یارانه برق از فردا عادلانه می‌شود

مصوبه دولت در خصوص اجرای بند “ی” تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ درباره آیین‌نامه تعرفه برق از فردا اول بهمن اجرا می‌شود که بر اساس آن یارانه انرژی برق از این پس عادلانه و هدفمند خواهد بود.


به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، یارانه برق تاکنون بر اساس میزان مصرف پرداخت می‌شد و مشترکانی که برق بیشتری مصرف می‌کردند از یارانه بیشتری برخوردار بودند، اما از این پس، آن بخش از انرژی برق که در چارچوب الگو مصرف می‌شود یارانه دریافت می‌کند و یارانه پرمصرف‌ها برای آن بخشی که بیش از الگو مصرف می‌کنند به صورت پلکانی کاهش می‌یابد.


بر اساس این آیین‌نامه که با هدف ترغیب پرمصرف‌ها برای مصرف بهینه و در چارچوب الگوی برق اجرا می‌شود، تعرفه مشترکانی که در چارچوب الگوی برق انرژی مصرف می‌کنند با یارانه کامل و بدون تغییر محاسبه خواهد شد.


بر اساس این‌ گزارش، پنجم دی‌ماه هیئت وزیران با استناد به حکم مندرج در بند (ی) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان را تعیین و اجرای آن از اول بهمن را به وزارت نیرو ابلاغ کرده است.


طبق این آیین‌نامه، مشترکانی که زیر الگوی مصرف تعیین شده برای هر منطقه برق مصرف می‌کنند، مشمول هیچ افزایش قیمتی نشده و همچنان برق را به قیمت یارانه‌ای استفاده می‌کنند؛ اما مشترکانی که بیشتر از الگو برق مصرف می‌کنند به صورت پلکانی و در سطوح ۱.۵، ۲ و بیش از دو برابر الگو، یارانه ایشان کاهش یافته و حذف می‌شود.

سرنوشت قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان به کجا می‌رسد؟
هم اکنون بخوانید


گفتنی است، در حال حاضر بر اساس آخرین آمار و اطلاعات، بیش از ۷۵ درصد مشترکان این صنعت تا سقف الگو، برق مصرف کرده و مابقی مصرف‌کنندگان بالاتر از سقف الگو از این انرژی مهم استفاده می‌کنند، که تعداد بسیار معدودی از این مشترکان با بی‌توجهی به میزان استفاده خود از انرژی کلیدی برق، بیش از ۲ تا چندین برابر بالاتر از الگوی تعیین شده، برق مصرف می‌کنند.


البته در این آئین‌نامه تغییرات انجام شده در بخش نظام تعرفه‌گذاری برق نسبت به تشویق مشترکان کم مصرف نیز اقدام کرده است، به‌طوری‌ که اگر مشترکان در ۴ ماه گرم سال مصرف خود را زیر الگوی مصرف منطقه خود قرار داده و نسبت به دوره مشابه سال قبل کمتر برق مصرف کنند، از پاداش مدیریت مصرف بهره‌مند می‌شوند.


بر اساس این گزارش، برای نمونه اگر مشترکی که امسال ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه در فصل گرم برق مصرف کرده است و سال آتی در زمان مشابه ۲۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف نماید و در نتیجه ۱۰۰ کیلووات ساعت کمتر از الگو از برق استفاده کند، از یک پاداش کم‌مصرفی برابر نرخ هزینه تامین برق برای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی بهره‌مند خواهد شد، و در صورتی که این کاهش مصرف در ایام پیک مصرف برق کشور باشد این پاداش به ۲ برابر افزایش می‌یابد و حتی امکان رایگان شدن قبض برق مصرفی این مشترک وجود دارد.


این گزارش می‌افزاید، تمامی مشترکان برق می‌توانند با پیش‌بینی و انتخاب پله مصرف خود کمتر از مصرف سال گذشته، ۵ درصد تخفیف در کل مبلغ صورتحساب خود دریافت نمایند.

نظر نوبخت درباره کاهش قیمت بنزین در بودجه سال ۹۹
هم اکنون بخوانید


لازم به ذکر است، الگوی مصرف در ماه‌های غیر گرم سال برای کل کشور ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه بوده و در فصل گرم برابر ۳۰۰ کیلووات ساعت در مناطق عادی و برای مناطق گرمسیر با توجه به میزان دمای هوا و پایداری گرما و میزان رطوبت تا چندین برابر مناطق عادی تعیین شده است.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 12 =

دکمه بازگشت به بالا