تشریح چالش‌های عدیده بخش کشاورزی ایران

به گزارش ایسنا، دکتر محمدحسن روزی‌طلب در دهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مقاله خود را  که با همکاری مشترک عباسعلی زالی،  رئیس اندیشکده آب،  محیط زیست،  امنیت غذایی و منابع طبیعی  مرکز تهیه شده با عنوان “بایسته‌ها و نیازهای کشاورزی دانش‌بنیان،  ضرورت توسعه پایدار و تأمین امنیت غذایی کشور”  ارائه داد.

وی که مقاله خود را در سالن شماره دو کنفرانس ارائه کرد، در توضیح مقاله اش گفت: اهمیت کشاورزی به ‌منظور تأمین غذای مورد نیاز مردم از دوران باستان مورد توجه حکمرانان و دولتمردان سلسله‌های مختلف در طول تاریخ ایران زمین بوده است. ایرانیان باستان از حدود ۷۰۰۰  سال قبل نقش بسیار مهمی دراهلی کردن و اصلاح گونه‌های گیاهی و پرورش دام‌های اهلی داشته‌اند. ابتکار و دانش ایرانیان در توسعه علم و فناوری طراحی و حفر قنات برای انتقال آب از مناطق کوهستانی به دشت‌های حاصلخیز کشاورزی و همچنین طراحی و ساخت تأسیسات فنی برای ذخیره‌سازی و انتقال آب مورد نیاز کشاورزی موجب تحسین مجامع علمی و فرهنگی جهان قرار دارد.

روزی طلب گفت: توسعه پایدار و همه‌جانبه کشور بدون توسعه علمی کشاورزی که سازگار با شرایط اقلیم خشک و نیمه‌خشک باشد مقدور نخواهد بود. امروز در جهان هیچ کشور توسعه‌یافته‌ای نیست که کشاورزی پیشرفته نداشته باشد و هیچ کشوری نیست که کشاورزی پیشرفته داشته باشد ولی توسعه‌یافته نباشد. توسعه دانش‌بنیان کشاورزی و مدیریت پایدار منابع طبیعی می‌تواند زیربنای توسعه اقتصادی و صنعتی کشور را فراهم کرده و ضامن سلامت جسمی و روانی مردم باشد.

دبیر اندیشکده آب،  محیط زیست،  امنیت غذایی و منابع طبیعی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خاطرنشان کرد: در راستای تحقق تامین امنیت غذایی با تاکید بر تولید در داخل کشور ( تدبیر ۳۵) الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برای توسعه دانش‌بنیان کشاورزی ضروری است همانند بسیاری از کشورهای جهان اقدامات اساسی در ارتباط با حمایت و پشتیبانی بیشتر دولت، افزایش بهره وری از منابع و نهاده های تولید،  کاهش تصدی گری دولت و تحول در شرایط و ساختار آموزشی و پژوهشی کشاورزی کشور ایجاد شود. این تحول همچنین نیازمند افزایش دانش و مشارکت همه جانبه کشاورزان و بهره ‌برداران و همچنین سرمایه‌گذاری بیشتر بویژه بخش خصوصی در توسعه زیر بناها و تولید نهاده های کشاورزی  همچون بذر،  نهال،  کود،  سم و واکسن است.

۲۵ معدن راکد در منطقه آزاد ماکو فعال شدند
هم اکنون بخوانید

وی ادامه داد: در چنین شرایطی تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران کشاورزی می توانند با بهره‌گیری صحیح از  منابع طبیعی و شرایط مختلف اقلیمی نقش بسیار مهمی در تامین امنیت غذایی و توسعه اقتصادی کشور داشته باشند.

وی اظهار کرد: بیش از ۹۵ درصد مساحت اراضی کشور در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار گرفته است  که با کمبود بارندگی و  منابع آب تجدیدپذیر  و قابل دسترس مواجه است. ایرانیان در حدود ۷۰۰۰ سال پیش  با توجه به نیاز برای توسعه کشاورزی و تامین غذای مورد نیاز مردم نقش مهم  برجسته ای در بومی کردن و اصلاح  نژاد گیاهان زراعی نظیر گندم،  جو و حبوبات  و همچنین اهلی کردن حیواناتی نظیر بز و گوسفند داشتند. تولید دانش و فناوری سازگار با شرایط اقلیم خشک توسط ایرانیان در حدود ۳۰۰۰ سال پیش در طراحی و احداث قنوات به منظور انتقال آب زیرزمینی از مناطق کوهستانی به دشت های زراعی پایین دست و همچنین احداث سازه های فنی و تخصصی برای جمع آوری و ذخیره سازی آب باران و احداث شبکه های توزیع و آبرسانی برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی و شرب هنوز مورد تحسین مجامع علمی در جهان است.

روزی طلب با برشمردن چالشهای بخش کشاورزی کشور،  گفت: کشاورزی ایران با توجه به افزایش جمعیت و  نیاز به خود اتکایی در تولید محصولات اساسی به منظور افزایش ضریب امنیت غذایی با چالش های مهمی همچون پایین بودن بهره وری در کشاورزی، کاهش فزاینده منابع آب زیرزمینی در دشت های کشاورزی،  فرسایش،  شور شدن و کاهش مواد آلی خاکهای زراعی،  تغییر بی رویه کاربری اراضی  حاصلخیز کشاورزی در حاشیه شهرها و روستاها  روبرو است. گرم شدن کره زمین و تغییر اقلیم نیز اثرات  مخربی در توسعه پایدار کشاورزی، حفظ محیط زیست و بهره برداری پایدار منابع طبیعی کشور دارد.

اتحادیه اروپا نام سوئیس و امارات را از لیست سیاه مالیاتی خارج کرد
هم اکنون بخوانید

بنا بر گزارش دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، دبیر اندیشکده آب،  محیط زیست،  امنیت غذایی و منابع طبیعی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در پایان گفت: بر همین اساس ضرورت دارد با  ایجاد تحول در ساختار اجرایی دولت برای کاهش تصدی گری،  تغییر در نگرش سیاست مداران و اعتماد نو به نقل از برنامه ریزان کشور در اهمیت و نقش بخش کشاورزی و منابع طبیعی برای توسعه پایدار اقتصادی و تامین امنیت غذایی کشور، تحول در رسالت،  ساختار و وظایف دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشاورزی برای ارتباط نزدیک و نهادینه با کشاورزان و تولید کنندگان،   افزایش دانش و اطلاعات کشاورزان و ترویج فناوری های مناسب و سازگار مناظق مختلف،   مشارکت فعال تشکل های کشاورزی و تولید کنندگان و همچنین سرمایه گذاری بیشتر دولت و بخش خصوصی برای توسعه صنایع وابسته و تولید نهاده های اصلی ( بذر،  نهال،  کود،  سم و مواد شیمیایی،   ماشین الات،  واکسن) برای تولید محصولات کشاورزی و غذایی در راستای توسعه کشاورزی دانش بنیان و مدیریت صحیح منابع طبیعی با این چالش ها  مقابله کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + بیست =

دکمه بازگشت به بالا