مجلس نمایندگان با تشکیل کمیته‌ای به رهبری دموکرات‌ها برای تحقیق درباره حمله ۶ ژانویه موافقت کرد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این طرح با ۲۲۲ رای موافق و ۱۹۰ رای مخالف تصویب شد. تنها دو جمهوری‌خواه یعنی “لیز چنی” و “آدام کینزینگر” به تشکیل این کمیته رای موافق دادند.

کینزینگر، یکی از برجسته‌ترین منتقدان جمهوری خواه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در مجلس نمایندگان، پیش از این رای گیری گفت: من آماده‌ام تا به این تحقیقات به رهبری دموکرات‌ها بپیوندم.

در تاریخ شش ژانویه سال جاری میلادی، صدها تن از طرفداران ترامپ در تلاشی ناموفق برای متوقف کردن روند تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌ جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ به ساختمان کنگره حمله کردند. در این حمله پنج تن از جمله یکی از افسران پلیس کنگره کشته شدند.

مجلس نمایندگان آمریکا اوایل سال جاری میلادی به استیضاح ترامپ به خاطر تحریک این هجوم رای داد اما سنا ترامپ را تبرئه کرد.

“استنی هویر”، قانون‌گذار دموکرات و رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در این جلسه گفت: امیدوارم بتوانیم پرده از حقیقت ماجرای حمله شش ژانویه برداریم و اقدامات معقولی را برای جلوگیری از تکرار چنین حمله‌ای اتخاذ کنیم و متوجه شویم چه کسی مسؤول این حمله بود. باید متوجه شویم چه کسی مسؤول تحریک اراذل و اوباشی بود که به کنگره آمریکا آمدند تا انتخاب رئیس جمهوری این کشور را ملغی کنند.   

“کری کوردرو”، یکی از اعضای ارشد اندیشکده “مرکز امنیت جدید آمریکا” گفت: هیئت شش ژانویه قدرت صدور احضاریه را خواهد داشت که احتمالا به آن اجازه می‌دهد تا ترامپ را به عنوان شاهد احضار کند. با این حال آنها باید تصمیم بگیرند که درخصوص احضاریه‌ها آیا می‌خواهند وارد دعوی قضایی شوند یا خیر.

نصیحت وزیر خارجه ترکیه به یونان
هم اکنون بخوانید

وی افزود: این گزینه محبوب من نیست اما نکته اینجاست که نمی‌توانیم دائما تظاهر کنیم که حمله شش ژانویه رخ نداده است. ما تنها به پاسخ نیاز داریم. ما باید متوجه شویم که آیا اعضای کنگره و اعضای دولت که در این رویداد شرکت داشتند، حاضر به همکاری در این تحقیقات هستند یا خیر.

لیز چنی گفت: من کمیسیونی را ترجیح می‌دادم که اعضای آن به طور مساوی بین احزاب سیاسی تقسیم می‌شدند.

چنین طرحی اوایل سال جاری میلادی در مجلس نمایندگان با حمایت ۳۵ جمهوری خواه تایید شد اما سنا آن را مسدود کرد.

لیز چنی در بیانیه‌ای گفت: متاسفانه آن تلاش مسدود شد. در حال حاضر یک کمیته منتخب تنها گزینه باقیمانده است. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا باید خودش تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد در این هیئت خدمت کند یا خیر.

این در حالی است که دیگر جمهوری‌خواهان به طرح تشکیل یک کمیته منتخب با اکثریت دموکرات‌ها به عنوان “ذاتا بی‌عدالتی” اشاره کردند.

“جان کاتکو”، نماینده جمهوری‌خواه طرح این کمیته منتخب را به عنوان “یک تمرین پارتیزانی” محکوم کرده و آن را با طرح کمیته منتخب مجلس نمایندگان با اکثریت جمهوری‌خواهان در خصوص حمله سال ۲۰۱۲ میلادی به کنسول‌گری آمریکا در بنغازی مقایسه کرد.   

انتهای پیام

  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =

دکمه بازگشت به بالا