گرد و خاک قانونگذاران آمریکایی علیه "خروج سمبل‌شده" بایدن از افغانستان

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، میچ مک کانل در بیانیه‌ای گفت: خروج سمبل شده دولت بایدن از افغانستان، شامل تخلیه سراسیمه آمریکایی‌ها و افغان‌های در معرض خطر از کابل، یک ناکامی شرم آور برای رهبری آمریکاست.

شماری از قانونگذاران جمهوریخواه آمریکا تقصیر وخامت اوضاع در افغانستان را به گردن جو بایدن انداخته‌اند که آوریل اعتماد نو به نقل از برنامه خروج نظامیان از این کشور را طبق توافقی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا با طالبان عقد کرده بود، اعلام کرد.

در جریان جلسه روز یکشنبه، قانونگذاران جمهوریخواه کنگره از بایدن به تندی انتقاد کردند. استیو اسکالیس، هماهنگ کننده اقلیت جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا تصاویری از پرواز بالگردهای چینوک بر فراز کابل برای تخلیه کارکنان سفارت این کشور از کابل را با خروج آمریکا از ویتنام مقایسه کرد و این تحولات را “لحظه سایگون رئیس جمهور بایدن” خواند.

اسکالیس به سی.بی.اس گفت: وقتی می‌بینید سفارت ایالات متحده در حال تخلیه است، وضعیت بسیار وخیمی وجود دارد. در واقع شما چند روز پیش رئیس جمهور بایدن را داشتید که میگفت این را نمی‌بینید که هلیکوپترها مانند سایگون (پایتخت ویتنام) سفارت را تخلیه می‌کنند، اما اکنون ما با این وضعیت رو به رو هستیم.

مایکل مک کال، از اعضای ارشد جمهوریخواه در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان هم گفت، بایدن بابت این ماموریت خروج “دستانش به خون آغشته خواهد شد.” مایکل مک کال به سی.ان.ان گفت: آنها قدرت طالبان را کامل دست کم گرفتند.

میچ مک کانل هم در حمله روز یکشنبه خود به بایدن کوتاهی نکرد و نوشت که رئیس جمهور مسئول “فروپاشی عظیم” کابل است. این جمهوریخواه آمریکایی گفت: مشارکت دو دهه‌ای آمریکا در افغانستان مولفان زیادی داشته است. بنابراین اشتباهات راهبردی در طول این مسیر رخ داده است. وقتی رهبرانی از هر دو حزب تهدید می‌کردند که سیاست را بر واقعیت در عرصه میدانی و اصلی ترجیح می‌دهند، هرگز از ابراز صریح عقاید خود دریغ نکرده‌ام. اما با فروپاشی عظیمی که کارشناسان ما پیش بینی می‌کردند امروز در کابل رخ خواهد داد، مسئولیت آن مستقیما بر دوش فرمانده کل قوای کنونی ماست.

جایزه ۵ میلیون دلاری پامپئو در ازای دستگیری رئیس دیوان عالی ونزوئلا
هم اکنون بخوانید

مک کانل گفت، در حالی که آمریکا “هنوز این قابلیت را دارد که اثرات آن را تعدیل کند، یک حضور میدانی برای رسیدن به این هدف لازم است.”

او در پیامی تاکید کرد: لازم نبود اینطور اتفاق بیفتد. ایالات متحده این ظرفیت را داشت که از این فاجعه جلوگیری کند. ما هنوز این ظرفیت را داریم که آثار آن را کاهش دهیم، اما بدون حضور میدانی یا حضور شرکای محلی، دفاع از سرزمین مادری در برابر القاعده در حال ظهور بسیار دشوارتر خواهد بود. احتمال بازگشت القاعده و طراحی حملاتی از افغانستان رو به رشد است. همه آمدن آن را می‌بینند غیر از همین رئیس جمهوری که چند هفته پیش علنا و قاطعانه این تهدیدات را رد کرد. پیامدهای استراتژیک، بشردوستانه و اخلاقی این زخم خودکرده به کشور ما صدمه می‌زند و ما را از چالش‌های دیگر در سالهای آینده منحرف می‌کند.

دیگر قانونگذاران جمهوریخواه هم تقصیر وخامت اوضاع در افغانستان را به گردن بایدن و دولت ترامپ انداختند. لیز چنی در بیانیه‌ای گفت که “فاجعه ترامپ – بایدن در افغانستان با مذاکره دولت ترامپ با تروریست‌ها و وانمود کردن آنها برای شریک شدن در صلح آغاز شد و با تسلیم شدن آمریکا به پایان می‌رسد زیرا بایدن کشور را به دشمنان تروریست ما واگذار می‌کند.”

سناتور بن ساس جمهوریخواه، “دکترین ضعیف ترامپ-بایدن” را مورد انتقاد قرار داد که به گفته او با سیاست‌های خارجی این دو دولت شکل گرفت و “عامدانه تصمیم گرفته شد تا در این درگیری در افغانستان شکست بخوریم.”

همچنین مایک پامپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا یکشنبه به فاکس نیوز گفت با وجود اینکه دولت ترامپ برای مذاکره با طالبان درباره خروج خود تلاش میکرد اما “هرگز به طالبان اعتماد نداشت.”

لغو قرار پیگرد وزیر دفاع سابق مکزیک در آمریکا و بازگشتش به کشور
هم اکنون بخوانید

به طور کلی قانونگذاران جمهوریخواه آمریکا معتقدند که بایدن مقصر وضعیت به وجود آمده است چون اعتماد نو به نقل از برنامه خروج در نهایت زیر نظر او اجرایی شد. اسکالیس، هماهنگ کننده اقلیت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا گفت که تسلط طالبان “پیام نگران کننده‌ای را به متحدان ما در سراسر جهان ارسال می‌کند.”

همچنین کوین مک کارتی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان در تماسی با اعضای کنگره با حضور وزیر خارجه و وزیر دفاع آمریکا این وضعیت خروج را “مایه ننگ” خواند. مک کارتی گفت: من خشمگین هستم و میخواهم بدانم اشرف غنی کجاست. دولت بایدن هیچ طرح مشخصی در زمانی که اعتماد نو به نقل از برنامه خروج نظامیان آمریکایی را اعلام کرد، نداشت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا