مشکل دانشگاه‌ها با کاهش سرعت اینترنت همچنان ادامه دارد/ افت کیفیت آموزش مجازی با تضعیف پهنای باند

رئیس مرکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: صبح روز سه‌شنبه ما مشکل بسیار سختی داشتیم و مدام گزارش‌ها درباره قطع شدن اینترنت و بیرون پریدن از کلاس‌ها توسط دانشجویان و اساتید به ما گزارش می‌شد.


«سعید میرواحدی» رئیس مرکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره تاثیر کندی اینترنت برای یادگیری و ایجاد تنش در دانشجویان گفت: بعد از کرونا که تقریبا موجب شد همه فعالیت‌ها به صورت آنلاین شود، یک بخشی از امکانات و تجهیزات الکترونیکی دانشگاه مورد استفاده قرار گرفت اما آن اوایل بعضی از دانشگاه‌ها امکانات خیلی مناسبی نداشتند و حتی دانشگاه علامه به مرور امکانات مناسب را تهیه کرد و اکنون خودمان سرور و سامانه خیلی خوب با یک شرکت پشتیبان داریم.


وی در ادامه گفت: با این رویه ما توانستیم مشکلات را تا حدی حل کنیم اما بخش دوم ماجرا این بود که مثلاً فرض کنید شرکت زیرساخت که به ما پهنای باند می‌دهد به سایر اقشار و بخش‌های جامعه نیز پهنای باند می‌دهد، که دقیقا اکنون مشکل ما در همین جا است.


میرواحدی گفت: یعنی در حال حاضر ما در دانشگاه هیچ مشکلی نداریم و شاید در سال گذشته یک سری از دانشگاه‌ها خودشان امکانات خوبی نداشتند به همین خاطر بود که سامانه‌هایشان مشکل داشت اما حالا ما همه مشکلاتمان را حل کردیم و ماجرای اصلی این است که سرچشمه دچار مسئله شده است.


رئیس مرکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: به عنوان مثال صبح روز سه‌شنبه ما مشکل بسیار سختی داشتیم و مدام گزارش‌ها درباره قطع شدن اینترنت و بیرون پریدن از کلاس‌ها توسط دانشجویان و اساتید به ما گزارش می‌شد. برای حل موضوع با شرکت پشتیبان تماس گرفتیم و آن‌ها هم اعلام کردند که ما مشکلی نداریم مشکل از زیرساخت است.

مذاکره با اقلیم کردستان برای مقابله با تروریست‌ها بی‌نتیجه بود/ پیشروی زمینی به کردستان عراق صحت ندارد
هم اکنون بخوانید


وی اشاره کرد: این مسئله برای ما مشکل ایجاد کرده است زیرا هر کاری که از ما برآمده انجام دادیم و امکانات خوب داریم اما متاسفانه بحث اینترنت و ظاهراً مشکلاتی است که در پهنای باند وجود دارد و موجب پایین آمدن کیفیت اینترنت شده که ما را دچار مشکل کرده است. از طرفی ما هرچقدر به کاربران خود توضیح می‌دهیم که مشکل از سامانه دانشگاه نبوده و مشکل سراسری است، قبول نمی‌کنند و احساس می‌کنند که دانشگاه برای آن‌ها کم گذاشته و یا ما مشکل تجهیزات داریم. این باعث می‌شود که هم استاد و هم دانشجو از وضعیت آموزشی ناراضی باشند، که در نهایت موجب می‌شود کلاس با کیفیت خوب برگزار نشده و همه متضرر شوند.


رئیس مرکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سوال که تضعیف اینترنت چقدر موجب ایجاد تنش در دانشجویان و اساتید شده است؟ گفت: این فشار خیلی زیاد بوده است چون مشکل از سمت ما نیست. اکنون در دانشگاه علامه طباطبایی یک سامانه گفتگوی آنلاین داریم که دانشجویان یا استاد به صورت برخط اگر مشکلی داشته باشد در همین سامانه پیام می‌گذارند و همکاران ما مشکل را برطرف می‌کند. ناگهان ما با ۵۰ تا ۶۰ پیام از سوی دانشجو و استاد مواجه می‌شویم که سامانه کیفیت مناسبی ندارد.


وی افزود: وقتی دانشجو می‌خواهد وارد کلاس شود ولی نمی‌تواند، او به طور طبیعی دچار استرس شده و این استرس را بلافاصله به سامانه و کارشناسان ما منتقل می‌کند. سپس ظرف یک تا دو ساعت کل دانشگاه دچار بحران و مسئله می‌شود. ضمن اینکه کلاس‌هایی که ما برگزار می‌کنیم خیلی زیاد است و دانشگاه علامه در ماه‌های اخیر کلاس‌های شلوغی است.

ثبت آمار ازدواج و طلاق جوانان از سال ۹۲ تا سال ۱۴۰۰ در بانک اطلاعاتی/ نرخ بیکاری ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ کاهش پیدا کرده است
هم اکنون بخوانید


میرواحدی گفت: بعضا روزی هزار کلاس برگزار می‌کنیم و در لحظه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلاس در یک لحظه برگزار می‌شود. تصور کنید از این ۳۰۰ کلاس که در لحظه برگزار می‌شود فقط ۱۰ درصد آن با مشکل مواجه شود؛ یعنی ۳۰ کلاس با مشکل مواجه شده‌اند این ۳۰ کلاس هر کدام ۲۰ تا ۳۰ دانشجوی دارند که حدود ۲۰۰ و ۳۰۰ کاربر همزمان درگیر می‌شوند. ما نیز برای حل مسئله دچار تنش می‌شویم.


وی افزود: بعد از شروع آموزش حضوری ما در آینده از همین بسترهای آموزش مجازی استفاده خواهیم کرد. به عنوان مثال ما در دانشگاه یک سامانه lms داریم که این سامانه مدیریت یادگیری ما قرار است بماند تا دانشجویان از آن استفاده کنند. قرار نیست این سامانه تعطیل شود بلکه قرار است به روش‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.


میرواحدی اشاره کرد: برای این مسئله دانشگاه چند سیاست مختلف دارد، احتمالاً یکسری از دوره‌های مجازی را ما در دانشگاه راه بیندازیم و در کنار همان کلاس‌های حضوری هم اگر استاد بنا دارد کلاس جبرانی برگزار کند، می‌تواند در بستر مجازی این کار را انجام دهد.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا