مجازات که تعیین می‌کنیم باید از سوی جامعه مورد پذیرش قرار گیرد

وی پس از بازدید از بخش‌های مختلف دادگاه‌های انقلاب اسلامی تهران ضمن حضور در جمع قضات و کارکنان اداری از زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی سرپرست دادگاه انقلاب اسلامی، قضات و کارکنان قضایی و اداری این مجموعه تقدیر کرد و با اشاره به در پیش بودن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر گفت: تاریخ انقلاب اسلامی ایران، تاریخ پرفراز و نشیبی است و اقدام‌های مقتدرانه دادگاه انقلاب اسلامی و حمایت‌های مدبرانه و دور اندیشی حضرت امام خمینی (ره) موجب تثبیت نظام اسلامی در ایران شد لذا مجموعه دادگاه‌های انقلاب ویژگی‌ها و اهمیت خاصی دارد که آن را از دیگر بخش‌ها و واحدهای قضایی متمایز می‌کند.


رئیس کل دادگستری استان تهران با تشریح اساس تشکیل دادگاه انقلاب اظهار داشت: مبنای ایجاد دادگاه انقلاب، فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) بود و فلسفه وجودی و ماموریت این دادگاه‌ها به‌صورت یک دادگاه اختصاصی در نظام دادرسی جمهوری اسلامی ایران به‌لحاظ جایگاهی که در قوانین دارد، بسیار مهم و قابل توجه است.


القاصی‌مهر با بیان اینکه دادگاه‌های انقلاب وظیفه مهمی در رسیدگی به بخشی از جرایم، مسائل و موضوعات کشور را برعهده دارد، تصریح کرد: ماموریت‌هایی که قانون‌گذار به‌طور خاص و ویژه برای این مجموعه پیش‌بیینی کرده بسیار مهم است و همین موضوعات و مسائل مهم این مجموعه را از دیگر بخش‌های قضایی متفاوت و متمایز کرده است.


وی با اشاره به نقش مهم و ویژه دادگاه انقلاب در خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن علیه امنیت کشور خاطرنشان کرد: وظیفه دادگاه انقلاب در زمینه برخورد با اقدامات و جرایمی که از سوی گروهک‌های تروریستی، جریان ضدانقلاب و نفاق علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی و به‌منظور مقابله با نظام و امنیت عمومی جامعه رخ می‌دهد، بسیار ویژه و قابل توجه است که این جرایم در این دادگاه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.


رئیس کل دادگستری استان تهران ادامه داد: قضات شریفی که در این مجموعه قلم زدند و در حوزه برخورد با جرایم، ناهنجاری‌ها و اقدامات ضدامنیتی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران میدان‌داری کردند، هم از بُعد علمی، هم اجتماعی و هم مردمی از شخصیت‌های ممتاز و ارزشمند نظام جمهوری اسلامی بوده و هستند که در سنگر قضاوت خدمت کرده و می‌کنند.


القاصی‌مهر قضات ساعی دادگاه انقلاب را نیروهایی انقلابی و حزب‌اللهی دانست که دل در گرو نظام داشته و دارند و در دفاع و صیانت از دین، آموزه‌های دینی و نظام مقدس جمهوری اسلامی از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اند. 


به گفته رئیس کل دادگستری استان تهران، برخی از این قضات شریف که به‌عنوان پیشکسوت و الگو محسوب می‌شوند، به درجه رفیع شهادت نائل شدند. شهیدان بزرگواری همچون قدوسی، لاجوردی، مقدس و… از این دست عزیزان هستند که چراغ راهی برای همه قضات هستند. 


وی با گرامی‌داشت یاد و خاطره حجت‌الاسلام والمسلمین زرگر ابراز داشت: ایشان همواره در خط مقدم مقابله با ناامنی‌ها و ضدانقلاب پیشگام بودند و تا روزهای پایانی زندگی، شاهد روحیه انقلابی ایشان بوده‌ایم. 


القاصی‌مهر افزود: این شخصیت ارجمند از دهه ۶۰ و اوایل انقلاب در میدان دفاع از انقلاب، ارزش‌ها و آرمان‌های حضرت امام خمینی (ره) و منویات مقام معظم رهبری جانانه و کاملا با حرارت و حساسیت ویژه در خط مقدم تلاش کرد و نام ایشان در تاریخ دستگاه عدلیه ماندگار شد. 


القاصی‌مهر اضافه کرد: کسانی که در این مجموعه فعالیت می‌کنند جز برای ادای تکلیف و دفاع از آرمان‌ها، آموزه‌های دین اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی انگیزه دیگری ندارند. 

الیوت آبرامز: بعد از انتخابات آمریکا ایران آماده مذاکره خواهد بود
هم اکنون بخوانید


وی یکی از شاخصه‌های دادگاه انقلاب را خدمت بزرگان و پیشکسوتان نظام مقدس جمهوری اسلامی در جهت دفاع و صیانت از نظام مقدس جمهوری اسلامی در این سنگر دانست و خطاب به قضات دادگاه انقلاب بیان کرد: در حال حاضر صیانت و دفاع از امنیت جامعه، ارزش‌های نظام و انقلاب اسلامی با قلم شما صورت می‌گیرد و لذا همین موضوع اهمیت کار شما را دوچندان می‌کند.


رئیس کل دادگستری استان تهران بر لزوم ایستادگی «قاطع» و «همه‌جانبه» قضات دادگاه انقلاب بر دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی تاکید کرد و یادآور شد: دشمن همواره به‌دنبال راه نفوذی می‌شود که بتواند بر آراء و تصمیمات قضایی قضات دادگاه انقلاب اثر بگذارد؛ لذا اگر راه نفوذی پیدا کند، قطعا برای اعمال دشمنی خود دریغ نخواهد کرد؛ بنابراین نوع مواضع، تصمیم‌گیری و برخوردهای قضات دادگاه انقلاب در رسیدگی‌های عادلانه قضایی، صدور آراء و احکام متقن و قاطع در راندن دشمن از مواضع شومی که نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی دارد، موثر است. 


به گفته القاصی‌مهر، ممکن است رسیدگی‌ها و صدور آراء قضایی برای ما قضات یک رویه معمول و عادی باشد، اما باید توجه داشت، رایی که بعضا توسط یک قاضی دادگاه انقلاب صادر می‌شود توسط دشمن و ضدانقلاب مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؛ لذا دادگاه انقلاب، سنگر دفاع از نظام و انقلاب اسلامی است که وظیفه صیانت از خون شهدا و ایثارگری‌های ایثارگران را برعهده دارد و این رسالت بسیار مهمی است که همه ما در این مجموعه بر عهده داریم. 


وی با تاکید بر وجود تمایز در نگاه و دیدگاه قضات دادگاه انقلاب عنوان کرد: زمانی‌که قصد داریم با دشمنان قسم‌خورده نظام برخورد کنیم، طبیعی است که دشمن از هیچ اقدامی علیه ما دریغ نمی‌کند و دست به هر کاری اعم از ترور، تخریب و تهدید می‌زند؛ لذا در این میدان و عرصه جهاد، وجه تکلیفی که در بخش دستگاه قضایی بر عهده ما قرار داده شده بسیار مهم است. 


رئیس کل دادگستری استان تهران فعالیت در مجموعه دادگاه انقلاب را معامله با خدا و قدم نهادن در مسیر شهدایی همچون شهید سلیمانی دانست و گفت: حقیقتا افرادی که در دادگاه انقلاب فعالیت می‌کنند در خط مقدم پاسداشت و صیانت از خون شهدای عزیز هستند. قضاتی که در اینجا خدمت می‌کنند به‌معنای واقعی جان‌فشانی می‌کنند و مسئولان قضایی نیز باید قدردان زحمات و تلاش‌های آن‌ها باشند. 


القاصی‌مهر قضات دادسرا و دادگاه انقلاب را سرمایه‌های نظام جمهوری اسلامی دانست و اظهار داشت: لازم است که حتما از شان و خدماتی که توسط این قضات شریف ارائه می‌شود، صیانت و حمایت شود. من نیز به‌عنوان کسی که مسئولیت مدیریت استان را برعهده دارم، از تک تک عزیزان در این مسیر و در این خط مقدم خدمت به نظام و انقلاب حمایت و دفاع خواهم کرد. 


وی با تاکید بر لزوم اهتمام و توجه بیشتر در رسیدگی‌های قضایی به پرونده‌های مطروحه در دادگاه انقلاب تصریح کرد: اکثر پرونده‌های دادگاه انقلاب پرونده‌هایی هستند که شاکی خصوصی ندارد؛ لذا ما از دو جهت مسئولیت داریم، اول اینکه قاضی چه در دادسرا و چه در دادگاه باید در کمال «بی‌طرفی» موضوع را مورد رسیدگی قرار دهد و از طرف دیگر مراقب و مواظب باشد که تصمیمات بر مدار «عدل» و «انصاف» صورت گیرد تا حقی از کسی ضایع نشود؛ چرا که اگر در عدلیه نظام مقدس جمهوری اسلامی تناسب و تعادل در صدور آراء قضایی رعایت نشود، ما در قبال آن فرد مسئولیم. 

طرح اصلاح ساختار بودجه در موعد مقرر به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه تقدیم شد
هم اکنون بخوانید


رئیس کل دادگستری استان تهران افزود: گاهی اوقات تصمیمات قضایی ممکن است عادلانه باشد، اما منصفانه نباشد و یا منصفانه باشد، اما عادلانه نباشد؛ لذا قاضی باید به‌نحوی عمل کند که «عدل» و «انصاف» در کنار یکدیگر قرار گیرد. 


القاصی‌مهر بر لزوم رعایت تناسب بین مجازات و نوع جرم در دستگاه قضایی توسط قضات تاکید و تصریح کرد: مجازاتی که تعیین می‌کنیم باید از سوی جامعه مورد پذیرش قرار گیرد و نباید در تصمیم‌گیری‌های قضایی دچار افراط و تفریط شویم. 


وی با بیان اینکه احکامی که از سوی عدلیه صادر می‌شود به‌نام نظام جمهوری اسلامی، حکومت اسلامی و حتی دین گذاشته می‌شود، خاطرنشان کرد: تناسب میان جرم و مجازات و تعیین مسئولیت بر اساس انصاف و عدالت از جمله موضوعاتی است که باید مورد پذیرش عقلا، خواص و عوام باشد و این مهم‌ترین وظیفه دینی، انسانی و قانونی همه ما در مجموعه دستگاه قضا است. 


رئیس کل دادگستری استان تهران اضافه کرد: آمارهای مربوط به دادگاه انقلاب از حیث میانگین وارده و مختومه به نسبت دیگر مجتمع‌های قضایی نه تنها بیشتر نیست بلکه کمتر هم هست و مانده شعب نیز قابل دفاع است. 


القاصی‌مهر با بیان اینکه اغلب شعب دادگاه انقلاب کمتر از ۲۰۰ فقره پرونده مانده دارند و این در حالی است که برخی از پرونده‌ها به اقتضاء، نیاز به بررسی و زمان بیشتری دارد، ابراز داشت: امید داریم تا پرونده‌های موجود نیز ظرف چند ماه آینده تعیین تکلیف شوند. 


وی با اشاره به تعیین تشریفات خاص برای هر حکم به‌منظور استفاده از تاسیسات ارفاقی از سوی قانون‌گذار بیان کرد: در خصوص اعطاء آزادی مشروط به محکومان، حتما باید موضوع به تایید دادستان برسد و صلاحیت فرد محرز شود و باید اطمینان حاصل شود که شخص مجددا مرتکب جرم نمی‌شود. 


رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه عفو مقام معظم رهبری در مناسبت‌ها بر مبنای آموزه‌های دینی و نظام ولایی ما است، یادآور شد: فردی که استحقاق لازم را دارد باید آزادی مشروط به او تعلق گیرد و در استفاده از پابند الکترونیک نیز استحقاق فرد باید مورد ارزیابی قرار گیرد. 


القاصی‌مهر با بیان اینکه پرونده‌های مطرح در دادگاه انقلاب حاصل کارکرد دستگاه‌های امنیتی و حفاظتی است، عنوان کرد: سیستم امنیتی و اطلاعاتی کشور بر اساس قانون دارای ماموریت‌هایی است و ما نمی‌توانیم نسبت به اقدامات و گزارشات واصله از این دستگاه‌ها و نهادها بی‌توجه باشیم و این امر با استقلال قاضی منافاتی ندارد و در عین حال قاضی دادگاه در مقام صدور حکم و تصمیم گیری جز به خدا و قانون به چیز دیگری توجه نکند و مستقلا و عادلانه تصمیم گیری کرد. 


وی با بیان اینکه باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که خروجی پرونده منطبق بر قانون و از استحکام کافی برخوردار باشد، گفت: دادنامه، هویت و شناسنامه قاضی است و قاضی بر اساس آن سنجیده می‌شود؛ لذا تصمیم قاضی باید مطابق دستور قانون‌گذار و مورد رضای خدا باشد. 


در پایان بازدید رئیس کل دادگستری و در نشست با قضات دادگاه انقلاب سید محمد تقوی سرپرست دادگاه انقلاب اسلامی تهران گزارشی از اقدام‌های صورت گرفته ارائه کرد. 


همچنین قضات و کارکنان دادگاه انقلاب نیز به بیان برخی مشکلات و نظرات خود پرداختند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 3 =

دکمه بازگشت به بالا