موفقیت وزارت راه و شهرسازی در گرو بهینه‌‎سازی معماری نیروی انسانی است

پنجمین نشست تخصصی شورای دستگاه‌های نظارتی با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونان این وزارتخانه، به میزبانی دیوان محاسبات برگزار شد.


به گزارش ایلنا، مهرداد بذرپاش درخصوص برپایی این نشست گفت: بنابر تکلیفی که از جانب قانون ارتقای سلامت اداری در شورای هماهنگی دستگاه‌های نظارتی پیش‌بینی شده است، دیوان محاسبات کشور مسئولیت نظارت بر وزارتخانه‌های اقتصادی و زیربنایی را عهده‌دار شده که یکی از آنها وزارتخانه مهم و بسیار تاثیرگذار راه و شهرسازی است و برپایی جلساتی همچون نشست کنونی نیز در همین راستا طبقه‌بندی می‌شود.


وی با اشاره به گستردگی حیطه وظایف و ماموریت‌های قانونی در وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: تمام تلاش دیوان محاسبات بر این موضوع متمرکز است که در کنار وزارتخانه‌های دولت و یاری‌‎دهنده دستگاه‌های اجرایی باشد و مبنای عمل خود را بر تحقق واقعی شعار «پیشگیری به جای مچ‎‌گیری» قرار دهد. 


به گفته رئیس کل دیوان محاسبات کشور، در همین راستا تدوین گزارش‌های دو ماهه دیوان از عملکرد دستگاه‌ها درخصوص نحوه اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۰ از جمله اقداماتی است که نشان می‌دهد این دستگاه نظارتی، حتی‌المقدور تلاش دارد تا به جای برخورد قانونی با تخلفات، نهایت مساعدت را نسبت به نهادهای زیرمجموعه دولت به کار گیرد.


بذرپاش ادامه داد: توقع ما از مدیران و دست‌اندرکاران در وزارت راه و شهرسازی این است که نگاهی فرصت‌‎محور به پیشنهادها و گزارش‌های تخصصی دیوان محاسبات داشته باشند و فارغ از تصورات تهدیدمحور، این دستگاه نظارتی را همچون مشاوری امین و دلسوز در کنار خود ببینند.


وی با مهم قلمداد کردن الگوی نیروی انسانی در وزارتخانه راه و شهرسازی، تصریح کرد: بهینه‌سازی معماری نیروی انسانی از جمله مواردی است که باید مورد اهتمام جدی وزارتخانه باشد، چون چند وجهی بودن مسائل مبتلابه این وزارتخانه، از تخصص‌های مرتبط با حوزه مسکن و شهرسازی گرفته تا موارد حقوقی و اقتصادی، می‌طلبد تا به کارگیری نیروی انسانی و چینش هیات مدیره‌ها، با حساسیت بیشتری دنبال شود.

رضاخواه از توضیحات وزیر ارتباطات قانع شد/فرصت سه ماهه به زارع‌پور برای رفع مشکلات کسب و کارهای اینترنتی
هم اکنون بخوانید


به گفته رئیس کل دیوان محاسبات کشور، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانان متخصص و خوشفکر می‌تواند بسیاری از موانع موجود را از میان برداشته و شتاب اقدامات تحولی در وزارت راه و شهرسازی را بیشتر کند.


بذرپاش ضمن برشماری مشکلات موجود در شرکت‌های هواپیمایی خاطرنشان کرد: متاسفانه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) علی‎رغم قدمت بسیار و سوابق درخشان در ارائه خدمات، اینک دچار معضلاتی شده که نه تنها نارضایتی مردم، بلکه بی‌انگیزگی پرسنل را نیز به همراه داشته است؛ در همین راستا پیشنهاد می‌شود که با افزایش سرمایه از محل فروش دارایی‌ها، گامی اساسی در جهت اصلاح ساختار اقتصادی این بخش صورت پذیرد.


وی در توصیه‌ای خطاب به وزیر راه و شهرسازی ابراز داشت: فروش دارایی‌های دولت بالاخص در حوزه مرتبط با مسئولیت وزارت راه و شهرسازی، اقدامی است که می‌تواند در ترمیم کمبودها راهگشا باشد اما به نظر می‌رسد وزارتخانه‌ها عزم جدی برای ورود به مبحث واگذاری اموال ندارند و این اقدام را به عنوان نقطه ضعف مدیریتی تلقی می‌کنند.


رئیس کل دیوان محاسبات کشور اضافه کرد: در نگاه نظارتی ما، دیدگاه‌های سیاسی دخالتی ندارد؛ به عنوان مثال در دولت دوازدهم نیز مشورت‌ها و همکاری‌های نظارتی دیوان شامل حال برخی وزرا و مقامات دولتی شده بود.


وی با اشاره به طرح جهش تولید مسکن بیان کرد: باید دقت کرد که در زمینه ساخت و عرضه انبوه مسکن، توجه ویژه به موضوع هویت بخشی و تکرار نکردن ایرادات تجربیاتی همچون مسکن مهر، در دستورکار قرار گیرد؛ چراکه بی‌توجهی نسبت به این مقوله بالاخص در شهرهای جدید، صرفاً منجر به تولید خوابگاه‌هایی فاقد زیرساخت می‌شود که بیش از آنکه حلال مشکلات باشند، معضل آفرینند.

پاسخگویی شورای نگهبان به انتقادات درباره ثبت‌نام‌ها
هم اکنون بخوانید


علی کامیار، دادستان دیوان محاسبات کشور نیز در این نشست یادآور شد: مدیران وزارت راه و شهرسازی باید در موضوع احداث، نگهداری و بازسازی محورهای مواصلاتی اهتمام داشته و از مراعات اصول فنی و ایمنی در این بخش غافل نشوند.


وی ادامه داد: مکان‎یابی مناسب و الزام سازندگان به رعایت بایسته‌های شهرسازی درخصوص طرح ملی مسکن، از جمله توقعاتی است که وزارت راه و شهرسازی، نقش اصلی را در برآورده کردن آن ایفا می‌کند. 


در بخش دیگری از این نشست، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر از نظرات کارشناسی و تخصصی دیوان محاسبات در ارائه راهکارهای عملیاتی برای بهبود عملکرد در حوزه مسکن و حمل و نقل عنوان کرد: همواره از دیوان محاسبات طلب کمک داریم و امیدواریم تا با استفاده از راهکارها و مشورت‌های تخصصی این نهاد نظارتی، هر نوع فساد در وزارتخانه راه و شهرسازی را ریشه‎‌کن کنیم.


وی افزود: استفاده از ظرفیت بنادر کشور، تلاش در جهت عمل به وعده ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن، انجام اصلاحات در قانون نظام مهندسی، توسعه بین‌المللی حمل و نقل هوایی و توجه ویژه به مزیت‌های حمل و نقل ریلی، از جمله اولویت‌های کاری وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم خواهد بود.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 3 =

دکمه بازگشت به بالا