دمشق در سال ۲۰۲۱ در مسیر پیروزی قرار گرفت/ موافقت بین‌المللی با انتقال گاز و برق به لبنان، قانون سزار را در هم شکست/ پیروزی انتخاباتی اسد، دشمنان را وادار به اعتراف به شکست کرد

تحلیگر سیاسی سوریه سال ۲۰۲۱ را آغاز مسیر پیروزی دمشق در خط سیاسی، اقتصادی و نظامی توصیف کرد.


«جمعه العیسی» تحلیلگر سیاسی سوریه در تشریح پرونده این کشور در سالی که گذشت، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اعتماد نو به نقل از ایلنا گفت: سال ۲۰۲۱ که برای بیشتر شهروندان سوری طولانی سپری شد، حوادث و رویدادهای فراوانی را به همراه داشت. از نظر نظامی، بسیاری از مناطق تحت اشغال تروریست‌ها با حمایت قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی آزاد شدند. آزادسازی مناطق در دو جبهه پیش رفت که یا از طریق نبردها و مبارزه‌های ارتش جمهوری عربی سوریه به اتفاق متحدان در مناطق غرب و شمال غرب از حماه، حومه حمص، بادیه پالمیرا تا حومه دیرالزور و حومه حلب و ادلب صورت گرفت به گونه‌ای که نیروهای فراوانی از ارتش به اطراف شهر منبج در حومه حلب و اطراف شهر خان‌شیخون در حومه ادلب رسیدند یا اینکه این نبردها به سمت شرق و شمال شرق سوریه امتداد پیدا کرد و ارتش عربی سوریه وارد منطقه عین عیسی شد و تا جاده بین المللی «ام۴» در حومه استان رقه پیشروی کرد.


این تحلیلگر سوری ادامه داد: از سوی دیگر نیز به فرمان «بشار حافظ اسد» رئیس‌جمهوری سوریه، مسیر حل و فصل اختلافات و آشتی باز شد و تاثیر آن در جنوب سوریه به ویژه با آزاد سازی استان درعا و حومه آن کاملا مشهود بود. در ادامه نیز، چرخ آشتی مسیر خود را کامل کرد و به حومه استان دیرالزور و از آنجا به المیادین و البوکمال رسید و همه نگاه‌ها معطوف به جزیره سوریه شد.

گفت‌وگوی استولتنبرگ و اردوغان درباره عضویت سوئد و فنلاند در ناتو
هم اکنون بخوانید


وی افزود: از بُعد سیاسی نیز جهانیان با حضور جمعیتی انبوه برای انتخاب بشار اسد به عنوان رئیس‌جمهوری در داخل کشور و سفارتخانه‌های خارج از کشور شگفت‌زده شده و به این نکته اساسی پی بردند که هیچ گریزی از اعتراف به شکست نقشه‌های دشمنان برای سقوط سوریه و رهبری آن وجود ندارد. به طوری که پس از انتخابات و به صورت غیر مستقیم شاهد شکل‌گیری فضای بازی در جهان عرب برای بازسازی سوریه هستیم. این در حالی است که پیش از این همه بر طبل سرنگونی سوریه و خروج آن از محور مقاومت می‌زدند. در تغییر نگرش عرب‌ها به سوریه امارات تنها یک نمونه از موارد بسیاری بود که خواهان بازگشت دمشق به کرسی خود در اتحادیه عرب و ایفای نقش به عنوان یک عضو مهم در این جامعه گسترده شده است.


الهیسی خاطرنشان کرد: ما نباید از اهمیت موافقت بین‌المللی و منطقه‌ای برای اجازه به لبنان به منظور  انتقال گاز و برق از اردن و مصر از طریق سوریه غافل شویم. این تصمیم به خودی خود نقض قانون سزار است و مهر تأییدی بر پیروزی‌های تدریجی دولت به شمار می‌رود. این مجوز، در حقیقت اعتراف به پیروزی محور مقاومت و شکست قیصر آمریکاست و البته ریشه این شکست با اقدام جمهوری اسلامی ایران به انتقال سوخت از طریق سوریه برای امدادرسانی به لبنان شکل گرفت که سرانجام، الگویی شد برای انتقال برق و گاز از مصر و اردن. 


به طور خلاصه باید بگویم که سال ۲۰۲۱ برای سوریه سال پیروزی نظامی، سیاسی و اقتصادی بود. امیدواریم سال ۲۰۲۲ آزادسازی کل جغرافیای سوریه از دست تروریست‌ها و نیروهای اشغالگر خارجی را برای کشور رقم بزند.

تکرار شکست آمریکا و عربستان، این بار در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی
هم اکنون بخوانید


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 14 =

دکمه بازگشت به بالا