محور تحولی در کشور، مبارزه با فساد و اجرای عدالت است

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رییسی گفت و گوی ویژه خبری گفت: محور تحولی که باید در کشور ایجاد شود مبارزه با فساد و اجرای عدالت است. هم اجرای عدالت مهم است و هم ایجاد حس عدالت در بین مردم،  ما به دنبال ایجاد حس عدالت در میان مردم هستیم.

وی افزود: هر جا قرار است امتیاز و مجوزی از بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار شود محلی است که باید به شدت مراقبت کرد. مثلا در پرداخت تسهیلات و امور بانکی.

رییسی ادامه داد: یکی از مشکلات کشور فقدان شفافیت است. آیا آقایان تا کنون به اهمیت این موضوع پی نبرده‌اند؟ پس چرا کاری نشده است؟ علت آن رانت است و به همان نسبت مقاومت است. آنچه که ما در قوه قضائیه می‌بینیم، ده برابر آن در دولت مقاومت وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد:  مساله بعد تعارض منافع است. کسی که خودش منفعت دارد چرا باید متولی یک بخش باشد؟ تعارض منافع از موانع جدی در حل معضلات کشور است. کسی که منافع شخصی دارد نباید در نظام تصمیم‌گیری باشد.

وی افزود:  بانک‌ها باید درست عمل کنند. بانک مرکزی جایگاه نظارتی دارد و باید درست عمل کند. ما پیگیری کردیم و از مجموعه بانک مرکزی ۲۵ نفر دستگیر کردیم. یعنی جایی که باید نظارت کند خودش فاسد است.

وی با طرح این سوال که منبع قاچاق کجاست و از چه مسیری انجام می‌شود؟ گفت:  یک راه برخورد در میدان است ؛ مثل کاری که قوه قضائیه انجام می‌دهد اما این مشکل را حل نمی‌کند چون منشاء قاچاق را حل نمی‌کند.

وی افزود:  ما با فعال کردن سامانه‌های شفافیت و جلوگیری از تعارض منافع بسیاری از این موارد را حل خواهیم کرد.
وی ادامه داد:  پرونده‌های متعددی در کشور محصول ارز ۴۲۰۰ تومانی است. ما باید برای هر تصیمی سامانه نظارتی تعریف کنیم. باید رصد کنیم که کجا هزینه می‌شود و چگونه هزینه می‌کند؟  شان نظارتی دولت می‌تواند از وقوع فساد جلوگیری کند اما این اتفاق نمی‌افتد و صدای کشاورز و تولیدکننده و مصرف کننده در می‌آید.

مهمترین نیاز امروز دنیای اسلام، وحدت و پیشرفت علمی است
هم اکنون بخوانید

وی افزود:  ما چند بار تا کنون جشن استقلال تولید گندم گرفتیم؟ چرا ما امسال باید گندم وارد کنیم؟ چون نگاه سیاستگذاری وجود ندارد و دولت شان نظارتی خود در بخش کشاورزی را دقیق اجرا نمی‌کند.

رییسی تصریح کرد:  دستگاه‌های نظارتی غالبا پسینی هستند نه پیشینی. ما باید سازوکار نظارتی درون هر تصمیم طراحی کنیم که بعدا نگوییم فکر نمی‌کردیم اینطور شود. نمی‌توان گفت تصمیم یک جا گرفته شود و نظارت جای دیگر باشد.

وی افزود:  برخی مجوزها حرکت تولید را در کشور تند می‌کند. اصل اعطای مجوزها در برخی جاها باعث شکل‌گیری امضاهای طلایی شده است.

وی افزود: ۷۰% ظرفیت اقتصاد ما فعال نیست. ما چه میزان از اقتصاد دریا بهره می‌بریم؟ اقتصاد دریا و اقتصاد دیجیتال می‌تواند سهم بزرگی از ظرفیت اقتصاد را فعال کند.

وی با بیان اینکه مسکن اقتصاد پیشران است گفت: اگر فعال شود بخش مهمی از اقتصاد را به دنبال خود فعال خواهد کرد.

وی افزود:  حضور فارغ التحصیلان می‌تواند بخش مهمی از ظرفیت‌های اقتصادی را فعال کند. برخی حوزه‌های اقتصادی مختص فارغ‌التحصیلان است. برای این امر باید حوزه‌های غیرتولیدی را بدون جذابیت کرد. اینکه بانک برود ارز و طلا و زمین بخردو فریز کند تولید را غیرجذاب می‌کند.

رییسی تصریح کرد: با نظام مالیاتی عادلانه می‌توان این جذابیت را تعدیل کرد. با کاهش ملایم مالیات از ۲۵% به سمت ۱۰% می‌توان تولید را جذاب‌تر کرد و با مالیات بر فعالیت‌های غیرمولد از جذابیت آن‌ها کاست. در نظام آموزشی بازار و دانشگاه در دو سو قرار دارند که ارتباط زیادی با هم ندارند. این نیازمند اصلاح سرفصل های دانشگاهی و مهارتی است. در این نظام، رتبه بندی دانشگاه وابسته به اثر مثبتی است که در تولید می‌گذارد.

رییسی گفت: صنایع کوچک و کارگاه‌ها را باید توانمند کنیم تا در برابر تکانه‌ها تاب بیاورند. لازمه این مساله حمایت تسهیلاتی است. نکته بعدی ارتباط دادن این صنایع با صنایع بزرگ است که هم با هم رشد کنند و هم بتوانند تاب آوری بیشتری داشته باشند.  مالیات این واحدها باید کاهش یابد تا بتواند ادامه حیات بدهد.

تهران در توسعه و تعمیق روابط با پکن محدودیتی ندارد
هم اکنون بخوانید

وی با بیان اینکه تورم زندگی و کار مردم را دچار مشکلات بسیار جدی کرده است. گفت: ما هدف‌گذاری کردیم که تورم را در مدت دو سال به نصف کاهش دهیم و سپس به سمت یک رقمی شدن حرکت کنیم. اولین شرط آن کاهش دلالی، اتلاف و افزایش نظارت بر بازار است که نقش مهم دولت است.

وی تاکید کرد:تورم با افزایش تولید کاهش می‌یابد و ما برای این موضوع رشد ۵% را هدف‌گذاری کرده‌ایم. وضعیت خلق پول، نقدینگی و بانک‌ها باید به طور جدی اصلاح شود و مالیات برای تولید با شیب ملایم کاهش یابد.

وی افزود: کسری بودجه به علت هزینه‌های بالا و درآمدهای پایین است. خرج دولت را باید کاهش داد و درآمد دولت را با پیگیری فرار مالیاتی افزایش دهیم.

رییسی تاکید کرد: مالیات هم باید از افرادی گرفت که قرارهای مالیاتی دارند. از سوی دیگر باید ما تنها ۲۰ میلیارد دلار صادرات به همسایگان داریم که به راحتی قابل افزایش تا دوبرابر است. این افزایش درآمد در کنار کاهش هزینه دولت می‌تواند کسری بودجه را جبران کند.

وی افزود: ما شوک وارد کردن به اقتصاد را قبول نداریم و هیچ اعتماد نو به نقل از برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم. مردم به شایعات توجه نکنند و بدانند ما اعتماد نو به نقل از برنامه‌ای برای افزایش هزینه‌های مردم نداریم.

رییسی در پایان گفت: در این روزها شایعات زیادی درباره بنده ایجاد خواهد شد که مردم نباید به آن توجه کنندو ما اعتماد نو به نقل از برنامه‌های خود را به مردم از طریق رسانه‌ها ارائه داده‌ایم. بنده هم اعتماد نو به نقل از برنامه و هم کارنامه دارم.

انتهای پیام
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا