مخاطبان قرین نشاط و شادی سازیم. صحبت‌ها و تکه کلام‌های طنز سلیم خاطرخواه (عروسک برنامه)، اجرای مسابقه بین حضار حاضر در سالن، نمایش اقوام مختلف کشورمان و تبریک سال نو توسط دوربین برنامه که به شهرها سفر داشته و… از جمله بخش‌ های این برنامه در ایام نوروز است. 


درخصوص نامگذاری برنامه باید بگویم یکی از دغدغه‌های گروه برنامه‌ساز «احوالپرسی» این بود که همان مدت زمانی که مردم برنامه را تماشا می‌کنند، حالشان خوب شود و اسمهای مختلفی در این خصوص به ما معرفی شد تا در نهایت خانم ندا غفاری که یکی از اعضای اتاق فکر ما هستند، این نام را پیشنهاد دادند و همه پسندیدند. بعد از آن هم حامد مغروری، لوگوی برنامه را طراحی کرد. 


تاکنون ۲۹ قسمت از برنامه «احوالپرسی» از شبکه دو سیما پخش شده است و تا پایان نوروز، این تعداد به ۳۳ قسمت خواهد رسید. 


سفر به روستاها و مناطق کم‌برخوردار سختی های تولید زیادی دارد؛ چه شد که در برنامه به شهرستانها و روستاها سفر کردید و به پخش آیتمی در این زمینه پرداختید؟ 


آماری از بازداشت‌شدگان نداریم/ در مواجهه با فضای مجازی اصل را بر دروغ بگذاریم مگر اینکه نهادهای امنیتی و قضایی حقیقت را اعلام کنند
هم اکنون بخوانید

این آیتم قرار بود در ایام نوروز، یکی از آیتم‌های اصلی برنامه باشد ولی متأسفانه به دلیل حجم انبوه برنامه‌های شبکه و کاهش مدت زمان برنامه «احوالپرسی»، از هشتم فروردین این فرصت دست داد. با اینکه از پخش این آیتم دو روز می‌گذرد ولی بازخوردی که از مردم و فضای مجازی دیده‌ام، رضایت بخش است. این برنامه متعلق به همه مردم ایران است و دوربین احوالپرسی به تمام شهرها، شهرستانها و روستاها در میان اقوام مختلف رفت تا گزارش تهیه کند و با مردم به گفتگو بنشیند و برخلاف اکثر برنامه‌ها، اقوام را به برنامه دعوت نکردیم بلکه خودمان به سراغ مردم در اقوام مختلف رفتیم تا کار جدیدی ارائه داده باشیم. تاکنون آیتم‌هایی که پخش شده به شهرستانها و روستاهای لرستان و مرودشت اختصاص داشته و از این به بعد هم مخاطبان عزیز می‌توانند شاهد پخش گزارش از سایر شهرها و قومیت‌های کشور عزیزمان باشند. در این آیتم، مردمی که جلوی دوربین احوالپرسی قرار می‌گیرند، ضمن معرفی خودشان و نوع شغلی که به آن مشغولند و همچنین نمایش دامان طبیعت زیبای آن منطقه، سال نو را تبریک گفته و آرزومند سالی خوب برای همه مردم هستند. 


امسال به دلیل نزدیکی و تقارن اعیاد شعبانیه با نوروز کار تیم‌های تولید در شبکه‌ها سخت شده بود؛ این حجم از برنامه‌سازی آن هم در قالب برنامه‌ای روزانه سخت نبود؟ 


بله عملاً کار سختی بود مخصوصاً که از قبل مطلع نبودیم و برای اعیاد شعبانیه، دیر مطلع شدیم ولی با توکل به خدا، تیم قوی برنامه‌ساز، هماهنگی‌های سریع با مهمانان و… سعی کردیم برنامه‌ای تهیه کنیم که علاوه بر حال و هوای نوروزی، مورد پسند ذائقه مردم هم باشد و در زمان تماشای برنامه، لحظات شادی را در کنار عزیزانشان سپری کنند. جالب است بگویم مخاطب این توجه و ارزش‌گذاری را متوجه می‌شود و دیگر همان بیننده پذیرا و منفعل دهه ۵۰ نیست. این مخاطب امروز با همه رسانه‌ها در ارتباط است و دست به مقایسه می‌زند و ما نمی‌توانیم یک برخورد سرسری با او داشته باشیم. 


بازخورد برنامه در میان مردم چگونه بوده؟ آیا تا کنون آماری از آن دارید؟ 


فعلاً به دلیل تعطیلات، آماری از مخاطبان در سطح وسیع ندارم ولی با توجه به نظرات مردم که در جاهای مختلف با آن‌ها روبرو می‌شوم، برنامه رضایت بخش بوده و آن را پسندیده‌اند. حتی برای من باعث مباهات بود که سردار رحیمی (فرمانده انتظامی تهران بزرگ) این برنامه را دیده بودند و از آن به عنوان برنامه‌ای پرمحتوا و فرهنگی نام بردند که هم اطلاعات خوبی به مردم می‌دهد و هم نشاط خوبی را برای مردم به ارمغان آورده است. 


با توجه به تنها آماری که فعلاً می‌توانم به آن اشاره کنم، باید بگویم در تلوبیون میزان بازدید این برنامه تا نهم فروردین، حدوداً ۱۹۳ هزار بازدید را به ثبت رسانده که برای ما بسیار ارزشمند است. 


و حرف پایانی؟ 


لازم می‌دانم از راهنمایی‌های مدیر محترم شبکه جناب جعفری جلوه و مدیران دیگر شبکه تشکر کنم. همچنین از همکارانی که در برنامه «احوالپرسی» در کنارم بودند، زحمات مجری برنامه خانم ندا غفاری که علاوه بر اجرای خوبشان و پرسیدن سؤالات دقیق از مهمانان، با اتاق فکر برنامه نیز همکاری دارند و طراح عروسک «سلیم خاطرخواه» هم هستند، زحمات خانم سارا کنعانی به عنوان نویسنده و سردبیر برنامه و از همه عوامل که در تولید این برنامه یار و همراه من بودند، قدردانی کنم. امیدوارم سال جدید، سالی خوب برای مردم کشورم باشد و عزتمندانه زندگی کنند‌.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 5 =

دکمه بازگشت به بالا