تشریح آخرین وضعیت تجارت ایران و قزاقستان/تفاهم‌نامه‌های مشترک منعقد شود

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان اظهار داشت: بررسی اطلاعات نه ماهه ۱۴۰۰ گمرک نشان می‌دهد که میزان کل صادرات به قزاقستان در مدت مذکور، از نظر وزنی ۳۶۰٫۳ هزارتن است و ارزشی معادل بر ۱۳۲٫۶ میلیون دارد.


امیر عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد آخرین وضعیت مراودات تجاری ایران و قزاقستان اظهار کرد: قزاقستان یکی از کشورهای پایه‌گذار اتحادیه اقتصادی اوراسیا بوده است. بررسی‌های بانک جهانی نشان می‌دهد که اقتصاد قزاقستان در چند وقت اخیر رو به بهبودی رفته و میزان درآمد سرانه شهروندان این کشور جهش بسیار قابل توجهی داشته است. روسیه، چین و برخی کشورهای اروپایی جزو شرکای تجاری اصلی این کشور محسوب می‌شوند.


وی ادامه داد: قزاقستان بزرگترین کشور در آسیای مرکزی است که از طریق دریای خزر با ایران همسایه است.


عابدی افزود: دسترسی به دریای خزر می‌تواند برای تجار ایران فرصت ویژه‌ای را برای ارسال محصولات صادراتی ایران به قزاقستان رقم بزند ضمن آنکه به صورت زمینی نیز می‌توان برای صادرات به آنجا اقدام کرد. از آنجا که از سالیان دور روابط دیرپایی خوبی بین ایران و قزاقستان برقرار بوده است بهبود روابط تجاری با قزاقستان برای تجار کشورمان بسیار اهمیت می‌یابد.


رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان تصریح کرد: بررسی اطلاعات نه ماهه ۱۴۰۰ گمرک نشان می‌دهد که میزان کل صادرات به قزاقستان در مدت مذکور، از نظر وزنی ۳۶۰٫۳ هزارتن است و ارزشی معادل بر ۱۳۲٫۶ میلیون دارد. این در حالی است که میزان کل واردات برابر ۳۷٫۹ میلیون دلار است. از این روی کل تجارت با قزاقستان برابر ۴۷۷٫۹ هزارتن و معادل ۱۷۰٫۵ میلیون دلار است. 

کمبود قطعه ACU موجب تولید محصولات سایپا به‌صورت ناقص شده است
هم اکنون بخوانید


وی اضافه کرد: این درحالی است که میزان صادرات ما به این کشور در سال ۹۹ به میزان ۱۶۷.۹ میلیون دلار، میزان واردات ۳۷.۴ میلیون دلار و میزان کل مراودات ۲.۵ میلیون دلار بوده است. 


این فعال اقتصادی بیان کرد: محصولات کشاورزی و غذایی، انواع سنگ‌های معدنی و ساختمانی و وسایل خانگی از مهم‌ترین اقلام صادراتی به قزاقستان هستند. همچنین در میان عمده کالاهای صادراتی به قزاقستان، نام برخی محصولات از قبیل میوه و خشکبار، مواد و محصولات معدنی، سنگ و سرامیک و موارد دیگر بیشتر به چشم می‌خورد. 


وی افزود: نفت، محصولات کشاورزی و معدنی شاکله اصلی اقتصاد قزاقستان را تشکیل می‌دهند و محصولاتی از این قبیل را به سراسر جهان صادر می‌کند. از طرفی، این کشور نیازهای وارداتی مختلفی داشته که بیشتر در زمینه صنعتی و برخی حوزه‌های غذایی و کشاورزی است. روسیه، چین و برخی کشورهای اروپایی جزو شرکاو تجاری اصلی این کشور محسوب می‌شوند.


عابدی متذکر شد: روسیه اصلی‌ترین نقش را در تامین کالاهای وارداتی قزاقستان داشته که نشان از وابستگی اقتصادی این کشور به فدراسیون روسیه دارد. در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۵ درصد از نیازهای وارداتی قزاقستان توسط روسیه تامین شده که آمار بسیار قابل توجهی است. بعد از روسیه، کشور چین با میزان ۱۷ درصد بیشترین نقش را در واردات این کشور داشته است. کشورهای کره جنوبی با۱۳ درصد، آلمان با ۴٫۷ درصد و آمریکا با ۳ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.


وی ادامه داد: در حوزه صادرات تا حدودی جهت‌گیری این کشور به سمت غرب و کشورهای اروپایی بوده است. هر چند باز هم روسیه و چین نقش قابل توجهی در این خصوص دارند. چرا که کشورهای اروپایی معمولا به نفت، گاز، مواد خام معدنی و کشاورزی قزاقستان نیاز مبرم دارند. ایتالیا با سهم ۱۴ درصدی در صدر مقاصد کالاهای صادراتی قزاقستان قرار گرفته است. 

۱۲ هزار کیلومتر راه آسیب‌دیده در کشور داریم
هم اکنون بخوانید


عابدی همچنین خاطرنشان ساخت: بررسی اطلاعات و آمار نه ماهه ۱۴۰۰ تجارت ایران با قزاقستان نشان می‌دهد که تجارت با قزاقستان معادل ۱۷۰٫۵ میلیون دلار است. که این رقم در مقایسه با کل صادرات کشور سهم ۰٫۴درصدی را خود اختصاص داده است. با توجه به پتانسیل‌های بالای تجارت با قزاقستان و دسترسی به آب‌ها و مرز مشترک، بررسی و برنامه‌ریزی برای گسترش روابط تجاری با آن ضروری است. از این روی انجام کارهای کارشناسی دقیق در زمینه شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجاری و انجام مطالعات بازار و همچنین توسعه تفاهم‌نامه‌های میان ایران و کشور هدف در کنار تمام اقدامات زیربنایی موثر در بهبود تجارت کارساز است.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا