تاکید داریم که راه‌آهن شلمچه به بصره در اسرع وقت عملیاتی شود/ در خصوص مذاکرات هسته‌ای با وزیر و مقامات عالیرتبه عراق در مشورت هستیم/ روابط تهران و بغداد در همه سطوح راهبردی است


تاکید داریم که راه‌آهن شلمچه به بصره در اسرع وقت عملیاتی شود/ در خصوص مذاکرات هسته‌ای با وزیر و مقامات عالیرتبه عراق در مشورت هستیم/ روابط تهران و بغداد در همه سطوح راهبردی است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: گفت‌وگوهایی در خصوص افغانستان داشتیم و همچنین در خصوص آخرین وضعیت مبارزه با تروریسم و مذاکرات هسته ای ایران صحبت کردیم و ما در خصوص مذاکرات هسته‌ای با وزیر و مقامات عالیرتبه عراق در مشورت هستیم.


به گزارش پایگاه خبری اعتماد نو به نقل از ایلنا، حسین امیرعبداللهیان در  نشست خبری مشترک با فواد حسین گفت: ضمن خیرمقدم به وزیر امور خارجه و هیات عالیرتبه همراه ایشان مطرح می‌کنم که ما امروز در ترکیب هیات همراه ایشان برخی مسئولین امنیتی را داریم و همچنین با جناب آقای وزیر گفت‌وگوهای دقیق را پیرامون مساله‌های قابل پیگیری داشتیم. توافق شد که وزیر راه و شهرسازی به بغداد سفر کنند و تاکید داریم که راه‌آهن شلمچه به بصره در اسرع وقت عملیاتی شود. 

وی ادامه داد: در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی بر روی همکاری کمیسیو‌ن‌های قضایی تاکید کردیم که با سرعت بیشتری پیگیری شود؛ خرسند هستیم که در آستانه دومین سال شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس اخبار خوبی را از آقای وزیر در خصوص خروج قطعی نیروهای نظامی آمریکا شنیدیم. 

وی افزود: ما در خصوص لغو روادید عام گفت‌وگو داشتیم و آمادگی داریم بحث لغو روادید عام در کنار روادید سفر هوایی را عملیاتی شود و این از سمت جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و آقای وزیر گفتند مقامات ذی ربط این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: گفت‌وگوهایی در خصوص افغانستان داشتیم  و همچنین در خصوص آخرین وضعیت مبارزه با تروریسم و مذاکرات هسته ای ایران صحبت کردیم و ما در خصوص مذاکرات هسته‌ای با وزیر و مقامات عالیرتبه عراق در مشورت هستیم.

سوال نمایندگان از زنگنه/ بررسی تقاضای تشکیل کمیسیون ویژه رسیدگی به حوادث آبان ماه
هم اکنون بخوانید

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی درباره روابط ایران و عراق و همچنین مبالغ ایران در بانک‌های عراق گفت: دو کشور از روابطی درهم تنیده برخوردار هستند؛ آمار رفت‌وآمد اتباع دو کشور سالانه بالغ بر ۴ میلیون نفر است و شاید مشابهی در دنیا نداشته باشد. در زمینه صادرات برق و گاز روابط خوبی میان دو کشور وجود دارد. پروژه‌های متعددی از سوی ایران در عراق در حال اجرا است و یکی پروژه ساخت نیروگاه در بصره است. توافق کردیم در پایانه‌های مرزی تردد ترانزیتی تسهیل شود. گفت و گو هایی در خصوص اهمیت بازگشایی مرز بوکمال داشتیم که می تواند مشکلات غذایی و دارویی کشور سوریه از آن مسیر صورت بگیرد. در مجموع روابط اقتصادی، فرهنگی و گردشگری در همه حوزه‌ها تداوم دارد. روابط تهران و بغداد در همه سطوح راهبردی است. 

امیرعبداللهیان در خصوص روند مذاکرات وین گفت: توانستیم بعد دو دور گفت وو گو به سندی واحد برسیم در مذاکرات پیش روی ما در مجموع موضع برخی کشورهای اروپلیی به ویژه فرانسه را سازنده ندیدیم و توقع ما این است که فرانسه بر مسیری سازنده تمرکز کند. مشکل بعدی این است که سه کشور اروپایی هیچ ابتکار جدیدی از خود نشان ندادند اما در مذاکراتی پر چالش موفق شدیم نظرات ایران را در پیش‌نویسی که در هفته آینده به مذاکره گذشته می‌شود به تائید ۱+۴ برسانیم.

وی افزود: ما نقش نماینده اتحادیه اروپا یعنی آقایان مورا و بوررل را در مذاکرات را سازنده می‌دانیم. طرف‌های مقابل ما بدانند ایران زیر بار دادن شش امتیاز و گرفتن یک امتیاز نخواهد رفت. به آمریکا و سه کشور اروپایی می‌گوییم اگر می‌خواهید نگرانی شما در خصوص پیشرفت‌های اعتماد نو به نقل از برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران رفع شود، باید کل تحریم‌های علیه ایران لغو شود. 

دیدار خداحافظی سفیر مکزیک با ظریف
هم اکنون بخوانید

وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی در خصوص موضوع حق‌آبه ایران گفت:‌ هفته گذشته هیأتی از وزارت نیرو به ترکیه سفر داشت و این موضوع در دستورکار ثابت ایران و عراق قرار دارد. فؤاد حسین به خوبی اشاره کرد بحران آب در منطقه موضوع جدی است. پیشرفت‌های خوبی در رودخانه اروندرود و لایروبی آن حاصل شده است و در مورد سدسازی ها در منطقه و نحوه بهره‌برداری از رودهای مرزی گفت‌وگوهای ثابت ایران ادامه می‌یابد و امیدواریم با توجه به وجه مشترک بین ایران، عراق، سوریه و ترکیه در استفاده از برخی از رودها وجود دارد امیدواریم به نتیجه مرضی‌الطرفین برسیم.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا