هورالعظیم خشک شود، ریزگردها مردم خوزستان را بیچاره می‌کند

قاسم سلیمانی‌دشتکی در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار خوزستان که امروز (۱۳ تیرماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: تالاب هورالعظیم دارای ۵ حوضچه است که حوضچه‌های یک و ۵ دارای ارتفاع هستند و در بهار نیز آبگیری این دو حوضچه به صورت کامل انجام نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در بازدید هوایی که امروز از هورالعظیم انجام شد، وضعیت حوضچه‌های ۲، ۳ و ۴ خوب بود. حوضچه‌های شماره یک و ۵، حدود ۵۰ درصد و حوضچه‌های  ۲، ۳ و ۴ بیش از ۸۰ درصد آبگیری شده بودند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: وسعت این حوضچه‌ها متفاوت است. حوضچه شماره یک حدود ۸ هزار هکتار، حوضچه شماره ۵ حدود ۲۰ هزار هکتار و حوضچه‌های ۲، ۳ و ۴ جمعا حدود ۱۱۰ هزار هکتار مساحت دارند.

سلیمانی‌دشتکی با اشاره به مشکلاتی که در حوضه آبریز کرخه در خصوص کمبود آب وجود دارد، گفت: قرار بود حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب از بستر رودخانه تا پایان شهریورماه وارد هورالعظیم شود اما تاکنون حدود ۵۰ میلیون مترمکعب وارد شده است و باید ۲۰۰ میلیون مترمکعب دیگر آب وارد شود.

وی افزود: مشکل اساسی این است که به محض رهاسازی آب، در مسیر شلتوک‌کاری آغاز می‌شود و این مساله یک دردسر بزرگ شده است. شلتوک‌کاران اشتباه بزرگی می‌کنند زیرا اگر محیط زیست از بین برود، سلامت انسان‌ها نیز از بین می‌رود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: اگر هورالعظیم به کویر تبدیل شود، مشکل ریزگردها در خوزستان مردم را بیچاره می‌کند و سلامت مردم را به خطر می‌اندازد. از مردم تقاضا دارم امسال از شلتوک‌کاری دست بکشند و اگر از این کار دست برندارند قطعا با توجه به شرایط آبی، به آن‌ها خسارت وارد می‌شود.

ساماندهی بیش از 300 قطعه زمین ریزدانه متعلق به شهرداری
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 16 =

دکمه بازگشت به بالا