انتخاب‌های هیات انتخاب هوشمندانه بوده/ باید به ذائقه مردم توجه کنیم

محمد خزاعی در حاشیه بازیدید از خانه رسانه چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: اگر دهه‌های اخیر سینمای ایران را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که ما هر سال ریزش مخاطب داریم.


به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد خزاعی (رییس سازمان سینمایی) روز گذشته در حاشیه بازدید از خانه چهلمین جشنواره فیلم فجر به سوالات و ابهامات پیرامون کیفیت پایین برخی فیلم‌های راه یافته به این دوره پاسخ داد. وی با بیان اینکه باید به تنوع ژانر در سینمای ایران توجه کرد، گفت: به نظر من هیات انتخاب در مجموع انتخاب‌های هوشمندانه‌ای داشتند. سالیان سال است که به بعضی از ژانرها توجه نمی‌شود و دلیل آن هم این است که ما اصلا تولیدی در این حوزه‌ها نداشتیم. وقتی شما توجه جدی نمی‌کنید طبیعتا تولید اتفاق نمی‌افتد. وقتی شما به عنوان سیاستگذار و متولی نخواهید فیلم‌های ژانر وحشت، اکشن و کمدی را در جشنواره راه دهید و از آن‌ها حمایت کنید، طبیعتا سرمایه‌گذار و تهیه کننده و فیلمساز رغبتی ندارند که سراغ تولید این دست از آثار بروند. 


وی دادامه داد: ما سالیان سال است که فیلم تخیلی در سینمای ایران نداریم. چرا؟ همه‌ی سینمای ایران این فیلم‌های اجتماعی نیستند و حتی یک موضوعات خاص نیستند. پس این سیاست‌گذاری به نظر من خیلی هوشمندانه بود. تاثیرات این انتخاب‌ها و چیدمان را شما می‌توانید در تولیدات سال بعد ببیند. من خودم به عنوان یک روزنامه نگار، یک تهیه کننده و دبیر جشنواره این تصور را داشتیم که اگر فیلمی در فلان ژانر ساخته شود اصلا جشنواره توجهی به آن نخواهد کرد و ما را حذف می‌کند. 

دیپلم ویژه داوران جشنواره VGIK برای «نفس نکش»
هم اکنون بخوانید


رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه در سال‌های گذشته نقد این موضوع بود که توجهی به ژانرهای دیگر در سینمای ایران نمی‌شود، تصریح کرد: در دوره‌های قبلی جشنواره فجر می‌گفتند چرا فیلم کمدی نپذیرفتید؟ چرا فیلم اکشن در جشنواره نداریم؟ جنس انتقاد بیشتر به این سمت و سو حرکت می‌کرد. 


خزایی درباره حضور فیلم «لایه‌های دروغ» در چهلمین جشنواره فیلم فجر و انتقادات بسیار زیاد از کیفیت پایین این اثر، عنوان کرد: من این فیلم را ندیدم و نمی‌توانم قضاوتی درباره آن داشته باشم اما اینکه این فیلم اکشن با این سطح باید در جشنواره حضور پیدا می‌کرد یا خیر یک بحث دیگر است. من شنیدم این فیلم تولید مشترک بنیاد سینمایی فارابی و یک کشور خارجی بوده و کشور فنلاند سرمایه گذار این پروژه است. این نکته را باید عرض کنم که وقتی فیلم زیاد نداریم دچار مشکل می‌شویم. 


وی توضیح داد: وقتی مثلا ۱۰ فیلم در ژانر اکشن یا کمدی تولید شود طبیعتا ما یکی از آن‌ها را سطح کیفی خوبی دارد برای نمایش در جشنواره انتخاب می‌کنیم. من فکر می‌کنم توجه هیات انتخاب به این موضوعات هوشمندانه بوده است تا مسیر جدیدی را برای سینمای ایران باز کند. 


محمد خزاعی با اشاره به اینکه اخیرا نتایج نظرسنجی پالتفرم‌ها از مخاطبان را بررسی کرده است، تشریح کرد: خیلی از مردم ما فقط فیلم‌های تخیلی تماشا می‌کنند ولی ما اصلا روی پرده‌های سینما فیلم علمی تخیلی نمی‌بینیم. این در هدایت و سیاستگذاری اشکال جدی است. خیلی از مردم ما ژانر وحشت دوست دارند ولی در سینمای ما اینها مغفول مانده است. من فکر می‌کنم در کنار سینمای اجتماعی و کمدی باید تنوع ژانر هم ایجاد کرد. 

پیام تسلیت رئیس سازمان سینمایی برای درگذشت امین تارخ
هم اکنون بخوانید


وی اضافه کرد: ما در سینما باید به ذائقه مردم توجه کنیم. اگر این کار را انجام دادیم تعداد مخاطبین ما افزایش پیدا می‌کند. شما اگر دهه‌های اخیر سینمای ایران را بررسی کنید می‌بینید که ما هر سال ریزش مخاطب داریم. این ریزش مخاطب به این معناست که علیرغم اینکه در سال‌هایی فضای سینمای ایران خیلی هم اصطلاحا باز بوده و محدودیتی هم وجود نداشته تا جایی که کارگردان محترمی خودش می‌گوید من فکر می‌کنم در طرح برخی مضامین در فیلمم زیاده روی کردم، ولی باز هم سینمای ایران با افت مخاطب مواجه شده است. دلیل اصلی این اتفاق این است که آسیب‌شناسی نکردیم که ببینیم علایق مردم برای تماشای فیلم در سینما چه فیلم‌ها و چه ژانرهایی است. اگر این اتفاق رقم بخورد مخاطبان سینما افزایش پیدا می‌کنند و در نتیجه چرخه اقتصاد سینما نیز به گردش درخواهد آمد.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =

دکمه بازگشت به بالا