لزوم ورود خیرین به حوزه نگهداری و توانمندسازی معتادان متجاهر

دادستان کل کشور گفت: به نهضت خیرین هم در آماده کردن بستر و هم حرفه آموزی و هم ایجاد اشتغال برای معتادان متجاهر نیاز داریم.


به گزارش خبرنگار ایلنا، “محمد جعفر منتظری” دادستان کل کشور در مراسم افتتاحیه فاز دوم مرکز نگهداری  درمان و توانمندسازی مهر سروش که صبح امروز با حضور سردار کریمی رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر انتظامی کشور، اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، گفت: قرآن کریم می فرماید کسی که یک انسان را زنده کند و زنده نگه دارد گویا همه انسانها را زنده نگه داشته است.


وی ادامه داد: امروز یکی از بزرگترین آسیبهایی که ما در جهان و کشور خودمان  با آن مواجه هستیم مسئله اعتیاد است و متاسفانه عده‌ای که به دنبال سود و منافع مادی خودشان هستند از تولید کنندگان تا حاملان و فروشندگان جوان‌های فراوانی را برای مطامع و نیل به اهداف شیطانی خودشان با آتشی می سوزاندند که یک زندگی توام با مرگ تدریجی است.


وی ادامه داد: جوانان عزیز مخاطب من شما هستید شما به آتش برافروخته عده ای بی وجدان بی شرف که به دنبال منافع خودشان هستند گرفتار شدید کشورها ملتها خانواده ها در این آسیب جدی و بلای خانمان‌سوز دچار چه مشکلاتی که نیستند می بینیم که اعتیاد چه آثار مخربی دارد. همه می دانیم آمار معتادان و گرفتاران به دام اعتیاد زیاد است مخصوصا معتادان متجاهر که از خانواده ترد شده اند عنصری مضر برای خانواده و محل هستند و گرفتار کارتن خوابی می شوند و انسانهای دلسوز را می سوزاندند و مسئولان را دچار غم و اندوه می کنند که چرا این وضعیت در شهر وجود دارد. چه باید کرد؟


وی ادامه داد:‌ یک اراده و عزم جزم و تصمیم جدی برای دست اندرکاران امر مبارزه با مواد مخدر لازم است اینکه ما می بینیم برخی از چرخهای این ماشین می لنگد به دلیل این است که تعامل و همکاری را نداریم و تکلیفی که برعهده داریم را به درستی انجام نمی دهیم کار سنگین است اما چرا باید شاهد باشیم فلان دستگاه یا بخش به وظیفه قانونی خود توجه نمی کند. اینکه قانونگذار در این زمینه یک‌ ستاد را تشکیل داده یک پیام و یک هدف دارد.

دستگیری ۹ شکارچی غیرمجاز در شمیرانات طی سال گذشته
هم اکنون بخوانید


دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: یکبار در سالیان پیش من گفتم چند بار این ستاد با حضور رییس جمهور تشکیل جلسه دادند اگر ما امروز شاهد این نابسامانی در جامعه هستیم معلول عدم همکاری دستگاه‌های مختلف بوده و امیدوارم در این دولت شاهد تلاش بیشتر دستگاه‌ها در این زمینه باشیم. اما باید در مرحله اول برای پیشگیری تلاش کنیم و پیشگیری را مقدم بدانیم پیشگیری در مسایل بهداشت و درمان هم مقدم بر درمان است. در این بیماری منحوس کرونا اینکه تاکید می شود از واکسن استفاده کنید برای پیشگیری است که مردم دچار کرونا نشوند.


وی ادامه داد: باید باب گسترده تری برای پیشگیری در ستاد مبارزه با مواد مخدر بگشایید اگر هزینه بیشتری در پیشگیری کنید بهتر است از هزینه ای که اینجا برای ساخت سالن بشود. برای ما دردآور است که تعداد قابل توجهی از شهروندان به آتش اعتیاد می سوزند.


 وی ادامه داد: در مرحله اول بحث پیشگیری است اما انسانهایی گرفتار شده اند و باید آنها را نجات داد. اولین عامل در مکان این افراد اراده و تصمیم و خواست این افراد است و باید تلاش کنیم این افراد را به اراده و تصمیم برسانیم و خودشان بخواهند و گرنه ۶ ماه یکسال اینجا هستند و بعد دوباره بیرون از اینجا به اعتیاد بر می گردند نکته دوم این است که زمینه درمان این افراد را فراهم کنیم.البته در این عرصه کارهای زیادی انجام شده است.


دادستان کل کشور با اشاره به نکته سوم گفت: وقتی ما بستر و زمینه را برای درمان این افراد آماده کردیم باید برنامه برای این افراد داشته باشیم یکی از مولفه های بسیار موثر برای انسانهای گرفتار وجود افراد خیر است. خیرین توجه داشته باشند که انسانهای گرفتاری را از منجلاب اعتیاد نجات می دهند و این ارزش کمی نیست مدرسه ساختن حسینیه ساختن همه کار خیر است اما شاید در جامعه ما این کار نیفتاده باشد که خیرین ما نهضتی داشته باشند برای جامعه ای که گرفتار اعتیاد شده اند. متاسفانه به دلایل مختلف در سراسر کشور فقدان مراکز ماده ۱۶ داریم و امکانات محدود است. اگر برنامه ریزی دقیق از سالهای قبل شده بود امروز شاهد در سراسر کشور شاهد این مقدار نیاز برای مراکز نگهداری باشیم.

ضرورت بازسازی ۴۰۰ واگن مترو/ لزوم تامین حداقل ۴ هزار اتوبوس جدید برای تهران
هم اکنون بخوانید


وی ادامه داد: به خاطر همین فقدان ناچاریم معتادان متجاهر را رها کنیم و یا باید به زندان ببریم معتاد متجاهر نباید به زندان برود بلکه باید درمان شود و توانمند شود.  


وی ادامه داد: کسانی که در خارج از این مراکز هستند، می توانند به این قشر کمک کنند و این افراد را به کار بگیرند و تلاش کنند که به آنها نظارت کنند. به نهضت خیرین هم در آماده کردن بستر و هم حرفه آموزی و هم ایجاد اشتغال برای این افراد نیاز داریم. بنده در دستگاه قضایی هرچه که از ما بربیاید را انجام می دهیم.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا